2022-07-19, 19:18
Medlem
QuietExits avatar
Azov now with tanks https://twitter.com/Militarylandnet/status/1549379994648039425?s=20&t=68rjdWhsK6xO_7VimFoU4Q
Citera
2022-07-19, 19:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cassius57
Gerillarörelsen i dom ockuperade städerna i Ukraina fortsätter att växa! Ryssen kommer aldrig kunna hantera de här!
https://twitter.com/ghosterbuzz1/status/1549437418620813314?t=W9cRpuVHQiQfOapHXyLrYQ&s=19

Ryssarna kommer tvingas att skicka dit en massa trupper bara för att agera polis. Säkert kommer de skicka trupper utan tunga vapen utan bara det best grundläggande.
Citera
2022-07-19, 19:20
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Erich Marcks och Friedrich Paulus levde tydligen i ditt parallella universum när de planerade det som senare blev Operation Barbarossa. Vid invasionen av Sovjet hade ungefär de proportionerna - 2,5 miljoner tyskar mot 3,3 miljoner ryssar/sovjeter. Innan ryssarna hann bygga upp armén så att den blev dubbelt så stor som tyskarnas (och det alltså innan kriget vände med det tyska nederlaget vid Moskva).

Nej Paulus var länge en av fåtalet som motsatte sig Operation Barbarossa.
Citera
2022-07-19, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Men varför i all världen ska man ”bekänna” sig till en teori, en påhittad, insnöad modell av verkligheten som enbart försvaras av dem som kommit på den, plus ytterligare några lättlurade och lättledda idioter? Riktiga människor förhåller sig till verkligheten. Inte något påhittat tramsjunk från förra århundradet.
För att underlätta diskussionen ville jag placera mina uppfattning i en teoretisk kategori så att användaren förstod min position i frågan och på så sätt reducera missförstånd. I synnerhet missförståndet att jag är positiv till Ryssland eller stödjer invasionen. Vilket jag inte gör. Jag antar att du håller med om vikten av att förstå varandras argument. Vidare öppna det upp för intressanta trådar i intersektionen mellan praktik och teori rörande konflikten. Just den användaren använder sig av moralfilosofiska argumentet som tyvärr inte sträcker sig längre än - "det dör civila". Det dör civila i krig över hela världen varav en del av dessa krig sponsras av NATO.

Jag antar att NATO:s krig i Afghanistan, Jemen, Irak, Syrien, Libyen, Pakistan, Somalia osv. är helt utan civila offer? Saker och ting bör sättas i perspektiv. Ja, det avlider civila i Ukraina. Detta är naturligt eftersom det är krig men kan man verkligen reducera sin inställning till kriget till att "det dör civila i Ukraina". Uppenbarligen träffar de ukrainska bomberna också civila. Människor avlider i krig. Sedan anser jag att den här tråden (tyvärr) handlar om att välja sida i en konflikt istället för att fördjupa förståelsen och kunskapen av konflikten. Jag tror det är kontraproduktivt för trådens bestående värde.

Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues
Jag bekänner mig till den konsultativa realismprotektionen där det viktiga är följande --24/2-22 invaderade Ryssland sitt grannland Ukraina. Det dödande av ukrainska kvinnor och barn detta medfört är avskyvärt. Ansvarigt för alla döda barn och kvinnor är Ryssland/Putin
Ryssvänliga skribenter är vämjeliga i sina försök att relativisera det pågående dödandet. De döda barnen och kvinnorna bryr sig inte om att du bekänner dig till ” konstruktivistisk realism”. ————- , (det är ett opassande sätt att försöka ”snobba” sig , en ego-tripp för dig att ta till när argumentenen för dödandet tryter)
Med all respekt. Jag försökte underlätta för diskussionen genom att placera min position i en teoretisk kategori så du skulle förstå min argumentation. På det sättet skulle vi undvika missförstånd. Tyvärr verkar du inte vara intresserad av detta. Jag förstår inte heller vad "snobberiet" ligger? Jag har inte relativiserat "dödande". Jag kan förvisso sätta det i perspektiv och hänvisa till det av NATO och EU stöd-kriget saudiska kriget i Jemen i vilket 85,000 barn dog (2015-18) dött i svält på grund av kriget och amerikanska och europeiska bombningar och sanktionerna. Jag hör inte dig skrika i andra trådar om detta. Du har en hysterisk inställning till frågan snarare än en akademisk inställning. Detta är underligt eftersom jag trodde vi sökte högre kunskap om konflikten snarare än agerade som de liberala tonårsflickorna på Expressens ledare och kultursidor.
Senast redigerad av Edgerton 2022-07-19 kl. 19:30.
Citera
2022-07-19, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror att vissa trupper kanske inte är BRG-er uta bara lätt infanteri och artilleri. Jag tycker 15000 låter rimligare totalt men kanske bara 10 BTG-er är de offensiva trupperna med stridsvagnar etc?

