2022-07-19, 23:10
Medlem
WJPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Han dog bokstavligen för ingenting. Inget han gjort där har gjort någon skillnad överhuvudtaget i det stora hela. Tragiskt.
Nej, han dog inte för ingenting. Vem är du att avgöra hur stor eller liten hans insats var i Ukraina?

Skaffa istället lite respekt för E och hans anhöriga, du behöver inte uttala dig när du inte har någon koll överhuvudtaget gällande hans insats i Ukraina.

Ditt inlägg måste ha varit det dummaste jag läst på länge.

Vila i frid Edv*rd.
Du stod upp för demokratin i vårat närområde. All respekt till människor som dig.
Citera
2022-07-19, 23:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Du får hylla vem du vill, mig veterligen har väl ingen ens dementerat modet hos de som ansluter sig.
Diskussionen rör snarare varför utomstående ska offra sig för Ukraina och vad en eventuell inblandning i kriget ens gör för nytta överhuvudtaget i ett större perspektiv. Oavsett vad som händer, kommer det hända alldeles oavsett om han åkt dit eller stannat hemma. Han kunde stannat hemma och det hade inte gjort någon som helst skillnad för Ukraina eller konflikten överlag, i det avseendet har han dött för ingenting.

Hans familj kanske kan se fram emot en tapperhetsmedalj post-mortem och några ärofyllda ord från berörda men det kommer inte betyda någonting i det långa loppet. Kriget kan rent teoretiskt upphöra om en vecka, en månad ja när som helst. Det har vi sett förut, och det enda som krävs är en penndragning i princip. Då är han aska sedan länge och livet går vidare för alla andra, och då har han inte ens dött för sitt eget land.

Du anser att det är ett bra sätt att dö, andra håller inte med. När ukrainarna dör, dör dem för att de står upp för sitt eget land och de tvingas strida för sitt land. Det är överlevnad för dem, ära och patriotism. Alla andra som söker sig dit dör helt i onödan för de hade inte ens behövt vara där från första början eftersom inget som sker där berör dem personligen.

Oavsett om kriget fortgår eller inte så påverkas inte deras familjer, och deras eget folk, av det här hemma. Men visst, rent principiellt kan man argumentera för att de dör "for a good cause" och att de eventuellt kan rädda någon innan de dör. Men vi alla vet att det inte påverkar konflikten i sig.

Man kan nog inte se på det "logiskt" så som du gör utan man får se på det snarare filosofiskt eller liknande. Dessa män ser det som sitt livs uppdrag att göra allt de kan för vad de tror på oavsett om det innebär döden. De kan inte leva med sig själva om de stått vid sidan och sett på.

Alla volontärer tillsammans har nog bidragit med en hel del om man ser till helheten.
Citera
2022-07-19, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Så med din pacifistiska inställning skulle FN-soldater samt de soldater som stred i Afghanistan också dött en onödig död? Du skriver som en feg liten råtta

Vad gjorde dom i Afghanistan från första början din hönshjärna, studerar historia innan du yttrar dig. Du avslöjar din okunskap och blottar att du oftast använder reptilhjärnan.

Vi ska inte delta i meningslösa krig. Ukrainas regering har medvetet provocerat Ryssland med att fullfölja sitt NATO medlemskap, trots varningar från Ryssland sedan 2008 års NATO-summit i Bucharest att de inte tillåter detta.

Dom enda som blir lidande av detta är civilbefolkning, det är inte synd om legosoldater som ger sig dit på egen hand.

Som sagt, du kallar mig en feg liten råtta.. om du nu är så macho ta till vapen själv din lilla fegis istället för att sitta här och gnälla. Jag yrkar på fred, och det står jag fast vid.
Citera
2022-07-19, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
"Ville bidra med sin taktiska kunskap"

Åker ner och dör, vilken hjälte!

Jag förstår inte denna attityd. Har han någonsin uttryckt att han skulle vara odödlig? Rimligtvis förstod han vilka risker han utsatte sig själv för, och enbart det förhållandet att han inte lät sig stoppas av det gör honom till en mer värdig person än 99 procent av alla andra här vars enda avsikt att leva ett långt och meningslöst liv.
Citera
2022-07-19, 23:17
Medlem
Eoppoyzs avatar
Alla som strider mot ondskan är hjältar.
Citera
2022-07-19, 23:18
Medlem
Tror ni eliten bryr sig när idioter till unga män offrar sig på ett slagfält i proxykrig mellan stormakterna?

