2022-07-19, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Japp, vad gäller det kriget så var tyskarna i princip slagna på förhand. Logistiken i Ryssland var omöjlig att lösa i den skalan för Tyskland.
Jepp, och därför har det liten relevans till 3:1 förhållandet man brukar prata om behövs för en anfallande armé mer än att det egentligen belägger den teorin.
Citera
2022-07-19, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Men tyskarna lyckades trots det på ett drygt år nå Stalingrad som ligger halvvägs till kinesiska gränsen sett från Tyskland. Ryssarna har efter 5 månader inte lyckats avancera många mil från sina startpositioner.

Utan tvekan är ryssarna även bäst i att vara sämst...
Citera
2022-07-19, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
3,3 miljoner ligger närmare siffrorna på den andra sidan. Sovjetunionen hade ungefär 2 miljoner fler vid krigsutbrottet, om jag inte minns helt fel. Till sitt förfogande — vet inte hur många som väntade in invasionen på stående fot.

Sovjetunionen hade dessutom redan 1941 omkring 10-11 000 artilleripjäser, utöver det du nämnt. Bara en sådan sak.

Sovjetunionen var enormt överlägset från första början, och ändå stod tyskarna snart utanför Moskva. Förklaringen till det är förstås bl.a. att den tyska krigsmakten höll oändligt mycket högre klass till en början.

Så jag ser liksom inga likheter med kriget i Ukraina. Vilka är tyskarna?

Jag hoppades att någon skulle nappa. Tyskarna hade 3.8 milj vid frontlinjen och Sovjet endast 2.6-2.9 enligt Wiki. Sen vet vi inte hur mycket av vad ryssarna hade fungerade. Dessutom hade Tyskarna en total strategisk överraskning.

Det är precis som nu i Ukraina på pappret är Ryssland bäst störst och vackrast. Men ändå går det inget bra. Det går sådär.
Citera
2022-07-19, 20:46
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Ah, ok, tänkte nog det, jag har bara inte läst något om det, har du nån länk liggandes kanske ?

Nej kommer inte ens ihåg allihop själv. Det var en som involverade en krypskytt iaf. Sen kommer jag ihåg en gammal från flera år sen när någon rammade bilen som han skulle åka i och det bara var ett par stycken i FSB som kände till schemat men av någon anledning så satt inte Putin i bilen.

Men om vi känner till flera stycken är det säkert otaliga andra som vi inte känner till.
Citera
2022-07-19, 20:48
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Sedan är inte alltid problemet ens ryssarna själva. De är bara en bricka i spelet. Det är hur Storryssland via Kreml sen förhåller sig till en större rysk befolkning vid ett givet område. Förryska områden genom etnisk rensning av urinvånarna och sedan installera en marionettregim är en rysk paradgren. Sedan vet vi alltid hur det slutar: i förtryck, fattigdom, massiv korruption (Ukraina lider fortfarande svårt av den tidigare Putiniska kasperdockan som har ett korruptionsmuseum i sitt namn) och man söker sig till väst för hjälp. Då har Ryssland i bakfickan en större rysk befolkning som plan B för att hitta ”förtryck” som ursäkt att bedriva nästa steg av förryskningen i samma område.

Att utvisa ryssar är inget personligt utan helt enkelt en säkerhetsåtgärd för en fredsälskande värld.
Vi har ju också en ganska stor andel ryssar i Tyskland och Israel var närvaro där säkerligen är malign på ett eller annat sätt.
Citera
2022-07-19, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Att Ryssland inte mobiliserat sina ytterligare 800 000 man bortser du alltså ifrån helt? Oseriöst. Ryssland strider med endast 20 % av sin kapacitet.

Jo men det är jag menar papper säger en sak verklighet säger en annan. Det är ett av skälen att det endast går sådär för ryssarna. Ganska uselt egentligen varför mobiliserade inte Putin tillräckligt med trupp?
Citera
2022-07-19, 20:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Frågan är väl snarare hur länge de ryska folket sluter upp bakom kleptomanernas mördande av ett broderfolk, hur länge till accepterar ryssarna att närmare 10000 tonårspojkar kommer hem i träfrack varje månad, hur länge accepterar ryssarna att bli allt fattigare.
Det är snart slut på eländet. Kiev verkar befinna sig i ett upplösningstillstånd och jag börjar betrakta informationen om att ryssarna kommit över en HIMARS-pjäs som fullt möjlig. Det med tanke på den stora raiden mot "kollaboratörer" man dragit igång i Kiev mot två höjdare och 600 underhuggare.

