2022-07-19, 20:13
Medlem
Opaques avatar
Det börjar skymma nu snart. Någon som har lite nya Himars tweetar att götta sig i ? Har man missat något sedan igår ?
Citera
2022-07-19, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Den viljan kommer bara att öka. Nu har det blivit en mening med livet och alla uppoffringar. Det hade inte Ryssland räknat med när dom tog idiotbeslutet att invadera. Meningen med livet är att uppoffra sig för något mycket större.

Jag har då aldrig varit mer nöjd med EU än vad jag är idag, lite trist att ryssland skulle spela ut "crazy ivan" kortet och tvinga in sverige och finland i nato, iför bra för sverige, en större militär sektor skapar arbetstillfällen och möjligheter för alla fredskadade, söndercurlade och mål-lösa arbetslösa som dräller i landet.
Citera
2022-07-19, 20:18
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
För att underlätta diskussionen ville jag placera mina uppfattning i en teoretisk kategori så att användaren förstod min position i frågan och på så sätt reducera missförstånd. I synnerhet missförståndet att jag är positiv till Ryssland eller stödjer invasionen. Vilket jag inte gör. Jag antar att du håller med om vikten av att förstå varandras argument. Vidare öppna det upp för intressanta trådar i intersektionen mellan praktik och teori rörande konflikten. Just den användaren använder sig av moralfilosofiska argumentet som tyvärr inte sträcker sig längre än - "det dör civila". Det dör civila i krig över hela världen varav en del av dessa krig sponsras av NATO.

Jag antar att NATO:s krig i Afghanistan, Jemen, Irak, Syrien, Libyen, Pakistan, Somalia osv. är helt utan civila offer? Saker och ting bör sättas i perspektiv. Ja, det avlider civila i Ukraina. Detta är naturligt eftersom det är krig men kan man verkligen reducera sin inställning till kriget till att "det dör civila i Ukraina". Uppenbarligen träffar de ukrainska bomberna också civila. Människor avlider i krig. Sedan anser jag att den här tråden (tyvärr) handlar om att välja sida i en konflikt istället för att fördjupa förståelsen och kunskapen av konflikten. Jag tror det är kontraproduktivt för trådens bestående värde.

Med all respekt. Jag försökte underlätta för diskussionen genom att placera min position i en teoretisk kategori så du skulle förstå min argumentation. På det sättet skulle vi undvika missförstånd. Tyvärr verkar du inte vara intresserad av detta. Jag förstår inte heller vad "snobberiet" ligger? Jag har inte relativiserat "dödande". Jag kan förvisso sätta det i perspektiv och hänvisa till det av NATO och EU stöd-kriget saudiska kriget i Jemen i vilket 85,000 barn dog (2015-18) dött i svält på grund av kriget och amerikanska och europeiska bombningar och sanktionerna. Jag hör inte dig skrika i andra trådar om detta. Du har en hysterisk inställning till frågan snarare än en akademisk inställning. Detta är underligt eftersom jag trodde vi sökte högre kunskap om konflikten snarare än agerade som de liberala tonårsflickorna på Expressens ledare och kultursidor.
Du försöker förminska det obeskrivliga lidandet och dödandet (bla, flera hundra barn) med det enfaldiga argumentet att andra dödat fler i tidigare krig. Det är synnerligen ointelligent att eftersom precis vad som helst går att urkulda med att andra varit värre. Hur många barnlik har Putin kvar, innan det är klandervärt 85 000?
Vad tror du dom bottenlöst sörjande föräldrarna skulle säga om du sa, med en dunk i ryggen, ryck upp er för det dör många fler barn i Jemen?

Stå för dina åsikter istället för fega in dom i ordbajeriet.
Senast redigerad av Taggad 2022-07-19 kl. 20:53.
Citera
2022-07-19, 20:18
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
ja jag börjar också undra om det inte är mer signalpolitik då man pratar om återtagande av Krim.
Ett faktum man måste förhålla sig till är att just där så identifierar de flesta sig som Ryssar och det är uppenbart att de har sin lojalitet mot Moskva med tanke på avsaknad av partisanverksamhet under eg alla år sedan 2014.

