Citat:
Nej, dels är jag för gammal för att bli välkommen i Ukraina och dels hade jag inte varit tillräckligt modig för att offra allt. Det är just därför man vill hylla hjälten.
Och vi pratar inte om godtycklig konflikt, utan vi pratat om ett öppet krig mot anfallande Sovjet från ett europeiskt land. På samma sätt som de har gjort så många gånger tidigare, så försöker de nu förtrycka ytterligare européer.
Jag antar att dju helt enkelt är för ung för att ens minnas Putins idolers styre.
Och vi pratar inte om godtycklig konflikt, utan vi pratat om ett öppet krig mot anfallande Sovjet från ett europeiskt land. På samma sätt som de har gjort så många gånger tidigare, så försöker de nu förtrycka ytterligare européer.
Jag antar att dju helt enkelt är för ung för att ens minnas Putins idolers styre.
Du får hylla vem du vill, mig veterligen har väl ingen ens dementerat modet hos de som ansluter sig.
Diskussionen rör snarare varför utomstående ska offra sig för Ukraina och vad en eventuell inblandning i kriget ens gör för nytta överhuvudtaget i ett större perspektiv. Oavsett vad som händer, kommer det hända alldeles oavsett om han åkt dit eller stannat hemma. Han kunde stannat hemma och det hade inte gjort någon som helst skillnad för Ukraina eller konflikten överlag, i det avseendet har han dött för ingenting.
Hans familj kanske kan se fram emot en tapperhetsmedalj post-mortem och några ärofyllda ord från berörda men det kommer inte betyda någonting i det långa loppet. Kriget kan rent teoretiskt upphöra om en vecka, en månad ja när som helst. Det har vi sett förut, och det enda som krävs är en penndragning i princip. Då är han aska sedan länge och livet går vidare för alla andra, och då har han inte ens dött för sitt eget land.
Du anser att det är ett bra sätt att dö, andra håller inte med. När ukrainarna dör, dör dem för att de står upp för sitt eget land och de tvingas strida för sitt land. Det är överlevnad för dem, ära och patriotism. Alla andra som söker sig dit dör helt i onödan för de hade inte ens behövt vara där från första början eftersom inget som sker där berör dem personligen.
Oavsett om kriget fortgår eller inte så påverkas inte deras familjer, och deras eget folk, av det här hemma. Men visst, rent principiellt kan man argumentera för att de dör "for a good cause" och att de eventuellt kan rädda någon innan de dör. Men vi alla vet att det inte påverkar konflikten i sig.