Ja Arestovych har nog räknat hela truppstyrkan med underhåll och annat och inte dom skarpa stridsgrupperna.
Jag såg på twitter att dom har ett undanglidande försvar, drar sig tillbaka samtidigt som dom skjuter artilleri. Sedan har dom befästa ställningar också men oklart exakt var.

Jag tror att motståndsrörelsen kan spela en stor roll även fast man får räkna med förrädare där man minst anar det.

Hoppas man kan gripa förrädarna.
Citera
2022-07-19, 19:25
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror att vissa trupper kanske inte är BRG-er uta bara lätt infanteri och artilleri. Jag tycker 15000 låter rimligare totalt men kanske bara 10 BTG-er är de offensiva trupperna med stridsvagnar etc?

En BTG är bara en typ av division som ryssarna använder, i stil med en Napoleonsk armékår. Den måste inte vara komplett med stridsvagnar och support även om den oftast är det.
Citera
2022-07-19, 19:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja Arestovych har nog räknat hela truppstyrkan med underhåll och annat och inte dom skarpa stridsgrupperna.
Jag såg på twitter att dom har ett undanglidande försvar, drar sig tillbaka samtidigt som dom skjuter artilleri. Sedan har dom befästa ställningar också men oklart exakt var.
Jag tror att motståndsrörelsen kan spela en stor roll även fast man får räkna med förrädare där man minst anar det. Hoppas man kan gripa förrädarna.

Ryssarna förstärker sina befästningar också, de verkar inställda på mer försvar än anfall. Man har sett dem frakta dit betongbunkrar.
Citera
2022-07-19, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det finns ingen militärstrateg i världen, eller genom historien som skulle tycka att det var ett bra drag. Ifrån Hannibal till Rommel. Inte ens på ryssarnas egna "Frunze akademi" så skulle man nicka positivt åt att dra "fötterna efter sig".

Det går långsamt idag, för att Putin har inte andra val. Inte för att han väljer det.

Vedröraande EU`s yra höns, så hoppas jag att de bara vaknar. Finns gas så att det sprutar utanför Hollands kust, eller så har även Norge vart intresserade med en ny "pipe-line" (innan kriget, Scholtz tackade nej). Dessvärre idag, så finns det en benägenhet ifrån EU att "gå över ån efter vatten". Hoppas stollarna vaknar.
Det beror väl på målen man har.

Avmilitarisering av Ukraina och avideologisering av landet.

Och ett försvagat NATO och ett instabilt EU.

Skulle hålla med dig om målen var annorlunda som att invadera hela Ukraina och införliva det i Ryssland.
Citera
2022-07-19, 19:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
För att underlätta diskussionen ville jag placera mina uppfattning i en teoretisk kategori så att användaren förstod min position i frågan och på så sätt reducera missförstånd. Vidare öppna det upp för intressanta trådar i intersektionen mellan praktik och teori rörande konflikten. Just den användaren använder sig av moralfilosofiska argumentet som tyvärr inte sträcker sig längre än - "det dör civila". Det dör civila i krig över hela världen varav en del av dessa krig sponsras av NATO.

