2022-07-19, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddim
Planen var ju uppenbarligen (känns som att förklara hur man knyter en slipsknut till en tvååring) att ta kontroll över Hostomels flygplats och andra viktiga platser för att snabbt kunna flyga in förstärkningar för att ta Kiev i ett tidigt skede. Man hoppades väl att detta skulle skapa masspanik och sänka moralen för ukrainas trupper och möjligtvis även kunna paradera in Janukovich eller någon liknoande pajas.

Ja, självklart var det planen. Vet inte varför det uppenbara ska bortförklaras.

Det får man ändå ge Putin, vem fan kan planera för att regement efter regemente av spetsnäsor utplånas av hemvärnet...
Citera
2022-07-19, 17:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Precis.., och vad vet vi ?

-Kriget tar en lång tid för Putin, och ingen vinst är i sikte..
-Krig kostar h-vets med pengar, och tär på alla resurser..
-Lägg till en bunt sanktioner ifrån väst, som gör det inte enklare..
-Tar krig lång tid, finns risk för social oro..(vilket man sett indikationer på)
-Vilket kan leda till att man sparkas ifrån tronen..

Därför vill man att krig skall gå mycket snabbt, så att inget oförutsett sker. Precis tvärtom vad Putin önskade med sitt skit-krig. Innan kriget skedde, så trodde jag inte det skulle ske. För det skulle vara ett korkat drag.

Men precis så korkad är Putin, att han trodde på sin "vision" om ett införlivat Ukraina. Idag är han tvungen att resa till Iran för att shoppa vapen. Varför köpte han inte dessa innan invasionen, om nu detta skall dra ut på tiden ?
Jag tror tvärtom att Putin inte har bråttom. Varför ska han ha det? EU håller på med att sänka sig självt in i ekonomisk tillbakagång av det värre slaget. Tänkt dig att man förhandlar med Azerbajdzjan om gasleveranser. De måste skratta sig fördärvade i Kreml särskilt med tanke på de ryska intressen som finns i det landets gasfyndigheter. NATO-armén har visat sig vara en papperstiger utan resurser till långvarigt krig. Det kommer att stå glasklart för alla när detta är över med de politiska konsekvenser det medför.

Jag är ganska säker på att fram till vintern kommer tonen att ändras bland EU-ledare när ingen krigslycka är att vänta och det börjar dra kallt i den djupa konjunkturnedgången.

Bli bundis med Azerbajdzjan och Turkiet för att trycka till Putin. Undrar om inte Putin har kokat ihop det hela med både Erdogan och Ilham Aliyev. Fan tro't!
Citera
2022-07-19, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
För att försvara den fria världen mot de fascistiska horder som hotar våra hemländer.

Ja, nu visade det sig att de knappt kan hota en babushka med molotovcocktails men vem kunde anat det
Han dog ju så han.... vann ju inget, lite som islamistiska självmordsbombare som hjärntvättats.
Vilken "fria värld" försvarde han i Ukraina? Var det korrupta ZZelensky? Nazisterna i Azov? Globalisterna i Nato? Vapenindustrin?
Citera
2022-07-19, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja, sjukt att så många biter sig fast i teorin att Kiev bara hade en plan och den misslyckades. Det känns väl skönt.

En annan variant (motsatsen till att binda trupper) var att ryssarna hoppades på att resurser skulle flyttas hem för att rädda hotade kärnområden istället för Donbass, och så hade de lättare kunnat storma Izyum och Popasna eller andra samhällen som visat sig svaga länkar.

Fast en plan B där man låter bli att parkera en konvoj med kravallpolis och inrikestrupper på en åker i 3v hade man inte gjort
Citera
2022-07-19, 17:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Men jag har ju sagt att plan A inte gick som ryssarna hade planerat. Det är kärnan i mitt resonemang att krigsplaner sällan går i lås som man tänkt sig. Det som skiljer det från ditt resonemang är att jag inte inbillar mig att Putin skulle ha planera att inta Kiev med en sådan begränsad styrka. Det trotsar all logik.

Vi som inte är ryzzrunkare tycker att hela kriget trotsar all logik. Varför ni andra tillskriver Putin egenskaper och intelligens som han uppenbarligen inte har, det är en avgörande frågeställning. Varför ni inte accepterar det faktum att han är helt verklighetsfrånvänd, allmänt dum i huvudet - och dessutom matas med information på molnfri höjd. Lägg därtill att han suttit i två år och matats (matat sig själv) med konspiratorisk dynga.