Jag var precis honom, när jag var ung och kunde tänka mig åka och slåss i ett krig men då växte jag. Fråga valfri krigsveteran om det är värt det att åka utomlands och kriga för elitens som skiter i unga män som offrar sig i deras krig.

Glöm inte Vietnam.
Citera
2022-07-19, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WJP
Nej, han dog inte för ingenting. Vem är du att avgöra hur stor eller liten hans insats var i Ukraina?

Skaffa istället lite respekt för E och hans anhöriga, du behöver inte uttala dig när du inte har någon koll överhuvudtaget gällande hans insats i Ukraina.

Ditt inlägg måste ha varit det dummaste jag läst på länge.

Vila i frid Edv*rd.
Du stod upp för demokratin i vårat närområde. All respekt till människor som dig.

Haha samma demokrati som olagligt invaderade Irak på falska grunder, och gjorde vad Ryssland gör mot urkains fast x 100. Du menar samma demokrati som gav Saudi Arabien tummen upp att starta krig mot Yemen och dess befolkning samt förse saudi med vapen? Den demokrati du pratar om, NATO, har inga demokratiska värderingar i sin handling, utan endast i sin retorik.

Sluta vara så jävla patriotisk över något du inte förstår, Edvard dog för att han deltog i ett krig han inte hade något att göra med. Om han nu inte härstammar från Ukraina såklart.
Citera
2022-07-19, 23:20
Medlem
Så länge man har hunnit yngla av sig så är det bara att åka, finns bra mycket värre sätt att dö på. Men hade inte räknat med denna uppståndelse över en enskild svensk om man strukit med, utan snarare att man blivit nedkastad i en massgrav nånstans. Dödförklarad i hemlandet efter några 10-tal år. Kanske uppgrävd tillsammans med ett 20-tal andra på motsvarande Youtube år 2082. Men ändå fett värt det.
Citera
2022-07-19, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
Tror ni eliten bryr sig när idioter till unga män offrar sig på ett slagfält i proxykrig mellan stormakterna?

Jag var precis honom, när jag var ung och kunde tänka mig åka och slåss i ett krig men då växte jag. Fråga valfri krigsveteran om det är värt det att åka utomlands och kriga för elitens som skiter i unga män som offrar sig i deras krig.

Glöm inte Vietnam.

Mycket bra skrivet, många som tittat på mycket Hollywood film och sett för lite verklighet. Krig är skit och knappt värt att offra unga liv för ledare med på tok för mycket ego.
Citera
2022-07-19, 23:24
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Svenska värderingar är fantastiska de tillåter även avarter som du att komma till tals och att ha en åsikt utan att du riskerar ond bråd död eller omskolningsläger på obestämd tid

Något annat du inte förstår med hur ett demokratiskt och fritt samhälle fungerar ?

Ja, alla får komma till tals här i Sverige.

Här i Sverige har vi yttrandefrihet.

Folk känner verkligen att de kan säga vad de vill utan att löpa några som helst risker.

Här i Sverige har vi inga problem. Och om det påstås så är det bara rysstroll. Kom ihåg det.
Citera
2022-07-19, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlmfinest93
Mycket bra skrivet, många som tittat på mycket Hollywood film och sett för lite verklighet. Krig är skit och knappt värt att offra unga liv för ledare med på tok för mycket ego.

Alla parter borde sätta sig vid förhandlingsbordet och förhandla fram fred, straffa Ryssland vi kan göra när Putin försvinner senare. Vietnam och USA är idag bästa polare, som ingenting har hänt. För vad?
Citera
2022-07-19, 23:27
Medlem
frdks avatar
Vila i frid

Att Ukraina står sig mot världens största land och näst största krigsmakt är tack varje spetskompetens från personer som Edvard mfl som rest ner, det gör skillnad oavsett utfall.

Oerhört viktigt också för Sverige som land att vi har befäl som upplevt rysk krigsförning på plats, ger viktiga pusselbitar hur vi ska försvara oss bättre på hemmaplan för en rysk agression
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in