2022-07-19, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Varför?
För att straffen i sverige är skrattretande. Så bilder på gärningsmän borde spridas och florera hela deras liv. Även vart dom bor när dom kommit ut.
Jag är även för dödsstraff..
Citera
2022-07-19, 15:44
Medlem
twoeggss avatar
Pinsamt att få straffrabatt för att lyckas hålla sig undan i alla år, borde vara tvärtom att straffet blir extra hårt. Enda rabatt som är rimlig är att han var under 21 år när gärningen begicks.

Nåja huvudsaken är ändå att rättvisa har skipats och han döms för sin gärning. Blir det avslag i högsta domstolen kan ha inte längre slingra sig ur det här.
Senast redigerad av twoeggs 2022-07-19 kl. 15:49.
Citera
2022-07-19, 15:48
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zol
Tror det handlar om att Olof vid 5 års ålder gjorde nåt ingrepp via vården angående förhuden, detta lämnade något slags märke. I rätten menar han att dessa märken skulle ha uppstått då de kriminella i gänget bränt hans snopp.

Olof har två systrar som insiminerat sig för att få barn. Alltså valt att inte få barn på ett naturligt sätt, kan vara av att de tänker på sex som något fruktansvärt då deras bror sexualmördat en 16 årig tjej när de växte upp.

Tack
Citera
2022-07-19, 15:49
Medlem
polagoms avatar
Finns det någon bild på Olof Wiberg som någon kan länka till?
Citera
2022-07-19, 15:54
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Han ser riktigt ond ut.

Han ser ju fullständigt bisarr ut. Tänt men ingen hemma. Lite Jeffrey Dahmer-vibbar.
Citera
2022-07-19, 15:55
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Finns det någon bild på Olof Wiberg som någon kan länka till?

Backa i tråden så finns två bilder. Han ser just precis ut som den han visade sig vara.
Citera
2022-07-19, 15:57
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KriminoLogisk
Orkar inte riktigt engagera mig i tråden mer så ber om ursäkt om jag ignorerar svar eller om det skrivits förut.

Avsnitt 4 i SVTs serie Mordet på Malin Lindström kommer enligt SVT Play idag 17.30, så dom har sannerligen snabbproducerdat sista delen och flyttat publicering som var satt till torsdag.

Kanon, tack för info och för intelligenta och inte minst nyanserade inlägg!

.
Citera
2022-07-19, 16:02
Medlem
cerns avatar
Det har diskuterats om ett mord i 26 år som folk vill ha uppklarat då en huvudmisstänkt finns med i bilden.

Nu kom domen: 5 år (ute efter 3 år) med nyttig mat och träning på kåken.

Så var sagan slut.
Citera
2022-07-19, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Pinsamt att få straffrabatt för att lyckas hålla sig undan i alla år, borde vara tvärtom att straffet blir extra hårt. Enda rabatt som är rimlig är att han var under 21 år när gärningen begicks.

Nåja huvudsaken är ändå att rättvisa har skipats och han döms för sin gärning. Blir det avslag i högsta domstolen kan ha inte längre slingra sig ur det här.
Hur kan du tycka att det är rimligt med straffrabatt över huvud taget??
Citera
2022-07-19, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Backa i tråden så finns två bilder. Han ser just precis ut som den han visade sig vara.

Nya bilder finns dock inte. Enbart skolfoton..
Citera
2022-07-19, 16:07
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuken10
Hur kan du tycka att det är rimligt med straffrabatt över huvud taget??
Åldersrabatt är det enda rimliga anser jag pga att hjärnan inte är fullt utvecklad förrän en bit in i 20-årsåldern. Däremot ska GM inte ha någon annan rabatt.
Citera
2022-07-19, 16:16
Medlem
VespulaGermanicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Psykopater känner vanligtvis inte ånger, och saknar empatisk förmåga. Han har mer troligt fantiserat om sitt vidriga dåd och onanerat sig till sömns varje kväll, och drömt om att få tillfälle att finna ett nytt offer. En viss oro för att åka fast har han säkerligen känt under åren, och eftersom han alltid varit starkt misstänkt så har han haft omgivningens ögon på sig. Det har förhoppningsvis förhindrat nya offer. Men dåligt samvete? Icke....

En sån jävla ynkrygg som totalt överbevisad fortfarande försöker slingra sig undan med "jag har bara onanerat vid liket".

Fem jävla år!! Ute efter två, med fotboja? Det här landets rättsystem är faan i mig ett riktigt dåligt skämt. Dagen kommer allt närmare då medborgarna börjar stifta rättvisa på egen hand, och då är demokratin verkligen satt ur spel. Men det har rättsystemet själv orsakat i så fall.

Guud vad jag är FÖR dödstraff!! Det var jag inte i min ungdom, men har ändrat uppfattning mer och mer för varje dag dom går....

Nej, där håller jag med det du säger om psykopati. Jag tror inte heller en person med sådana drag känner ånger eller empati, men precis som du säger kan en psykopat ändå ha en rädsla att åka fast och förhoppningsvis har han levt med en sådan rädsla, vilket i så fall sannolikt är värre straff än 5 års fängelse - och i praktiken kortare. Tyvärr var det ju under många år som utredningen stod stilla och detta har säkert gjort honom lugnare i sinnet.

Straffet, sett till hur många år i fängelse, har i det här fallet ingen större betydelse för någon. Han är sannolikt inte farlig för samhället och några år i finkan klarar han nog. Däremot finns vinsten i att Malins familj kan leva resten av sina liv med vetskapen att mördaren till deras dotter är dömd. De kan äntligen får sätta punkt.

Förstår inte detta fokus på antal år.
Senast redigerad av VespulaGermanica 2022-07-19 kl. 16:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in