2022-07-19, 16:49
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Men snälla du. Kiev var försvarat till tänderna. Det var liksom ingen hemlighet ens. Möjligtvis visste inte du det. Men som sagt att Kreml skulle missat detta är bara löjligt.

Dumheter! Det tog inte lång tid innan ryska trupper befann sig i förorterna och ryska specialförband som, försökte, operera i stadskärnan, men som bekämpades framgångsrikt av ukrainska förband. Men plan A misslyckades pga det hjältemodiga ukrainska motståndet samt motståndsviljan hos det ukrainska folket och hos deras president.

Även plan B misslyckades: Det blev ingen belägring av Kyiv. Soppatorsk och andra logistikproblem satte stopp för det. Påminner lite om den italienska invasionrn av Libyen. 😄
Citera
2022-07-19, 16:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Man var beredd, som en plan B, att belägra Kyiv upp till två år, det enda som måste fungera för att den skulle gå i lås var tankningen av strids- och underhållsfordonen.....🙂

Även den mest idiotsäkra planen kan gå i stöpen Tack vare ukrainskt hjältemodigt motstånd och att några ukrainska nördar kom på det där med drönare och snabb kommunikation....😄

Slava Ukraini!
Har du inte den kognitiva insikten så att du förstår att det bara är din fantasi som ligger till grund för dina teorier och således inte har med verkligheten att göra.

Som sagt, det enda vi vet r det som sagts.

Och nu mina gissningar.

Man går inte in i en sådan här operationer utan att ha flera alternativa planer då vad som helst kan hända. Plan A tror jag bestod i att för det första få Kiev att förstå att man menade allvar och för det andra att låsa militära resurser i väst medan man inriktade sig på Mariupol och andra områden i öst. Ungefär som man låst resurser till Odessa genom att befinna sig fysiskt i farvattnen utanför staden.

Plan A visade sig inte gå att fullfölja. Det fanns visserligen tecken ett tag med förhandlingarna i Turkiet. Men de sket sig som alla vet.

Har man misslyckats med det? Naturligtvis inte. Man har bara försökt att med begränsade medel genomföra operationen till att börja med. Uppenbarligen funkade inte det så dags för plan B.
Citera
2022-07-19, 16:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Inte om de har gått på sin egen propaganda och tror att halva Ukrainas befolkning längtar efter att bli "befriade". Då var det i teorin inte svårare för dem att ta och behålla makten än det var för Zelensky att sitta kvar.
Du vet, typ som du ser världen.
Jag är ganska övertygad om att det scenariot bara har utspelats i din fantasi.
Citera
2022-07-19, 16:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Där har du nyckeln till dina villfarelser.
Du utgår från det som sägs istället för det som sker i verkligheten.
Där ser man, allt har en förklaring.
Men snälla du. Jag är ganska säker på att du som jag inte har koll på vad som utspelat sig i verkligheten.

Eller tror du på propagandan från båda sidorna?
Citera
2022-07-19, 16:53
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Men snälla du. Kiev var försvarat till tänderna. Det var liksom ingen hemlighet ens. Möjligtvis visste inte du det. Men som sagt att Kreml skulle missat detta är bara löjligt.

Du tänker på de civila tjejer och killar som hämtade ut kalasnikovs och byggde molotovcocktails i full panik, på uppmaning av en desperat Zelensky?

Citat:
Ukrainians Prepare Molotov Cocktails in Kyiv
Residents in Kyiv, Ukraine, began making Molotov cocktails as the country continued its resistance against Russia’s invasion.

https://www.nytimes.com/video/world/europe/100000008230394/ukraine-molotov-cocktails.html
Citat:
Members of Kyiv's civil defense prepared Molotov cocktails in a backyard on the Ukrainian capital.

https://www.nbcnews.com/video/kyiv-civil-defense-prepares-molotov-cocktails-anticipating-russian-advance-134153797525
Citat:
Kyiv residents told to make Molotov cocktails as they await Russian assault

https://www.reuters.com/world/europe/kyiv-residents-clear-away-rubble-await-russian-assault-2022-02-25/

Så starkt försvarat var inte Kiev, men de hade stora strategiska fördelar av årstiden och drönare och pansarvärnsvapen som de hade tillgång till. Detta i kombination att ryssarna kom i kolonner och vissa broar sprängdes gjorde det ju svårt för ryssarna att avancera.

Inrikestrupperna, logistikplanering och den allmänna taktiken tyder på att de trodde att de skulle inta Kiev fort. De trodde att de skulle möta ett svagt motstånd.

En dålig plan förstås sett så här i efterhand, men det är vanligt att krig inte alls går som planerat. Felaktiga underrättelser och inkompetent personal vid beslutsfattande positioner bidrog nog till katastrofen.
Senast redigerad av -Info- 2022-07-19 kl. 16:55.
Citera
2022-07-19, 16:53
Medlem
Citat:
Det bevisar ingenting. Som sagt, ryssarna hade och har säkert full koll på ukrainska arméns resurser.

Så man skickade alltså in kravallpoliser därför att man visste hur välförsvarat Kiev var? Är det så du menar?
Citera
2022-07-19, 16:54
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Nej, det var inte det som hände.