En legitim fråga är ju hur gärna Ukraina vill ha 2 miljoner ryssar som förändrar demografin?
De får land, men de får också 2 mille bångstyriga invånare.

Tror att efter det här så är nog Ukraina med all rätta mer inne på att se till att landet ska bli mer och mer homogent och minde och mindre ryssigt.

Förstöra svartahavsflottan låter därmot extremt rimligt och legitimt. Hoppas det sker snabbt.
Ryssarnas närvaro på Krim är ungefär lika gammal och legitim som deras närvaro i Baltikum.
De kan ju gärna flytta hem till Ryssland.
Citera
2022-07-19, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viftter
On the assessment of the situation in Ukraine by the Polish intelligence services,

the Intelligence Agency (AW) of the Republic of Poland has prepared a report analyzing the current situation in Ukraine.
According to the document, a catastrophic situation has developed in the formations of the Ukrainian Armed Forces.

The number of irretrievable losses is more than 300 people per day , and this figure is underestimated by the office of the President to reduce the likelihood of a public outburst and create panic among civilians and the military. The Psheks emphasize that the systematic strikes of the Russian Armed Forces on command posts and training centers of the Armed Forces of Ukraine have led to the death of about 4,600 of the most trained military personnel over the past three months., including senior officers, instructors and mercenaries.

The report notes that unprepared formations are sent to the Donbass, the professional level of officers from the battalion commander and below is weak, the functions of commanders in the troops are often performed by fighters of the national battalions. Since May of this year, almost all control functions in the planning and conduct of hostilities have been taken over by foreign advisers from the USA, Great Britain and Canada . At the same time, the fact of their presence at command posts is kept secret in order to prevent the entry of NATO military personnel into the captivity of the Russian Armed Forces.

It is emphasized that Zelensky's office set the task of keeping the Slavyansk-Kramatorsk-Toretsk line at any cost until the end of August this year.
It is indicated that at present, accelerated training of Ukrainian military personnel is being carried out in the west of the republic and on the territory of Great Britain and Germany. By the end of August - beginning of September, it is planned to create an additional grouping of 30 thousand people, the basis of which will be four new brigades .

It is noteworthy that the Polish special services are skeptical about Kyiv's statements about the preparation of these four formations in Ukraine. Warsaw does not rule out that the command of the Armed Forces of Ukraine is misleading the allies in order to obtain new weapons .

According to AW, The leadership of Ukraine also counts on the introduction of two Polish brigades into the western regions of the country - 6 air brigade and 25 air brigade , which, according to the Ukrainian General Staff, will release additional combat-ready units and formations of the Armed Forces of Ukraine in August to be sent to the eastern front.

At the same time, the report notes that the American 155-mm M-777 howitzers delivered to Kyiv are not always used for their intended purpose. Instead of conducting counter-battery combat , guns are often used to bombard cities . At the same time, military personnel of the Armed Forces of Ukraine, after accelerated training, are unable to independently maintain complex weapons and military equipment systems, therefore foreign instructors from among mercenaries are often in artillery positions.

https://t-me.translate.goog/s/boris_rozhin?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=en

Förväntar du dig att vi bara ska lita på vad nån ryss på telegram skriver, utan den minsta antydning till källor, och med ett påstående att det kommer från den polska underrättelsetjänsten? Kom igen nu, vi kan väll försöka hålla lite högre nivå?
Citera
2022-07-19, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Det bästa är att det militära målet står still. Inte kan flytta sig en decimeter (nåja).

Och en träffyta på nästan 2 mil.

En handfull träffar på rätt ställe.

Trehundra miljarder rubel i sjön!

Tillräckligt för att ryssarna skulle svara med kärnvapen enligt deras egen retorik.
Citera
2022-07-19, 20:20
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Paulus var motsträvig och motsatte sig inte bara Barbarossa men också anfallet mot Stalingrad. Givetvis var han delaktig men det var inte Paulus som bar ansvaret för Hitlers krig mot Sovjet. Man kan säga att Paulus var ansvarigt för att den tyska armén inte försökte slå sig ur Stalingrad men han hade ingenting att säga till om ang. Barbarossa eftersom han kritiserade planen från första början.
Nu ska vi inte käfta mer om detta eftersom det saknar relevans i den här tråden. Strängt taget.

