2022-07-19, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
För att underlätta diskussionen ville jag placera mina uppfattning i en teoretisk kategori så att användaren förstod min position i frågan och på så sätt reducera missförstånd. I synnerhet missförståndet att jag är positiv till Ryssland eller stödjer invasionen. Vilket jag inte gör. Jag antar att du håller med om vikten av att förstå varandras argument. Vidare öppna det upp för intressanta trådar i intersektionen mellan praktik och teori rörande konflikten. Just den användaren använder sig av moralfilosofiska argumentet som tyvärr inte sträcker sig längre än - "det dör civila". Det dör civila i krig över hela världen varav en del av dessa krig sponsras av NATO.

Jag antar att NATO:s krig i Afghanistan, Jemen, Irak, Syrien, Libyen, Pakistan, Somalia osv. är helt utan civila offer? Saker och ting bör sättas i perspektiv. Ja, det avlider civila i Ukraina. Detta är naturligt eftersom det är krig men kan man verkligen reducera sin inställning till kriget till att "det dör civila i Ukraina". Uppenbarligen träffar de ukrainska bomberna också civila. Människor avlider i krig. Sedan anser jag att den här tråden (tyvärr) handlar om att välja sida i en konflikt istället för att fördjupa förståelsen och kunskapen av konflikten. Jag tror det är kontraproduktivt för trådens bestående värde.

Med all respekt. Jag försökte underlätta för diskussionen genom att placera min position i en teoretisk kategori så du skulle förstå min argumentation. På det sättet skulle vi undvika missförstånd. Tyvärr verkar du inte vara intresserad av detta. Jag förstår inte heller vad "snobberiet" ligger? Jag har inte relativiserat "dödande". Jag kan förvisso sätta det i perspektiv och hänvisa till det av NATO och EU stöd-kriget saudiska kriget i Jemen i vilket 85,000 barn dog (2015-18) dött i svält på grund av kriget och amerikanska och europeiska bombningar och sanktionerna. Jag hör inte dig skrika i andra trådar om detta. Du har en hysterisk inställning till frågan snarare än en akademisk inställning. Detta är underligt eftersom jag trodde vi sökte högre kunskap om konflikten snarare än agerade som de liberala tonårsflickorna på Expressens ledare och kultursidor.
Du försöker göra dödandet till en akademisk fråga .
Jag står på de dödade ukrainska kvinnorna och barnens sida .
Du försvarar mördarna ,
Du vill att fler ska dödas, genom att hävda att Ryssland ska kriga i Ukraina

Ryssland borde inte invaderat Ukraina !
Så enkelt är det faktiskt
Citera
2022-07-19, 19:56
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Det var på tiden.

Ja men ändå helt sjukt att han lyckades ta sig in i Ryssland och sno en rysk SU-35:a!
Citera
2022-07-19, 19:56
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
*BREAKING* Ryktas att Ghost of Kyiv till slut är nedskjuten, tyvärr!!

https://twitter.com/markito0171/status/1549447675669528578

Påhitt och trams från början och till slut. UKR bekräftar även de att det var påhittat.

Citat:
Spökpiloten från Kiev, Spöket från Kiev och liknande är smeknamn som givits till en myt om en ukrainsk stridspilot som under Rysslands invasion av Ukraina 2022 blev ett mångfaldigt flygaräss i jaktstrider mot Rysslands flygvapen. Myten var under lång tid omtvistad på grund av desinformationskrigföring från både rysk och ukrainsk sida men den 2 maj 2022 bekräftade det Ukrainska flygvapnet att myten är en skröna och uppmanade även det ukrainska folket att inte sprida falsk information.[3]

Myten var en mycket populär nationalsymbol och moralhöjare för ukrainare under krigets tidiga skede.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%B6kpiloten_fr%C3%A5n_Kiev
Citera
2022-07-19, 19:57
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej Paulus var länge en av fåtalet som motsatte sig Operation Barbarossa.
Nej, Paulus var delaktig i planeringen. Eller var han egentligen motvillig, menar du?

