2022-07-19, 21:01
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Nej det visar att den ena kanske träffas och den andre duckar din tomte.

Justera dina glajjor, man ser tydligt hur de två kulorna träffar.
Citera
2022-07-19, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej kommer inte ens ihåg allihop själv. Det var en som involverade en krypskytt iaf. Sen kommer jag ihåg en gammal från flera år sen när någon rammade bilen som han skulle åka i och det bara var ett par stycken i FSB som kände till schemat men av någon anledning så satt inte Putin i bilen.

Men om vi känner till flera stycken är det säkert otaliga andra som vi inte känner till.

ja, jag googlade runt lite och det verkar vara många
Citera
2022-07-19, 21:02
Medlem
baggebo1s avatar
Ryssarna påstod alltså att de träffade en lokal som inhyste höga ukrainska miltärer och representanter för olika europeiska länder som var där för att diskutera det ukrainska flygvapnet och dess behov.
Citera
2022-07-19, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Nej, Paulus var delaktig i planeringen. Eller var han egentligen motvillig, menar du?

Sovjet kunde mobilisera ungefär 5,3 miljoner man vid tidpunkten för invasionen. 13 miljoner i reserven.

Tyskland hade 3 miljoner vid gränsen, plus 700 000 allierade (om jag inte minns fel). Främst finnar och rumäner.

Lite lätt OT, men vad fan!

Paulus var emot idén om att invadera Ryssland, ja. Men han kom ändå att vara den som slutförde planeringen, sedan Hitler underkänt den ursprungliga (större) planen. Han var ju stabsofficer. När sedan von Reichenau avled så blev han befordrad (över sin kompetens, enligt många andra officerare) till befälhavare.
Citera
2022-07-19, 21:03
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Ryssarnas påstående om vad det var de attackerade i Vinnitsa stämmer ganska bra överens med att en svensk officer inom flygvapnet förklaras död några dagar senare, va?

Nej
Citera
2022-07-19, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ah. Jag brukar läsa att Sovjetunionen mötte angriparen med ungefär 5 miljoner man. Här är Wiki-förklaringen:
But on 22 June 1941 the first echelon only contained 171 divisions,[143] numbering 2.6–2.9 million;[2][144][145] and the second strategic echelon contained 57 divisions that were still mobilizing, most of which were still understrength.[146] The second echelon was undetected by German intelligence until days after the invasion commenced, in most cases only when German ground forces encountered them.[146]

At the start of the invasion, the manpower of the Soviet military force that had been mobilized was 5.3–5.5 million,[2][147] and it was still increasing as the Soviet reserve force of 14 million, with at least basic military training, continued to mobilize.[148][149] The Red Army was dispersed and still preparing when the invasion commenced.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Operation_Barbarossa

Jag bör göra det till en vana att kontrollera mina uppgifter innan jag skriver ur minnet. Det har blivit någon form av utmaning för mig att inte använda källor.

Sedan skulle jag inte precis säga att Sovjetunionen/Ryssland var störst, bäst och vackrast — det var Tyskland som vad det 1941, på höjden av sin militära makt! Men Sovjetunionen vann.

Är det Sovjetunionen som är Ukraina?

Ukraina är nog David och Ryssland är Goliath. Dock så dopar väst Ukraina. :-)

Jag brukar säga att USA vann både kriget och freden. England vann kriget men förlorade freden. Japan och Tyskland förlorade kriget men vann freden. Sovjet unionen vann kriget men förlorade freden.
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Vad sa jag. Nu verkar det som att det var Röda Armén själv som sköt ner Su-35 nyss. De är väl nervösa för raketattacker haha. Andra egna planet på två dagar nedskjutet.

https://twitter.com/JimmySecUK/status/1549468888055832578
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jo men det är jag menar papper säger en sak verklighet säger en annan. Det är ett av skälen att det endast går sådär för ryssarna. Ganska uselt egentligen varför mobiliserade inte Putin tillräckligt med trupp?
Rysk INTEL sa att de ryska trupperna skulle välkomnas med glass o ballonger när de skulle paradera in i Kyev.
De blev överraskade av att så inte var fallet varefter allt gick fel. Det förefaller med facit i hand att det inte var svårare än så. De var helt oförberedda på situationen.
Citera
2022-07-19, 21:05
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Nej
Utveckla.
Citera
2022-07-19, 21:06
Medlem
Nu höjer Ukraina rösten

Ukraina varnar för attacker mot mål på Krim
Ukraina förbereder sig för att attackera den ryska Svartahavsflottan på Krimhalvön, enligt en representant för den ukrainska regeringen.

Ryssland annekterade den ukrainska halvön 2014. Sedan dess har hamnar på Krim blivit baser för den ryska flottan.

– Vi håller på att ta emot kapaciteter att angripa fartyg. Förr eller senare kommer flottan att attackeras, sa Ukrainas vice försvarsminister Volodymyr Havrylov till The Times under ett besök i London.

– Ryssland måste lämna Krim om de vill överleva som land, fortsätter han.

Den biträdande försvarsministern säger att återerövringen av Slangeøya, som togs över av Ryssland tidigt i invasionen i februari, var ett första steg.

Kremls talesman Dmitrij Peskov säger att Havrylovs uttalanden visar varför den ryska "särskilda operationen" i Ukraina är nödvändig. (NTB)

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/ukraina-varsler-angrep-mot-maal-paa-krim.fNWFZfnxt?utm_source=vgfront&utm_content=dire ktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet
Citera
2022-07-19, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Det är snart slut på eländet. Kiev verkar befinna sig i ett upplösningstillstånd och jag börjar betrakta informationen om att ryssarna kommit över en HIMARS-pjäs som fullt möjlig. Det med tanke på den stora raiden mot "kollaboratörer" man dragit igång i Kiev mot två höjdare och 600 underhuggare.

Bruset i kanalerna säger också att USA är irriterade och kommer att ompröva vapenleveranser om Kramatorsk och andra städer med regioner faller i ryssarnas händer. Att man kommer att betrakta kriget som förlorat för Ukrainas del då.

Rykten gör gällande om en omfattande framryckning av ryssarna. Det stora avgörande slaget. Men det är nog bara Twitterbrus.
Det stora avgörande slaget, jag ska komma ihåg var jag läste om det först. Eller handlar det om ännu en av de där storskaliga briljant genomförda ryska överraskningsattackerna där man lyckas jämna en by (och plöja upp alla kringliggande fält) med marken för att sedan, under tunga förluster, inta grushögen? Jag vet inte hur många fler sådana "segrar" puttler pojkar har råd med.

Det andra låter som hämtat från RT
Citera
2022-07-19, 21:08
Medlem
VladTheImpotents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Att Ryssland inte mobiliserat sina ytterligare 800 000 man bortser du alltså ifrån helt? Oseriöst. Ryssland strider med endast 20 % av sin kapacitet.
Är det inte oseriöst och halvdant, bara kriga lite...
Kan inte låta bli och undra om det hade gått 5 gånger sämre eller bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in