Bruset i kanalerna säger också att USA är irriterade och kommer att ompröva vapenleveranser om Kramatorsk och andra städer med regioner faller i ryssarnas händer. Att man kommer att betrakta kriget som förlorat för Ukrainas del då.

Rykten gör gällande om en omfattande framryckning av ryssarna. Det stora avgörande slaget. Men det är nog bara Twitterbrus.
Citera
2022-07-19, 20:52
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Ryska MoD släpper nu en hel del filmer som visar hur "Product 305" missiler används mot ukrainska mål. Denna film påstås visa hur upp till 250 utländska legosoldater och en hel del materiel slås ut.

https://t.me/asbmil/3082

Lite info om ryssarnas Product 305: https://www.defenceview.in/for-the-first-time-russia-used-product-305-missile-against-ukraine/
Oj en undermålig kopia av hellfire anno 1985.
Citera
2022-07-19, 20:54
Medlem
Citat:
Att Ryssland inte mobiliserat sina ytterligare 800 000 man bortser du alltså ifrån helt? Oseriöst. Ryssland strider med endast 20 % av sin kapacitet.
Det är väl ganska irrelevant. För det första så kan de enligt nuvarande regelverk inte mobilisera utan att förklara krig, för de andra tar det månader att få de mobiliserade trupperna på plats och i stridbart skick, för det tredje hade en mobilisering varit ytterst impopulär, och för det fjärde har ryssarna slut på stridsfordon.

Jag som lekman har svårt att se hur några hundratusen dåligt tränade motvilliga cykelinfanterister utrustade med bajonett och vätskekylda kulsprutor från första världskriget skulle gå segrande ur den här konflikten. Men jag är ingen militär expert.
Citera
2022-07-19, 20:55
Medlem
Citat:
Vad skall Ryssland utrusta dessa med? Nu använder Ryssland allt från sjömålsrobotar från 60/70 tal till gamla T-62 vagnar. Att Ryssland uppenbart har problem med att bemanna och utrusta den armé man redan satt in. Så en armé på 800.000 man riskerar bli en gopnik-armé uselt utrustad och tränad.
Citera
2022-07-19, 20:57
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag hoppades att någon skulle nappa. Tyskarna hade 3.8 milj vid frontlinjen och Sovjet endast 2.6-2.9 enligt Wiki. Sen vet vi inte hur mycket av vad ryssarna hade fungerade. Dessutom hade Tyskarna en total strategisk överraskning.

Det är precis som nu i Ukraina på pappret är Ryssland bäst störst och vackrast. Men ändå går det inget bra. Det går sådär.
Ah. Jag brukar läsa att Sovjetunionen mötte angriparen med ungefär 5 miljoner man. Här är Wiki-förklaringen:
But on 22 June 1941 the first echelon only contained 171 divisions,[143] numbering 2.6–2.9 million;[2][144][145] and the second strategic echelon contained 57 divisions that were still mobilizing, most of which were still understrength.[146] The second echelon was undetected by German intelligence until days after the invasion commenced, in most cases only when German ground forces encountered them.[146]

At the start of the invasion, the manpower of the Soviet military force that had been mobilized was 5.3–5.5 million,[2][147] and it was still increasing as the Soviet reserve force of 14 million, with at least basic military training, continued to mobilize.[148][149] The Red Army was dispersed and still preparing when the invasion commenced.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Operation_Barbarossa

Jag bör göra det till en vana att kontrollera mina uppgifter innan jag skriver ur minnet. Det har blivit någon form av utmaning för mig att inte använda källor.

Sedan skulle jag inte precis säga att Sovjetunionen/Ryssland var störst, bäst och vackrast — det var Tyskland som vad det 1941, på höjden av sin militära makt! Men Sovjetunionen vann.

Är det Sovjetunionen som är Ukraina?
Citera
2022-07-19, 20:59
Medlem
baggebo1s avatar
Ryssarnas påstående om vad det var de attackerade i Vinnitsa stämmer ganska bra överens med att en svensk officer inom flygvapnet förklaras död några dagar senare, va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in