Sovjet kunde mobilisera ungefär 5,3 miljoner man vid tidpunkten för invasionen. 13 miljoner i reserven.

Tyskland hade 3 miljoner vid gränsen, plus 700 000 allierade (om jag inte minns fel). Främst finnar och rumäner.

Lite lätt OT, men vad fan!
Citera
Medlem
Citat:
*BREAKING* Ryktas att Ghost of Kyiv till slut är nedskjuten, tyvärr!!

https://twitter.com/markito0171/status/1549447675669528578

Ghost Of Kyiv är en påhittad historia från Ukraina själv. Detta har dom faktiskt erkänt offentligt.
Så, det måste vara ett ryskt plan som har blivit nedskjutet.
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
säkert ryssar som skjuter ner sina egna, de utplånade ukrainas flygvapen för flera månader sedan....
Vad i helsike, UAF påstår att det är en Su-35!! Jag antar rysk då alltså. Tveksam om det kan stämma? Och hur skulle UAF veta det så snabbt? Partisaner?

https://twitter.com/Levsonx/status/1549452518559735809
Citera
2022-07-19, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Det beror väl på målen man har.

Avmilitarisering av Ukraina och avideologisering av landet.

Och ett försvagat NATO och ett instabilt EU.

Skulle hålla med dig om målen var annorlunda som att invadera hela Ukraina och införliva det i Ryssland.
Avmilitariseringen har väl gått sådär, Ukraina är mer militariserat idag än innan invasionen. Avdemokratiseringen har man heller inte uppnått, då den demokratiskt valda ledningen i Kiev fortfarande leder landet. Ett försvagat NATO har vi inte sett, snarare ett mer enat NATO än någon gång efter Brezjnevs död. Och något instabilt EU har vi heller inte sett, snarare ett mer enat EU än någon gång tidigare.

Så oavsett vilka mål puttlerkramarna vill lyfta fram så har ryssarna hittills inte uppnått dem, de är snarare längre ifrån att uppnå dem idag än de var den 23e februari.
Citera
2022-07-19, 19:59
Medlem
donald12s avatar
Ja, Ukraina borde få 300 km HIMARS så de kan bomba bron.

“You give them what they need, bare your teeth and then we'll see how Russia will behave. Give Ukraine the opportunity to bomb the Crimean Bridge. This can be done within one day. The West has all the military-technical capabilities for this. As soon as the Crimean Bridge is bombed, you will see how the Kremlin’s rhetoric will rapidly change”.

The Kerch Strait bridge is an illegally built bridge across the Kerch Strait that connects Russia with the peninsula it occupied in 2014. Through it, the aggressor country transfers its troops and equipment to the territory of Crimea, and then to the south of Ukraine.

https://news.yahoo.com/political-analyst-urges-u-allow-141400183.html
Citera
2022-07-19, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viftter
On the assessment of the situation in Ukraine by the Polish intelligence services,

the Intelligence Agency (AW) of the Republic of Poland has prepared a report analyzing the current situation in Ukraine.
According to the document, a catastrophic situation has developed in the formations of the Ukrainian Armed Forces.

The number of irretrievable losses is more than 300 people per day , and this figure is underestimated by the office of the President to reduce the likelihood of a public outburst and create panic among civilians and the military. The Psheks emphasize that the systematic strikes of the Russian Armed Forces on command posts and training centers of the Armed Forces of Ukraine have led to the death of about 4,600 of the most trained military personnel over the past three months., including senior officers, instructors and mercenaries.

The report notes that unprepared formations are sent to the Donbass, the professional level of officers from the battalion commander and below is weak, the functions of commanders in the troops are often performed by fighters of the national battalions. Since May of this year, almost all control functions in the planning and conduct of hostilities have been taken over by foreign advisers from the USA, Great Britain and Canada . At the same time, the fact of their presence at command posts is kept secret in order to prevent the entry of NATO military personnel into the captivity of the Russian Armed Forces.

