2022-07-19, 20:49
Medlem
Zhkards avatar
Vågat drag.

Jag hade förstått beslutet om att åka och slåss. OM det gällde Norge, Finland eller Danmark. Möjligtvis Tyskland och Island.

Men östra Europa ?
Citera
2022-07-19, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kovidnittion
Vilken avgörande kamp? Vem var han? Ge oss mer!
Svensk?

Var det inte denna kille som DN skrev om i mars?
Citera
2022-07-19, 21:21
Medlem
CrackerPowers avatar
-
"Lt Edv-rd Sel-nder var den bäste officer jag arbetat med. Han förkroppsligade alla värden vi som försvarsmakt står för. Ingen var mer angelägen om att skapa dugliga krigare än honom och han levde efter en ofelbar moralisk kompass. Jag arbetade med löjtnant Sel-nder"

https://twitter.com/VerkanUnderline/status/1549409888815792128
Citera
2022-07-19, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Här är två svenska soldater i Ukraina i ett SVT reportage några veckor sedan.

https://amp.svt.se/nyheter/utrikes/svensk-frivillig-i-ukraina-det-ar-klart-man-ska-hjalpa-till
Går det att följa dom någonstans? Om det är för några veckor sedan är det oklart om dom ens är kvar på våran planet hehe... synd.. Stå upp för sverige istället. Landsförrädare!
Citera
2022-07-19, 21:25
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodimusprime
Det andra stycket leder mig till att tro att du inte tycker Sverige har något värt stt försvara. Tycker du vi borde göra motstånd om Ryssland nu skulle invadera?

Den här killen som är trådens ämne som har lyckats med bedriften att vara i närheten av en granatnedslagsplats, vad är det han har försvarat egentligen? Somliga tycks ta för givet att han har gjort någonting för Sverige eller svenskarna. Den andra frågan är om han har lyckats prestera något meningsfullt försvar. Pratet om att "göra skillnad" är ju ett reklamspråk som handlar om lumpen, men många talar som om de har indoktrinerats att tro att man automatiskt gör en meningsfull insats bara genom att delta i någonting.
Citera
2022-07-19, 21:33
Medlem
DontWantWars avatar
Borde stannat hemma istället! Han valde att dö för ett annat land än Sverige, hans eget val.
Citera
2022-07-19, 21:34
Medlem
En googling på honom och man får fram fler namn på honom, någon som vet om han kanske hade sina rötter i Ukraina ?
Citera
2022-07-19, 21:36
Medlem
Skojarns avatar
Så här går det när vår försvarsmakt och regering indoktrinerar unga i att Ryssland är ett hot mot hela Europa medan EU är våra vänner, trots att man bara suger ut Sverige på pengar för att kasta bort dem i Sydeuropa. Och trots att EU har blivit en organisation som tvingar länder till massinvandring och andra dumheter. Har inte hört Ryssland mobba något mindre land i Europa och tvinga dem till asylinvandring.

Hur som helst, nu åkte ytterligare en svensk och blandade sig in i en konflikt mellan ukrainska högerextremister och ryssar i Donbas. I hans huvud var han en frihetskämpe som försvarade hela Europa. I verkligheten bara ett bortkastat liv för någon annans sak.

Vill man försvara Sverige så borde man kanske börja med dom som förgör Sverige. Vill man göra skillnad "på golvet" så har vi större nytta av poliser i utsatta områden än arbetskraft som försöker ducka missiler i Donbas.
Citera
2022-07-19, 21:39
Medlem
På ett sätt respekt. Men var det värt att spilla sitt liv för en liten dement herre på andra sidan atlanten?

Aldrig förstått soldater...
Citera
2022-07-19, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrackerPower
-
"Lt Edv-rd Sel-nder var den bäste officer jag arbetat med. Han förkroppsligade alla värden vi som försvarsmakt står för. Ingen var mer angelägen om att skapa dugliga krigare än honom och han levde efter en ofelbar moralisk kompass. Jag arbetade med löjtnant Sel-nder"

https://twitter.com/VerkanUnderline/status/1549409888815792128
Han verkar ha varit besatt av sin önskan att få kriga. Den gick ju till uppfyllelse till slut men tyvärr så överlevde han inte.
Citera
2022-07-19, 21:42
Medlem
Sjukt endå att en svensk ska åka ner o kriga för (rätta sidan) vad fan vet han vad som pågår osv. Ne här fälls ingen tår för krigspitten.. skyll dig sälv känner jag.
Citera
2022-07-19, 21:47
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biden
Vilken jäkla pinsam sak att dö för.

Killen var från Sverige och hade Pest eller Kolera att välja mellan, eller förstås att stanna hemma. Men han var bara tvungen att välja.

Vad är pinsamt?
Har har mer staken än vad du någonsin kan drömma om.

Ukraina bad om hjälp han åkte mer i vetskapen att han kanske aldrig mer kommer hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in