Jag antar att NATO:s krig i Afghanistan, Jemen, Irak, Syrien, Libyen, Pakistan, Somalia osv. är helt utan civila offer? Saker och ting bör sättas i perspektiv. Ja, det avlider civila i Ukraina. Detta är naturligt eftersom det är krig men kan man verkligen reducera sin inställning till kriget till att "det dör civila i Ukraina". Uppenbarligen träffar de ukrainska bomberna också civila. Människor avlider i krig. Sedan anser jag att den här tråden (tyvärr) handlar om att välja sida i en konflikt istället för att fördjupa förståelsen och kunskapen av konflikten. Jag tror det är kontraproduktivt för trådens bestående värde.

Med all respekt. Jag försökte underlätta för diskussionen genom att placera min position i en teoretisk kategori så du skulle förstå min argumentation. På det sättet skulle vi undvika missförstånd. Tyvärr verkar du inte vara intresserad av detta. Jag förstår inte heller vad "snobberiet" ligger? Jag har inte relativiserat "dödande". Jag kan förvisso sätta det i perspektiv och hänvisa till det av NATO och EU stöd-kriget saudiska kriget i Jemen i vilket 85,000 barn dog (2015-18) dött i svält på grund av kriget och amerikanska och europeiska bombningar och sanktionerna. Jag hör inte dig skrika i andra trådar om detta. Du har en hysterisk inställning till frågan snarare än en akademisk inställning. Detta är underligt eftersom jag trodde vi sökte högre kunskap om konflikten snarare än agerade som de liberala tonårsflickorna på Expressens ledare och kultursidor.

Det står dig helt fritt att öppna upp nya sådana trådar, trådar i ”intersektionen mellan praktik och teori”.

Kläm in lite genus också, så kanske du kan skapa ett nytt forskningsprojekt med finansiering från Kulturrådet (eller någon av de andra stora forskningsfinansiärerna).

https://www.svd.se/a/5b95d877-ba5b-3965-bc41-581ee5647083/vetenskap-eller-galenskap
Citera
2022-07-19, 19:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Den ryska konventionella stridskrafterna ligger, kanske 4-6a i världen och kanske 3 a i Europa. Men att jämföra stridskrafter i enskilda länder är meningslöst när NATO finns, och den försvarspakten skulle krossa Ryssland. De ukrainska styrkorna verkar, nu, när det tillförts, viss, modern material ligga i paritet med de rysks konventionella styrkorna, men inte vad gäller marin och flygvapen.
Vi har ingen aning om NATO:s slagstyrka då den aldrig prövats mot en jämbördig styrka.

Jag utgår från min bedömning att förutom en klar brist på manskap att man också infört just-in-time-lager för materielen som det verkar.

Trump hade inte helt fel när han begärde höjda militärbudgetar av NATO-medlemmarna.
Senast redigerad av LaVerdadTodo 2022-07-19 kl. 19:52.
Citera
2022-07-19, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Sedan anser jag att den här tråden (tyvärr) handlar om att välja sida i en konflikt istället för att fördjupa förståelsen och kunskapen av konflikten
Tycker du inte att det är väl självklart att Ryssland berör?
Vi har ju historiska kopplingar till dem till skillnad mot de länder du radar upp i MÖ.

De finns ju dessutom i vårt närområde och är en av våra grannar ungefär 250 km från oss.
Citera
2022-07-19, 19:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Erich Marcks och Friedrich Paulus levde tydligen i ditt parallella universum när de planerade det som senare blev Operation Barbarossa. Vid invasionen av Sovjet hade ungefär de proportionerna - 2,5 miljoner tyskar mot 3,3 miljoner ryssar/sovjeter. Innan ryssarna hann bygga upp armén så att den blev dubbelt så stor som tyskarnas (och det alltså innan kriget vände med det tyska nederlaget vid Moskva).
Sovjet hade ingen armé att tala om från början.

Och ja, det stärker ju min tes, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in