It is emphasized that Zelensky's office set the task of keeping the Slavyansk-Kramatorsk-Toretsk line at any cost until the end of August this year.
It is indicated that at present, accelerated training of Ukrainian military personnel is being carried out in the west of the republic and on the territory of Great Britain and Germany. By the end of August - beginning of September, it is planned to create an additional grouping of 30 thousand people, the basis of which will be four new brigades .

It is noteworthy that the Polish special services are skeptical about Kyiv's statements about the preparation of these four formations in Ukraine. Warsaw does not rule out that the command of the Armed Forces of Ukraine is misleading the allies in order to obtain new weapons .

According to AW, The leadership of Ukraine also counts on the introduction of two Polish brigades into the western regions of the country - 6 air brigade and 25 air brigade , which, according to the Ukrainian General Staff, will release additional combat-ready units and formations of the Armed Forces of Ukraine in August to be sent to the eastern front.

At the same time, the report notes that the American 155-mm M-777 howitzers delivered to Kyiv are not always used for their intended purpose. Instead of conducting counter-battery combat , guns are often used to bombard cities . At the same time, military personnel of the Armed Forces of Ukraine, after accelerated training, are unable to independently maintain complex weapons and military equipment systems, therefore foreign instructors from among mercenaries are often in artillery positions.

https://t-me.translate.goog/s/boris_rozhin?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=en

Hahahaha. Åh herregud vilken soppa någon kokat ihop. De kunde inte ens bestämma sig om det heter intelligence Services eller Special Services. Och att polackerna skulle sätta in fallskärmstrupper som är tränade för anfall för att "hålla ställningarna".

Och Polen, ett NATO-land skulle skriva i rapporten att det finns Nato folk på plats, men det ska hållas hemligt...

Man blir fan matt.
Citera
2022-07-19, 20:04
Medlem
Citat:
Vad i helsike, UAF påstår att det är en Su-35!! Jag antar rysk då alltså. Tveksam om det kan stämma? Och hur skulle UAF veta det så snabbt? Partisaner?

https://twitter.com/Levsonx/status/1549452518559735809

borde vara det rysstrollen är övertygade....

https://twitter.com/UkStSgF1/status/1549230248062898176/photo/1
Citera
2022-07-19, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Avmilitariseringen har väl gått sådär, Ukraina är mer militariserat idag än innan invasionen. Avdemokratiseringen har man heller inte uppnått, då den demokratiskt valda ledningen i Kiev fortfarande leder landet. Ett försvagat NATO har vi inte sett, snarare ett mer enat NATO än någon gång efter Brezjnevs död. Och något instabilt EU har vi heller inte sett, snarare ett mer enat EU än någon gång tidigare.

Så oavsett vilka mål puttlerkramarna vill lyfta fram så har ryssarna hittills inte uppnått dem, de är snarare längre ifrån att uppnå dem idag än de var den 23e februari.
Vänta du till Frankrike och Tyskland talar om för Baltstaterna var skåpet ska stå,

Your tax-money at work!:

Valdis Dombrovskis
@VDombrovskis
Signing Memorandum of Understanding with 🇺🇦 on behalf of EU to provide €1 billion macro-financial assistance as emergency funding.
This will be paid out end-July to support Ukraine’s government & people.

Ukraine is an economy at war. The EU is here to help.
#StandWithUkraine
https://twitter.com/VDombrovskis/status/1549389698174533633?s=20&t=dEjxMwGC1LK0UokvY77meA

Det ska verkligen bli intressant att se hur det kommer att vara med viljan att stödja Ukraina bland EU:s befolkningar framåt vintern.
Citera
2022-07-19, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Sovjet hade ingen armé att tala om från början.

Och ja, det stärker ju min tes, eller hur?

Struntprat. Sovjet hade en enorm armé, ett starkt flygvapen och världens största pansarstyrkor vid tiden för Operation Barbarossas inledning.
Däremot världens sämsta ledning på precis varje nivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in