Varför du tjurigt argumenterar emot den allmänna uppfattningen kan ju bara ha att göra med att han Putin är din idol.

Släpp hans pungkulor nu och ta ut dolmen ur munnen.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Men snälla du. Jag är ganska säker på att du som jag inte har koll på vad som utspelat sig i verkligheten.

Eller tror du på propagandan från båda sidorna?
Det är ju du som uttryckligen säger att du drar dina slutsatser ifrån det som sägs istället för det som verkligen sker.
Allt går inte att observera men mycket vet vi ju faktiskt. Som att ryssen försökte ta Kiev.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Han dog ju så han.... vann ju inget, lite som islamistiska självmordsbombare som hjärntvättats.
Vilken "fria värld" försvarde han i Ukraina? Var det korrupta ZZelensky? Nazisterna i Azov? Globalisterna i Nato? Vapenindustrin?

Motsatsen till den värld du vill ha. Självklart finns det många som är beredda att försvara den. Inget som du kan förstå
Citera
2022-07-19, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Man hade ju en plan B om inte avsättandet av den så kallade "nazistiska regimen i Kiyv" inte skulle fungera. Men nu sket sig plan B också! Har du glömt bort den långa fordonskolonrnen?

Dina sk. "teorier" om de ryska planerna är bara bullshit, medan jag grundar "mina" på ögonvittnesskildringar ifrån de berörda, t.ex ifrån de ukrainska nördarna och styrkorna, ryska krigsfångar samt berättelse ifrån ryska soldater som beskrivit förberedelserna. Efter den misslyckade plan B, dvs att belägra Kyiv, om nödvändigt under lång tid, så har den ryska ledningen agerat ad hoc, utan någon större plan på hur man skall knäcka Ukraina och, ytterst, väst.
Kort sagt det är ingen som nämnt något avsättande av någon regering. Har för mig t.o.m. att man officiellt förnekat det från Kreml.

Så återigen dina fantasier. Visst kan man spekulera över det. Men det faller på det att ingen vettig krigsstrateg skulle göra detta med en så begränsad styrka.

Kul dock att du refererar till rena propagandakanaler och inte tänker själv.
Citera
2022-07-19, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Motsatsen till den värld du vill ha. Självklart finns det många som är beredda att försvara den. Inget som du kan förstå
Nej inget jag förstår som sagt, precis! Inte du heller som inte vågat dig ner för att försvara den "fria världen".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemvandaren
Du tror inte att en HIMAR kan ha en spårsändare som varenda modern bil tillverkad utanför Ryssland, men du TROR att de åkt med en till något mystiskt Grey zone varuhus som en bortklippt james Bond-scen?

Rimligt.

Ja, faktiskt. Det verkar inte helt orimligt.
Speciellt om de vet att kriget är kört så kan lika gärna tjäna lite pengar.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72

Har man?

Det är ju uppenbart att ryssarna kom väldigt långt, bara på ett par dagar, i början av kriget eftersom det tyvärr fanns förrädare i de ukrainska leden. Officerare som beordrade sina soldater att lägga ner vapnen, visade var minorna var utplacerade osv.

Därefter har ryssarna inte kommit en meter. Med undantag av nån skithåla av Borlänges storlek är man i precis samma position som en vecka in i kriget. Och då beroende av ukrainska jävla förrädare.

Så vad är det för jävla framgångar du far efter? Som absolut ingen annan än du kan se?

Du och Greta Tunberg blir ett perfekt par.

Ni kan båda se osynliga saker.
Jag tror att det första du ska göra är att köpa dig en Europakarta. Var nog med att du förstår skalan först dock.
Citera
2022-07-19, 17:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Jösses vilket dravel. Vi skicka några få procent av våra vapen och Ryssland kör fast i Ukriana och du hävdar att vi inte skulle klara landstrid mot dem?

Ryssland skulle inte han en chans. De förlorar redan nu.

Inser faktiskt att vi hade totalägt Ivan. Nästan på en sådan nivå att jag är inte säker på att några ökade förslagsanslag behövs så chockerande dåliga mongolerna visat sig vara. Tur för Mordor att Väst älskar fred och låter galna serber och ryssar vara trots deras fabläss för folkmord och expansion på andra länders bekostnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in