2022-07-19, 16:35
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/svensk-man-dodad-i-ukraina

Citat:
Svensk man dödad i stridigheter i Ukraina
UPPDATERAD IDAG 15:24PUBLICERAD IDAG 14:49
En svensk officer med löjtnants grad som tidigare arbetat för flygvapnet vid flottiljen i Uppsala har stupat vid fronten i Donetsk-området. Mannen, som var 28 år gammal, ska ha närvarat i strider vid Donetsk-fronten och träffats av en granat i bröstet.

Vila i frid! Han är en sann hjälte. De som kritiserar han, kan åka hem till sina hemländer.
Citera
2022-07-19, 16:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Du fattar inte.

Det skulle inte bli någon nämnvärd krigföring i stadsmiljö, förutom enstaka incidenter vid vissa platser, utan de skulle bara ha åkt rakt in och tagit över delarna. Mot ett nästan obefintligt motstånd.

De hade exempelvis med sig inrikestrupper i Kiev-trakten som tyder på detta. Deras logistikplanering tyder på detta också.
Men snälla du. Kiev var försvarat till tänderna. Det var liksom ingen hemlighet ens. Möjligtvis visste inte du det. Men som sagt att Kreml skulle missat detta är bara löjligt.
Citera
2022-07-19, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Så varför skickades det in Rosgvardia- dvs en mer eller mindre grupp utav militariserad kravallpolis- under de första dygnen mot Kiev? Körde de bara fel eller?

Det bevisar ju ganska tydligt vad planen var från första början, och vad man hade förväntat sig för typ utav motstånd.
Det bevisar ingenting. Som sagt, ryssarna hade och har säkert full koll på ukrainska arméns resurser.
Citera
2022-07-19, 16:39
Medlem
Sgt.Blands avatar
Sug på denna filmen alla rysstrolll haha! Vi andra gapskrattar ihjäl oss åt pajaslandet Nazi-Ryssland. På temat underhållning för trupperna vid fronten!!

https://twitter.com/JuliaDavisNews/status/1549399013803401216
Citera
2022-07-19, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Det bevisar ingenting. Som sagt, ryssarna hade och har säkert full koll på ukrainska arméns resurser.

Erm.. Alltså… du menar att man skickade dit trupper avsedda att möta icke-militärt motstånd, specialtränade på crowd-control och upplopp för att man fullt medveten om hur välförsvarat Kiev var och förväntade sig tuffa strider i kategorin urban warfare, snarare än att man väntade sig att ta regeringsbyggnader och antog att det skulle bli livat i upploppen?
Citera
2022-07-19, 16:42
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Det är bara i ditt parallella universum någon skulle få för sig att ockupera ett helt land med en armé i numerärt underläge i förhållandet 2:3.
Inte om de har gått på sin egen propaganda och tror att halva Ukrainas befolkning längtar efter att bli "befriade". Då var det i teorin inte svårare för dem att ta och behålla makten än det var för Zelensky att sitta kvar.
Du vet, typ som du ser världen.
Citera
2022-07-19, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Självklart tror jag att saker och ting är föränderligt men jag tror man behöver någon form av förförståelse och det var därför jag köpte ett par böcker och läste ett par böcker online för att bygga upp en sådan. Vi får se vad som händer i det här kriget. Kriget är inte slut än. Jag kanske har fel i allt jag har skrivit och du kanske har rätt i allt. Vi får liksom se. Någon gång kommer kriget till sin brytpunkt.

Jag vet inte. Jag har faktiskt ingen aning men det finns böcker om hur detta beräknas. Någon som bor i Stockholm kanske bör springa ned till försvarshögskolans bibliotek och låna ett par böcker och sedan återkomma. Jag är också väldigt nyfiken på hur man kan estimera antalet offer i kriget.