Det var det som hände på pro-ukrainska Twitterkonton och bland folket i Washington och Bryssel.
Vad f-n ge dig nu. Vad tror du elistyrkorna gjorde initialt, plockade kantareller?
Citera
2022-07-19, 16:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riddim
Du är ju fan inte ens läskunnig: "Mansoor says the Russians underestimated the number of troops they would need and showed "an astonishing inability" to perform basic military functions. They vastly misjudged what it would take to win the battle for Kyiv, he says."
Precis exakt! Det är vad professorn säger.

Är det några oklarheter där? Har du svårt med engelskan kanske? Ska jag förklara ytterligare?
Citera
2022-07-19, 16:55
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Är du dum i huvudet? Det är ingen som känner till Putins planer. Jag utgår från vad som sagts. Alltså det vi vet.

Där lägger jag till vanliga teorier kring krigförande och basmatematik.

Precis.., och vad vet vi ?

-Kriget tar en lång tid för Putin, och ingen vinst är i sikte..
-Krig kostar h-vets med pengar, och tär på alla resurser..
-Lägg till en bunt sanktioner ifrån väst, som gör det inte enklare..
-Tar krig lång tid, finns risk för social oro..(vilket man sett indikationer på)
-Vilket kan leda till att man sparkas ifrån tronen..

Därför vill man att krig skall gå mycket snabbt, så att inget oförutsett sker. Precis tvärtom vad Putin önskade med sitt skit-krig. Innan kriget skedde, så trodde jag inte det skulle ske. För det skulle vara ett korkat drag.

Men precis så korkad är Putin, att han trodde på sin "vision" om ett införlivat Ukraina. Idag är han tvungen att resa till Iran för att shoppa vapen. Varför köpte han inte dessa innan invasionen, om nu detta skall dra ut på tiden ?
Citera
2022-07-19, 16:58
Medlem
Citat:
Precis exakt! Det är vad professorn säger.

Är det några oklarheter där? Har du svårt med engelskan kanske? Ska jag förklara ytterligare?

Ja exakt. Det är alltså det centrala budskapet i artikeln. Eller menar du att det måste bevisas att _alla_ indier har hävdat att Ryssland försökte ta Kiev? Något som är helt uppenbart för alla som inte lider av autism eller hjärnskador.
Citera
2022-07-19, 16:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Dumheter! Det tog inte lång tid innan ryska trupper befann sig i förorterna och ryska specialförband som, försökte, operera i stadskärnan, men som bekämpades framgångsrikt av ukrainska förband. Men plan A misslyckades pga det hjältemodiga ukrainska motståndet samt motståndsviljan hos det ukrainska folket och hos deras president.

Även plan B misslyckades: Det blev ingen belägring av Kyiv. Soppatorsk och andra logistikproblem satte stopp för det. Påminner lite om den italienska invasionrn av Libyen. 😄
Jepp! Ukraina is winning! De nya wunder-weapons kommer att göra kaffeved av ryssarna.

Slava Ukraina!

I den verkliga världen så kommer nog Putin att uppnå sina mål. Avmilitarisering av Ukraina och avideologisering av civilsamhället.

Och att tillfoga NATO och EU-länderna en rejäl smäll som det kommer att ta lång tid att hämta sig ifrån.
Citera
2022-07-19, 17:00
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Har du inte den kognitiva insikten så att du förstår att det bara är din fantasi som ligger till grund för dina teorier och således inte har med verkligheten att göra.

Som sagt, det enda vi vet r det som sagts.

Och nu mina gissningar.

Man går inte in i en sådan här operationer utan att ha flera alternativa planer då vad som helst kan hända. Plan A tror jag bestod i att för det första få Kiev att förstå att man menade allvar och för det andra att låsa militära resurser i väst medan man inriktade sig på Mariupol och andra områden i öst. Ungefär som man låst resurser till Odessa genom att befinna sig fysiskt i farvattnen utanför staden.

Plan A visade sig inte gå att fullfölja. Det fanns visserligen tecken ett tag med förhandlingarna i Turkiet. Men de sket sig som alla vet.

Har man misslyckats med det? Naturligtvis inte. Man har bara försökt att med begränsade medel genomföra operationen till att börja med. Uppenbarligen funkade inte det så dags för plan B.

Man hade ju en plan B om inte avsättandet av den så kallade "nazistiska regimen i Kiyv" inte skulle fungera. Men nu sket sig plan B också! Har du glömt bort den långa fordonskolonrnen?

Dina sk. "teorier" om de ryska planerna är bara bullshit, medan jag grundar "mina" på ögonvittnesskildringar ifrån de berörda, t.ex ifrån de ukrainska nördarna och styrkorna, ryska krigsfångar samt berättelse ifrån ryska soldater som beskrivit förberedelserna. Efter den misslyckade plan B, dvs att belägra Kyiv, om nödvändigt under lång tid, så har den ryska ledningen agerat ad hoc, utan någon större plan på hur man skall knäcka Ukraina och, ytterst, väst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in