2022-07-19, 15:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av carol043
Riksbanken måste ha ett extramöte snarast och höja minst 75 punkter. Nästa ordinarie möte är väl 20 september, alltså över två månader bort. Den här senfärdigheten håller inte...

Riksbankens enda uppgift är att hålla inflationen vid 2%. Hur det går med bostadsmarknad/övrig samhällsekonomi är inte deras problem eller jobb.

Det är ingenting som håller i detta skitland. Precis allting är ohållbart.
Citera
2022-07-19, 15:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Riksbanken kan omöjligt själv styra inflationen. Tror man på det så är man duktigt blåst.

Jag är duktigt blåst.
Citera
2022-07-19, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Beror nog på om det blir ett extramöte i augusti eller inte.

FED ska väl höja med 0.75-1.00% nästa veckan. Och om ECB nu höjer med hela 0.5 kanske det blir svårt för riksbanksledamöterna att ligga kvar i solstolen ända till September.

Men skulle tippa att styrräntan kommer ligga på 1.5-1.75% i September i vilket fall.
Nu har ju dollarna fallit tillbaka men nog högst temporärt. RB och ECB tittar mycket på Fed. Om Fed drar på med 1% kommande höjning kanske RB måste agera tidigare. Sen kan man tänka sig att RB har löpande siffror på inflationen som gör att de måste agera.

Jag hoppas de sätter fart nu.
Citera
2022-07-19, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafursten
Jag är duktigt blåst.

Okej, första steget till att bli o-blåst är att inse att man är blåst. Dit har du kommit. Bra.

Nästa steg är att förstå att inflationen idag beror på brist på varor och tjänster. Det spelar ingen roll hur mycket riksbanken höjer räntan, det är fortfarande brist på halvledare som gör att det inte blir lika många nya bilar, datorer, osv.

Om riksbanken tokhöjer räntan så kommer all konsumtion att avta, och vi blir alla arbetslösa.
Citera
2022-07-19, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Nu har ju dollarna fallit tillbaka men nog högst temporärt. RB och ECB tittar mycket på Fed. Om Fed drar på med 1% kommande höjning kanske RB måste agera tidigare. Sen kan man tänka sig att RB har löpande siffror på inflationen som gör att de måste agera.

Jag hoppas de sätter fart nu.

Varför hoppas du att de sätter fart?
Citera
2022-07-19, 15:46
Bannlyst
Citat:
Okej, första steget till att bli o-blåst är att inse att man är blåst. Dit har du kommit. Bra.

Nästa steg är att förstå att inflationen idag beror på brist på varor och tjänster. Det spelar ingen roll hur mycket riksbanken höjer räntan, det är fortfarande brist på halvledare som gör att det inte blir lika många nya bilar, datorer, osv.

Om riksbanken tokhöjer räntan så kommer all konsumtion att avta, och vi blir alla arbetslösa.

Det spelar visst roll. Höjd ränta stärker kronan och importen, av chip som du exemplifierar med, blir billigare.
Citera
2022-07-19, 15:50
Medlem
Citat:
Varför hoppas du att de sätter fart?
För att usd inte ska sticka för jävligt. Råvaror är usd-denominerade som det mesta annat vi importerar.

Nu laggar ju bankerna såklart med inlåningsräntan men tittar man utöver ovan så hade det varit fint med högre inlåningsränta och att återvända till ett läge där pengar inte är gratis. När riksbanker manipulerar ner räntan med obligationsköp samt sätter fingret i vädret och gissar på lämplig styrränta så blir det tokigt. Absolut, jag säger emot mig själv lite då de gissar nu på hur mycket som de behöver höja.

Om tillgång och efterfrågan hade fått styra istället för manipulerande hit och dit hade räntan, dvs priset på pengar, inte slagit upp och ner så jäkligt. Men nu går vi mot deglobalisering så vad som händer framöver får vi se.

Keynes boom och bust ekonomi är jag iallafall jäkligt trött på.
Citera
2022-07-19, 15:52
Medlem
Citat:
För att usd inte ska sticka för jävligt. Råvaror är usd-denominerade som det mesta annat vi importerar.

Nu laggar ju bankerna såklart med inlåningsräntan men tittar man utöver ovan så hade det varit fint med högre inlåningsränta och att återvända till ett läge där pengar inte är gratis. När riksbanker manipulerar ner räntan med obligationsköp samt sätter fingret i vädret och gissar på lämplig styrränta så blir det tokigt. Absolut, jag säger emot mig själv lite då de gissar nu på hur mycket som de behöver höja.

Om tillgång och efterfrågan hade fått styra istället för manipulerande hit och dit hade räntan, dvs priset på pengar, inte slagit upp och ner så jäkligt. Men nu går vi mot deglobalisering så vad som händer framöver får vi se.

Keynes boom och bust ekonomi är jag iallafall jäkligt trött på.
Tillägg, grunden till all vår välstånd kommer av billig energi. På grund av inkompetens, ideologi och tillväxthatande politiker är det dock helt förstört. Hur vi ska få billig energi åter vet jag inte. För det absolut bästa dvs kärnkraft som basel och vattenkraft som reglerkraft verkar inte vara på tapeten.
Citera
2022-07-19, 15:55
Medlem
Citat:
Det spelar visst roll. Höjd ränta stärker kronan och importen, av chip som du exemplifierar med, blir billigare.

Hur ska chip bli billigare om de inte ens finns? Det är inte vi som tillverkar chip vännen.
Citera
2022-07-19, 15:56
Bannlyst
Citat:
Hur ska chip bli billigare om de inte ens finns? Det är inte vi som tillverkar chip vännen.

De finns. Importen har inte avstannat, eller hur?
Citera
2022-07-19, 15:57
Medlem
Citat:
Tillägg, grunden till all vår välstånd kommer av billig energi. På grund av inkompetens, ideologi och tillväxthatande politiker är det dock helt förstört. Hur vi ska få billig energi åter vet jag inte. För det absolut bästa dvs kärnkraft som basel och vattenkraft som reglerkraft verkar inte vara på tapeten.

Där är vi överens och du har helt rätt. Detta är nog det vettigaste du skrivit.

Räntor hit och dit kommer inte spela någon roll när det inte finns billig energi. Punkt.

Det är enkelt att få billig energi. Olja finns överallt och i överflöd. Enbart USA and vara självförsörjande på olja, samt försörja hela Europa utan problem.
Citera
2022-07-19, 15:58
Medlem
Citat:
De finns. Importen har inte avstannat, eller hur?

Ja, den har avstannat för att det är brist. Vi vill ha chip, men vi får de inte. Gå in och försök beställa en Volvo och se leveranstiderna. Vissa modeller har oktober 2023 som leveranstid. Är det för att Volvo inte vill sälja bilar, eller för att de inte får tag på komponenter? Vad tror du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in