Citat:
Ursprungligen postat av
Farbaute666
Ni som har negativa synpunkter på damernas spel, är kanske under trettio och närmare tjugo år gamla. Titta tillbaks några år och se hur mycket bättre de är idag. De gör fortfarande många misstag, men bollbehandlingen har utvecklats.
Sedan skulle jag väl egentligen ha kortare speltid och kanske även fotbollsplan för damerna, men det kommer nog inte att hända.
Det här är en viktig poäng. Damfotbollen har utvecklats enorm mycket under en 20-årsperiod. Att jämföra med herrar rakt av går naturligtvis inte på grund av olika fysiska förutsättningar (det gäller nästan alla sporter).
Det är intressant att jämföra med andra idrotter dock. I handboll upplever jag att damerna håller en hög kvalitet. Folk klagar inte på dålig spelförståelse, felpassar och annat i den sporten. Sedan har vi den andra änden och det är hockeyn. Där är nivån katastrofal. Fotbollen befinner sig mittemellan och har, som sagt, gjort en enorm resa de senaste åren. Nog för att det finns en del kvar att jobba på men det går åt rätt håll och det ganska snabbt. Jag tror att de flesta landslagen idag med lätthet skulle besegra deras egna motsvarigheter för 10 år sedan. Det är lite som damerna i MMA. För 10-20 år sedan var det få som höll på och det fanns ingen bra tradition för damerna inom sporten. men de senaste åren har antalet utövare ökat och kvaliteten höjts rejält. De bästa damerna idag skulle lätt ta de bästa damerna för 10 år sedan.
För tillfället läggs det också mycket pengar och resurser på damfotbollen så jag tror att nivån kommer fortsätta höjas de kommande åren. Flera av de stora herrlagen börjar satsa mer på deras damlag, mer pengar kommer in och fler tjejer spelar och vill göra karriär på idrotten. Damfotboll är fortfarande en sport på uppgång.