2022-07-19, 11:16
Medlem
Mexens avatar
Han är ute efter två år p.g.a. gott uppförande.
Citera
2022-07-19, 11:17
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Varför får han bara 5 år för mord? Har missat det och är inte jätteinsatt i fallet.
Det handlar om dåtidens straffskala för unga personer.
Citera
2022-07-19, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eksjo66
Borde han inte få betala tillbaka dom 300.000kr han fick för ha suttit oskyldigt häktad?

Det är väldigt oklart just nu. För Justitiekanslern (JK) har idag laglig rätt att kräva tillbaks utbetalad ersättning som i efterhand visar sig vara icke berättigad.

Enda "kruxet" är bara att denna lagen trädde i kraft år 1999, dvs efter att frihetsberövandet av O.W skedde. Därför måste man gå efter den tidigare lagen och där stod det inte uttryckligen att denna möjlighet fanns. Dock stod det heller inte uttryckligen att denna möjlighet INTE fanns. Därför hamnar man då i en situation där man måste "välja" om man skall tolka lagen analogt och utifrån förarbeten mm försöka gå efter vad man tror att lagstiftaren egentligen menade/ville med denna lagstiftningen ELLER att man väljer att tolka lagen bokstavligt och då hävda att så länge det inte finns ett uttryckligt förbud mot att kräva tillbaks pengarna, så får man göra det.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
https://www.expressen.se/nyheter/krim/nu-kommer-domen-i-malin-fallet-efter-26-ar/

Är detta det hittills äldsta (26 år) olösta mord som blivit officiellt uppklarat?

Vet inte om man vill räkna in Palmemordet… 34 år där.

Men åt andra hållet har ju skett. Bergwall frikändes efter 35 år för ett av de mord han tidigare dömts för.
Senast redigerad av Troian 2022-07-19 kl. 11:21.
Citera
Medlem
Hur länge har han suttit häktad totalt?

2/3 av 5 är 3,35 år. Sen måste man dra av tiden han suttit frihetsberövad. Han sitter väl effektivt 2-2,5 år gissar jag?
Citera
2022-07-19, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vet inte om man ska räkna in Palmemordet… 34 år där.

Men åt andra hållet har ju skett. Bergwall frikändes efter 35 år för ett av de mord han tidigare dömts för.

Nej man kan inte räkna med Palme-mordet, eftersom det handlar om en nedlagd förundersökning och inte ett rättsligt avgörande i domstol.
Citera
2022-07-19, 11:22
Medlem
Bra att han äntligen kunde dömas för mordet, tack vare ny teknik.
Det som är svårt att förstå är hans lögner.
Var finns samvetet? Är det enbart sig själv och sina anhöriga han velat skydda?
Jag önskar att Olof Wiberg kom med en bekännelse. En förklaring. Jag förstår inte hur man orkar leva med en sådan lögn.
Citera
2022-07-19, 11:23
Medlem
joumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KriminoLogisk
Tack för den här tiden hörni. 🙏

Stort tack för all rapportering osv!
Citera
2022-07-19, 11:23
Medlem
miapetters avatar
Nyfiken - Är Dan Hörning släkt med Olof på något sätt?
Citera
2022-07-19, 11:24
Medlem
Brännvinsadvokaten Ulf Holst är en lika stor psykopat som mördaren Olof!

Att han kan säga att Olof bara har indicier i sin fällande dom gör att jag funderar över hur sjuk Holst är.

Hur han sen kan tro att HD tar upp det igen tyder på en verklighetsfrämmande uppfattning om honom.

Släng in båda i fängelse på livstid!!!
Citera
2022-07-19, 11:24
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vet inte om man vill räkna in Palmemordet… 34 år där.

Jag får omformulera mig; äldsta olösta fall där GM fått en fällande dom.
Citera
2022-07-19, 11:25
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanninggerfrihet
Brännvinsadvokaten Ulf Holst är en lika stor psykopat som mördaren Olof!

Att han kan säga att Olof bara har indicier i sin fällande dom gör att jag funderar över hur sjuk Holst är.

Hur han sen kan tro att HD tar upp det igen tyder på en verklighetsfrämmande uppfattning om honom.

Släng in båda i fängelse på livstid!!!
Det är advokatens yrke. Han förmedlar det som klienten menar har hänt, eller inte hänt. Oavsett hur otroligt åklagare, utomstående, eller advokaten själv, tycker att det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in