Jag tror att Ukraina har agens och så även Zelensky. Jag tror dock att han är mer av en marionett än att det är en ömsesidig relation i termer av maktförhållanden. Jag tror dock inte alla aktörer i hans administration är marionetter. Jag tror inte heller de nationalistiska milisgrupperna ser sig som proxykrigare även om jag har valt dem att beskriva dem så. Människor har intressen och det ligger ibland i deras intresse att ta ställning för något och i det här fallet Ukrainas självständighet. Ibland sammanfaller intressen så som amerikanska utrikespolitiska intressen och ukrainsk nationella intressen. Min uppfattning är att Ukraina varken kommer få någon självständighet under USA eller under Ryssland. Jag skall medge att jag tror att Ukraina ekonomiskt skulle gynnas av att ingå i EU snarare än i en rysk intressesfär precis som Polen, Rumänien och Bulgarien.

När det kommer till ryskt material är detta talande. Från Wall Street Journal;

Kina skickar inga vapen men de säljer civila produkter vars applikation också kan användas för försvarsindustrin. Det bidrar antagligen till att Ryssland kan fortsätta bygga avancerade vapen. Även om Kina inte håller dem under armarna leder försäljningen till att den ryska sidan kan fortsätta krig. I utbyte får Kina köpa olja och gas för ett rabatterat pris.

Jag har inte skrivit att jag är pro-Ryssland. Jag har skrivit att jag bekänner mig till realism inom ramen för internationella relationer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Realism_(international_relations)

Vilken teori inom internationella relationer bekänner du dig till och varför?

Du sätter dig på höga hästar !
Har en retorik som som att
”jag vet bäst”
Självklart är även jag ”realist”
Troligen lite mer realistisk än du , jag har inte ditt USA-hat och blir därmed mer klarsynt ( har inte din USA-dimma framför ögonen )

Och , Nej , du har inte skrivit att du är Pro-Ryssland,det framgår dock av dina ”romaner”.

(Om du står och heilar , och ropar ”Heil Hitler”, tas du för nazist även om du inte säger det rakt ut )
Citera
2022-07-19, 16:43
Medlem
Citat:
Var nämnde jag det? Jag sa att NATO:s armé inte hade varit något problem för den ukrainska armén på slagfältet.
Du nämner många konstiga saker.
Citera
2022-07-19, 16:44
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Är du dum i huvudet? Det är ingen som känner till Putins planer. Jag utgår från vad som sagts. Alltså det vi vet.

Där lägger jag till vanliga teorier kring krigförande och basmatematik.
Där har du nyckeln till dina villfarelser.
Du utgår från det som sägs istället för det som sker i verkligheten.
Där ser man, allt har en förklaring.
Citera
2022-07-19, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Kreml tänkte att de var oslagbara. De tittade på hur USA körde över Irak på 6 veckor med ungefär 250 000 man mot en Irakisk armé på 1miljon och blev inspirerade.

Men… det sket sig.

Man behöver luftherravälde om man ska göra som USA, det fattade inte Kreml.
Ryssarna hade på papperet ett väldigt starkt flygvapen, men det visade sig att många av planen inte existerade och få var i stridbart skick, ohämmad korruption i krigsmakten har effekter. Att väst sedan skickade hjälp fanns nog inte i kalkylen.
Citera
2022-07-19, 16:47
Medlem
Citat:
Inte alls:
/.../"That's a really bad combination if you want to conquer a country," said Peter Mansoor, a retired Army colonel and professor of military history at Ohio State University.
Read more at:
http://timesofindia.indiatimes.com/articleshow/90697895.cms?utm_source=contentofinterest&utm_medi um=text&utm_campaign=cppst

Artikeln bygger alltså på en intervju med sagda professor.

Du är ju fan inte ens läskunnig: "Mansoor says the Russians underestimated the number of troops they would need and showed "an astonishing inability" to perform basic military functions. They vastly misjudged what it would take to win the battle for Kyiv, he says."
Citera
2022-07-19, 16:48
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Ryssarna hade på papperet ett väldigt starkt flygvapen, men det visade sig att många av planen inte existerade och få var i stridbart skick, ohämmad korruption i krigsmakten har effekter. Att väst sedan skickade hjälp fanns nog inte i kalkylen.

Från Putin ner till soldaten lär det vara extrem korruption, visar sig när saker och ting sätts på prov. Man kan säga att Ryska armen var ett luftslott som sprängdes!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in