Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
H: För avtal med Ryssland har fungerat bra historisk?
Svar: Avtal med Ryssland har ett blandat track record. Problemet är dock detsamma oavsett krigets utgång. Även om Ryssland förlorar ska det slutas fred.
H: "Du likställer alltså att som Ryssarna alltid gjort, döda och tvångsdeportera icke-stridande människor för att flytta in sin egen etnicitet med att straffa landsförräderi? På riktigt?"
Svar: (den här fattar jag inte hur du får ut av mitt inlägg och jag förstår inte ens svenskan i ditt inlägg heller)
PS: [Ömsesidigt beroende främjar fred]
H: "Ursäkta? Vi HADE väl ett någorlunda ömsesidigt beroende fram till den 24/2. Vi av deras energi och de av vår teknik. Och du menar att det förhindrade krig? "
Svar: Ömsesidigt beroende är inget wunderwaffe för fred. Men det hjälper. I detta fall var det inte tillräckligt nej. Det invaliderar inte argumentet.
PS: "Kanske världen behövde det här kriget för att förstå att Väst inte bara kan pressa på. Just med tanke på mat är det dock så att det kommer att kompenseras på sikt. Det finns massor av västligt jordbruk som kan skaleras upp."
H: "På sikt? Och de liv som spills för att det tar tid att kompensera? De räknas inte in i din "spara liv"-ekvation?"
Svar: Jo. Jag tror inte där spills några liv under den tiden.
Va kreativt att klippa bort en del frågor och då slippa påvisa tex
"Kan du klarlägga några områden eller tillfällen då "team Ryssland", dvs Syrien, Iran, Eritrea, Nordkorea etc verkat för andra länders välmående? Stabilitet? Gemenskap? Dvs där de bidragit till din "balans" och det har fungerat likvärdigt för alla parter?"
Om du svarat på den frågan hade ju ditt balansargument fått lite kött på benen.
Svenskan i "Du likställer alltså att som Ryssarna alltid gjort, döda och tvångsdeportera icke-stridande människor för att flytta in sin egen etnicitet med att straffa landsförräderi? På riktigt?" är iofs korrekt, och inte såååå svår att förstå heller.
Ryssland har en historia av att i ställen de ockuperar ta livet av eller flytta på de som bodde där innan Ryssen kom (Finland, Baltikum, georgien, tjetjenien, etc in absurdum) för att flytta in ryssar.
Det verkar du jämföra med att "döda kollarbotörer" eftersom du klumpar ihop det med "blod på båda sidor". Det känns som en ganska skev jämförelse.