Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Jag hoppades att någon skulle nappa. Tyskarna hade 3.8 milj vid frontlinjen och Sovjet endast 2.6-2.9 enligt Wiki. Sen vet vi inte hur mycket av vad ryssarna hade fungerade. Dessutom hade Tyskarna en total strategisk överraskning.
Det är precis som nu i Ukraina på pappret är Ryssland bäst störst och vackrast. Men ändå går det inget bra. Det går sådär.
Ah. Jag brukar läsa att Sovjetunionen mötte angriparen med ungefär 5 miljoner man. Här är Wiki-förklaringen:
But on 22 June 1941 the first echelon only contained 171 divisions,[143] numbering 2.6–2.9 million;[2][144][145] and the second strategic echelon contained 57 divisions that were still mobilizing, most of which were still understrength.[146] The second echelon was undetected by German intelligence until days after the invasion commenced, in most cases only when German ground forces encountered them.[146]
At the start of the invasion, the manpower of the Soviet military force that had been mobilized was 5.3–5.5 million,[2][147] and it was still increasing as the Soviet reserve force of 14 million, with at least basic military training, continued to mobilize.[148][149] The Red Army was dispersed and still preparing when the invasion commenced.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Operation_Barbarossa
Jag bör göra det till en vana att kontrollera mina uppgifter innan jag skriver ur minnet. Det har blivit någon form av utmaning för mig att inte använda källor.
Sedan skulle jag inte precis säga att Sovjetunionen/Ryssland var störst, bäst och vackrast — det var Tyskland som vad det 1941, på höjden av sin militära makt! Men Sovjetunionen vann.
Är det Sovjetunionen som är Ukraina?