Tragiskt, hur som, med Paulus. Guderian ansåg att han var lojal och hårt arbetande men för nervsvag.

Och givetvis var det inte Paulus idé från början att invadera Sovjetunionen, lika lite som Heydrich hittade på någon Endlösung.
Citera
2022-07-19, 20:22
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ytterligare 6 st Ceasar är nu på väg till Ukraina.

Det känns förhoppningsfullt att det hela tiden fylls på.

Hmmm. Var tvungen att läsa på. Alltså den skjuter 155mm granater. Snabbskjutare 6-8 skott i minuten. Kan göras klar under 1 minut och packas ihop på samma tid.
FAST-Hit computerised fire management system, developed jointly by Nexter and EADS Defense Electronics, and an Intertechnique ROB4 muzzle velocity radar system

Räckvidd 40km

Låter rent av livsfarlig ju
Citera
2022-07-19, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Ja, Ukraina borde få 300 km HIMARS så de kan bomba bron.

“You give them what they need, bare your teeth and then we'll see how Russia will behave. Give Ukraine the opportunity to bomb the Crimean Bridge. This can be done within one day. The West has all the military-technical capabilities for this. As soon as the Crimean Bridge is bombed, you will see how the Kremlin’s rhetoric will rapidly change”.

The Kerch Strait bridge is an illegally built bridge across the Kerch Strait that connects Russia with the peninsula it occupied in 2014. Through it, the aggressor country transfers its troops and equipment to the territory of Crimea, and then to the south of Ukraine.

https://news.yahoo.com/political-analyst-urges-u-allow-141400183.html
De har en säkert plan, och det finns ingen anledning att slå till förrän i rättan tid. Och eftersom alla tjatar om att det snart kommer i en offensiv i Kherson, så kan man utgå ifrån att det finns en plan med att gå ut med den infon. "Svalde spö, lina och sänke"
Citera
2022-07-19, 20:24
Medlem
Sgt.Blands avatar
Röda Armén påstår att det var en drönare som sköts ner men det ser ju ut som en pilot i fallskärm på denna filmen. Är nog ett plan då. Men frågan är då hur det sköts ner? Möjligtvis Mig-29 från UAF annars är det nog en till "friendly fire"

https://twitter.com/hochu_dodomu/status/1549457305434980355
Senast redigerad av Sgt.Bland 2022-07-19 kl. 20:27.
Citera
2022-07-19, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Vänta du till Frankrike och Tyskland talar om för Baltstaterna var skåpet ska stå,

Your tax-money at work!:

Valdis Dombrovskis
@VDombrovskis
Signing Memorandum of Understanding with 🇺🇦 on behalf of EU to provide €1 billion macro-financial assistance as emergency funding.
This will be paid out end-July to support Ukraine’s government & people.

Ukraine is an economy at war. The EU is here to help.
#StandWithUkraine
https://twitter.com/VDombrovskis/status/1549389698174533633?s=20&t=dEjxMwGC1LK0UokvY77meA

Det ska verkligen bli intressant att se hur det kommer att vara med viljan att stödja Ukraina bland EU:s befolkningar framåt vintern.
Jag tror att människorna här i tråden tvivlar på din läsförståelse i engelska, det här är andra gången på några få timmar där du visar att du inte förstår innebörden av de länkar du publicerar.

Vad är det du och Lavrov försöker säga? Egentligen?
Dina egna kommentarer till länkarna är ju Goddag Yxskaft
Citera
2022-07-19, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Sovjet hade ingen armé att tala om från början.

Och ja, det stärker ju min tes, eller hur?

Den sovjetiska armen var 3.3 milj man när Barbarossa startade. De hade även en större flygvapen och faktiskt ett strategiskt bombflyg, som i för sig hade problem med att träffa rätt land. Tyskarna saknade strategiskt bombflyg. Sovjet hade på papperet fler och bättre stridsvagnar än Tyskland.

Det känns lite som nu. På pappret är ryssarna bättre och de har en större arme än Ukraina och ändå har man inte lyckats erövra Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in