2022-07-19, 21:46
Medlem
Pebbiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Ryssland (Lavrov) anklagar Aftonbladet för att sprida falska nyheter. Kan inte annat än att hålla med. Aftonbladet verkar ha fyllefester för att komma på de dummaste kommentarerna, ofta mitt i natten.

https://twitter.com/Aftonbladet/status/1549089455167913988
Samma här. Jag håller Lavrov och Aftonbladet på ungefär samma nivå. Det är inget smickrande betyg direkt.
Citera
2022-07-19, 21:47
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Sedan är inte alltid problemet ens ryssarna själva. De är bara en bricka i spelet. Det är hur Storryssland via Kreml sen förhåller sig till en större rysk befolkning vid ett givet område. Förryska områden genom etnisk rensning av urinvånarna och sedan installera en marionettregim är en rysk paradgren. Sedan vet vi alltid hur det slutar: i förtryck, fattigdom, massiv korruption (Ukraina lider fortfarande svårt av den tidigare Putiniska kasperdockan som har ett korruptionsmuseum i sitt namn) och man söker sig till väst för hjälp. Då har Ryssland i bakfickan en större rysk befolkning som plan B för att hitta ”förtryck” som ursäkt att bedriva nästa steg av förryskningen i samma område.

Att utvisa ryssar är inget personligt utan helt enkelt en säkerhetsåtgärd för en fredsälskande värld.
Det där korruptionsmuseet tillägnat Janukovitj är kanske värt ett besök någon gång i framtiden. Kan tänka mig att det fyller ungefär samma funktion i dagens Ukraina som utställningen Ausstellung Entartete Kunst i Tyskland 1937?
Citera
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryska armén förlorade 8-9000 man och utbrytarregionerna 2-3000 man i striderna om Severodonetsk och Lysichansk. Jag tror det inkluderar sårade.
https://twitter.com/antiputler_news/status/1549472468389216256

Bra gjort med tanke på att ukrainarna genomförde en "taktisk reträtt" mest hela tiden under stridigheterna i området.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Nej, men det är inte säkert att den informationen stämmer med verkligheten.

Annars så har man ju börjat släppa information om de avlidna (bla på deras sociala medier).

finns sammanställt med källa.

(och nej, det är inga militärer som dödades när man sprängde konser/dans lokalen i vintyssa.)

trots att det kommer fler och fler "källösa" rysstrollningar med "dödsrunor"......
Senast redigerad av slö 2022-07-19 kl. 21:53.
Citera
2022-07-19, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Vart flyr alla dessa miljoner unga? Jag har träffat en som lämnade Moskva för 15 år sedan. Var är resten?

Här finns en del, med de flesta av IT-folket verkar ha tagit sig mot Saudi med förhoppningar om eu/usa.

Sen är det såklart så att de flesta bara dragit över närmsta gräns för att avvakta.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Russian_emigration_following_the_2022_invasion_of_ Ukraine
Citera
2022-07-19, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av opeth
Jag förstår inte varför det är så många som envist rapporterar Rysslands framgångar. Blir ni upphetsade av det? Civila liv slås i spillror och ni fegisar sitter bakom era förbenade tangentbord här i tryggheten i Sverige och försvarar denna slakt. Det är väl klart som fan att ryssarna kan jämna hela Ukraina med marken. Men sen då? När Putin bygger upp sin propaganda inför nästa invasion? När han har infört sitt totalstyre och censur i Ukraina och med piskor tvingar befolkningen att bygga upp det han har bombat sönder. Han kallar ju alla som inte står på sin sida för nazister. Kommer ni stolt att stå bakom dessa meningslösa illdåd också? Jag förstår verkligen inte tankegången. Klart att jag ser en röd tråd som löper allt från Ukraina och vidare till antivaxxrörelsen, med dess indoktrinering om djupa staten och NWO. Är det så att man ser Putin som den store riddaren som tappert bekämpar dito?
Ryssarnas desinformation och propaganda har ju varit känt sen urminnes tider. Helt plötsligt finns inte detta längre utan folk köper det fullt ut som sanningen. Helt otroligt.
Det är få som blir upphetsad över krig om man vet vad det handlar om. Vi glömmer snabbt alla andra krig i Syrien, Somalia, Etiopien, Jemen ... före det Afganistan, Irak, Libien, Vietnam ... Man undrar vad du yrar om och varför detta krig är speciellt, för nära för att vara bekvämt kanske? Kanske det gamla vanliga tugget att ryssen är vår ärkefiende. Ja i mångas ögon och tankar och det är därför vi har så svårt att förhandla bort detta krig, Ryssland ska istället krossas och delas upp.

I fortsättningen bör vi kanske ta vägen via förhandlingar och i detta fall hade vi Minskavtalet. Kiev med "garanterna" Paris och Berlin kastade det i papperskorgen och valde konflikt istället, NATO likaså.

Putin och Ryssland behöver vi troligen inte oroa oss för i fortsättningen för dom har vänt sig till andra marknader och vänner. Trånar vi inte efter deras naturresurser så kan vi bara låtsas att landet inte finns. Vi blir fattigare och får importera allt dyrt, inga pengar över till att bygga stora armeér som ska invadera Ryssland som hämnd för den ekonomiska förödelsen vi själva skapat, så Ryssland kan också vara lugna efter detta.

Du menar att det inte finns desinformation och propaganda från väst sida, att allt är sant?

Makten kan känna sig trygg och lugn då man har naiva människor som dig, man kan göra vad som helst och ni följer även om många svälter och fryser ihjäl i vinter.
Citera
2022-07-19, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Jag har ingen aning om varför den svenske officeraren skulle ha besökt officersklubben. Baggebo gjorde en intressant koppling med officersklubben där ett flertal utländska officerare dog i ett raketanfall. Svensken var en utländsk officer i Ukraina.

Det behöver givetvis inte vara så. Han kanske stupade vid fronten. Spelar mindre roll egentligen. Va inte så aggressiv.

Ber om ursäkt, men baggebo har inte direkt ett trovärdigt trackrecord.

Det är fortfarande bara Ryssland som pratar om några döda officerare och inte ens de nämner några ”utländska officerare”.
Citera
2022-07-19, 21:58
Medlem
TonyBlundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Vart flyr alla dessa miljoner unga? Jag har träffat en som lämnade Moskva för 15 år sedan. Var är resten?

Jobbar inom IT. Extremt mycket ryssar som söker sig hit (även innan invasionen)
Citera
2022-07-19, 22:00
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Dom är ej avskedade, de är avstängda tills utredningen är klar. Står att läsa i ett antal dagstidningar.

Skulle inte förvåna mig om deras torterade kroppar återfinns i Dneprs flodsystem mot slutet av sommaren.
Citera
2022-07-19, 22:00
Medlem
Fina pjäser har anlänt till fronten.
https://m.youtube.com/watch?v=2uSIOK84yho
Citera
2022-07-19, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Fina pjäser har anlänt till fronten.
https://m.youtube.com/watch?v=2uSIOK84yho

Bra. Många ryssar som kommer bli grisföda när den där har fått jobba på ett tag nere vid fronten.
Citera
2022-07-19, 22:06
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Jänkare strider med UKR. Han gillar lukten av "gunpowder".

Hyffsat kaosigt.

Video: https://twitter.com/jmvasquez1974/status/1549347388611067911

https://twitter.com/jmvasquez1974/status/1549340834042093569
Det här var hög kvalité! Jösses vad amerikanskt med brölandet, men jäkligt intressant att se hur de jobbar där nere.

Andra klippet är pinsamt. Dock bra med adrenalin. Ser ni vad gubbarna är beväpnade med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in