Citat:
Ursprungligen postat av
hemvandaren
Definiera "spara människoliv". Tänker du att Ryssland bara skulle sluta, inga som helst konsekvenser för de Ukrainare som stridit, som blir kvar, allt blir som vanligt? Tänker du som abortmotståndare att bara ungen andas så har de det hur bra som helst? Dvs, har du på fötterna för att kunna fastställa att Ukrainare anser att ett liv under Ryskt styre är att föredra framför att slåss för att styra sitt eget?
Om Ryssland får hela Ukraina och därmed kontroll över en stooooor del av världens matproduktion, tänker du att Ryssland inte kommer använda den makten på något sätt som kan påverka någon slags hunger i världen som påtryckning för att få vad de vill? Räknas de liven som skulle falla offer för den typen av påtryckning?
Hur långt tidsspan har ditt "spara liv"?
Angående att "ukrainarna anser liv under ryskt styre" så får de kriga på om de vill det. Jag tycker inte vi ska stödja ryssarna i att eliminera partisaner.
Min gissning är att om vi skulle strypa vapenexporten, skulle Ryssland ta en del av östra Ukraina/södra ukraina. Naturligtvis skulle man förhandla med dem och säga "ni får inte ta Kiev, då sänder vi vapen".
Det kommer inte bli som vanligt. Men det är ett argument som är lika starkt åt bägge hållen. Blod skulle också spillas på grund av avrättande av "kollaboratörer" om Ukraina återfår hela DPR/LPR.
Ett visst ömsesidigt ekonomiskt beroende är närmast bra. Vi ska ha ett visst beroende av Ryssland, och de av oss. Det motverkar krig, och främjar diplomatiska lösningar. Men det är en komplex fråga. För högt beroende (t ex energiberoende) är heller inte bra, då blir en av parterna för aggressiv. Jag tror ärligt talat inte vi här har den förståelse som krävs för att avgöra var balanspunkten går, det kräver ekonomiska modeller. Alla liv räknas i såna kalkyler. Men på vilken sida? Vi har gjort sanktionerna, man kan inte lasta ryssarna om de hindras i att få betalt för spannmålsexport.
Kanske världen behövde det här kriget för att förstå att Väst inte bara kan pressa på. Just med tanke på mat är det dock så att det kommer att kompenseras på sikt. Det finns massor av västligt jordbruk som kan skaleras upp.