2022-07-19, 08:27
Medlem
Vad tycker ni om regeln om testosterongränser (naturligt kroppseget) som skiljer sig mellan distanser? Semenya( som har ett naturligt högt testosteronvärde) får inte tävla på distanser mellan 400 och 1500 meter men är tillåten vara med på 100-200 samt 3000 och uppåt. Måste ju vara det mest galna reglemente som införts. Jag menar då inte att det finns en regel om gränsvärden för att vara med utan att det skiljer sig mellan grenarna. Ingen människa kan väl vara så korkad att den tror att höga testosteronvärden påverkar resultaten positivt bara på löpgrenar mellan 400 och 1500 meter. På 100, 200 samt 3000m och uppåt har det ingen effekt.
Citera
2022-07-19, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Du verkar bry dig tillräckligt mycket istället för att sova mitt i natten

Förväxla inte mina sovvanor med intresse för friidrotts-vm. Finns väl ett askul avsnitt med Letterman där maurice greene eller någon vunnit vm-medalj och letterman inte fattar. Så du sprang snabbt alltså? Ingen boll eller så, du bara sprang ändå? Snabbare än de andra?
Citera
2022-07-19, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruunoo
Vad tycker ni om regeln om testosterongränser (naturligt kroppseget) som skiljer sig mellan distanser? Semenya( som har ett naturligt högt testosteronvärde) får inte tävla på distanser mellan 400 och 1500 meter men är tillåten vara med på 100-200 samt 3000 och uppåt. Måste ju vara det mest galna reglemente som införts. Jag menar då inte att det finns en regel om gränsvärden för att vara med utan att det skiljer sig mellan grenarna. Ingen människa kan väl vara så korkad att den tror att höga testosteronvärden påverkar resultaten positivt bara på löpgrenar mellan 400 och 1500 meter. På 100, 200 samt 3000m och uppåt har det ingen effekt.
Är väl något juridiskt trams. Gillar varken det eller att de kan få vara med om de medicinerar sig.
Citera
2022-07-19, 09:54
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruunoo

Har ju diskuterats väldigt mycket tidigare, förstår inte varför man måste ta denna diskussion i eventtråden nu också. Det är tillräckligt med spretig diskussion redan som det är nu.
Citera
2022-07-19, 10:57
Medlem
Kan hålla med dig om att det skrivs mycket ovidkommande i tråden, men det är något som gäller många eventtrådar oavsett sport. I denna tråden bland annat en massa identitetspolitiskt tjafs plus den uttjatade dopingfrågan. Men att testosteronfrågan kommer upp i samband med damernas 200 meter är kanske inte så märkvärdigt, med tanke på de två deltagare som lär ha ”problem” med förhöjda nivåer och samtidigt har goda medaljchanser. Med detta sagt ämnar jag fortsättningsvis avhålla mig från kommentarer i frågan.
Citera
2022-07-19, 11:01
Medlem
Mikojans avatar
Man måste alltid reta sig på nånting. Just nu störande med Marie Lehmanns amerkanskinfluerade engelska när hon gör sina meningslösa intervjuer med ointressanta idrottare
Citera
2022-07-19, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Har ju diskuterats väldigt mycket tidigare, förstår inte varför man måste ta denna diskussion i eventtråden nu också. Det är tillräckligt med spretig diskussion redan som det är nu.

Det var när jag satt och tittade på damernas 200 meter och såg att relativt många av de bättre löparna hade väldigt maskulina drag i ansiktet som jag kom att tänka på reglerna med testosteronvärden.
Citera
2022-07-19, 11:06
Medlem
VoktorDodkas avatar
Jag som sällan följer sportevenemang kanske har missat något så det kanske är en dum fråga; jag har sett att dom delar ut medaljerna direkt efter målgång, när slutade dom med prisutdelningar på prispall och varför?
Citera
2022-07-19, 11:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Det vi borde tala om är hur otroligt det är att va 35 och toppsprinter.
Oavsett om denna tävlat i abosluta toppen i 12 år eller 5 år.

Det krävs tid för att blir bra.

Jaså, Erriyon Knighton, 18 år, är väl favorit på 200 m?
Citera
2022-07-19, 11:41
Medlem
Niskalaukauss avatar
Amerikanarna är ju påhittiga, nytt hinder på 3000m hinder en kameraman.
Citera
2022-07-19, 11:49
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Kan hålla med dig om att det skrivs mycket ovidkommande i tråden, men det är något som gäller många eventtrådar oavsett sport. I denna tråden bland annat en massa identitetspolitiskt tjafs plus den uttjatade dopingfrågan. Men att testosteronfrågan kommer upp i samband med damernas 200 meter är kanske inte så märkvärdigt, med tanke på de två deltagare som lär ha ”problem” med förhöjda nivåer och samtidigt har goda medaljchanser. Med detta sagt ämnar jag fortsättningsvis avhålla mig från kommentarer i frågan.

Du gör som du vill, men det är ändå rätt avgörande för hela upplevelsen att man känner att det är något så när rättvisa villkor mellan deltagarna, och att kvinnor tävlar mot kvinnor är ju ett rätt grundläggande villkor. Om man låter bli att påtala ett problem som i vissa fall blir uppenbart - ska vi nämna prispallen på 800 meter i Rio igen? - så blir det ju lite "Kejsarens nya kläder" över det hela; alla ser att nåt inte stämmer men ingen låtsas om det utan spelar med. Så gör kommentatorer och annan media (oftast), men så behöver inte vi göra.
Citera
2022-07-19, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Du gör som du vill, men det är ändå rätt avgörande för hela upplevelsen att man känner att det är något så när rättvisa villkor mellan deltagarna, och att kvinnor tävlar mot kvinnor är ju ett rätt grundläggande villkor. Om man låter bli att påtala ett problem som i vissa fall blir uppenbart - ska vi nämna prispallen på 800 meter i Rio igen? - så blir det ju lite "Kejsarens nya kläder" över det hela; alla ser att nåt inte stämmer men ingen låtsas om det utan spelar med. Så gör kommentatorer och annan media (oftast), men så behöver inte vi göra.
Du har helt rätt, men för egen del har jag har gjort min inställning klar tidigare och vill inte tjata. Damernas 200 förbigår jag med tystnad. (Oops, nu blev det visst en kommentar till.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in