2022-07-18, 21:45
Medlem
Karppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Sprint är nog den gren som haft flest dopingavstängda rekordhållare.
Bara ur minnet kan jag omma på:
ben johnsson
carl lewis
marice green
justin gatlin
marion jones
asafa powel
Tim montgomery.

Ska man lägga till andra toppsprinters blir väl listan för lång för detta inlägg.

Carl Lewis har väl aldrig varit avstängd eller åkt fast.
Citera
2022-07-18, 21:52
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karppa
Powell friades dessutom.
Citera
2022-07-18, 22:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Han lämnade positiva prov som mörkades, men finns dokumenterat.

https://www.theguardian.com/sport/2003/apr/24/athletics.duncanmackay

Många har de varit som var dopade även utan att ha testat positivt.
Citera
2022-07-18, 22:25
Medlem
Citat:

Han har erkänt doping:
https://www.expressen.se/sport/carl-lewis-erkanner/

Vi kan lägga till tyson gay och yohan blake också.
Som sagt, det blir en lång jävla lista om vi ska nämna alla dopade toppsprinters.
Citera
2022-07-18, 22:27
Medlem
Hycklare han är Warholm. Påminner lite om dräktbråket i simning 08 & 09.

https://www.expressen.se/sport/friidrott/rivalerna-hapnar-over-karsten-warholms-nya-skor-/
Citera
2022-07-18, 22:34
Medlem
Karppas avatar
Ok, det var nytt för mig med Lewis, föga överraskande dock. Han var ju "den siste" som skulle dopa sig på den tiden han tävlade.
Citera
2022-07-19, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Minns en tävling där en nigerianska(tror jag) hoppade längd och peruken flög av.
Det blev lite förvirrat ett tag eftersom funktionärerna inte riktigt visste var de skulle mäta.
Skulle de mäta där håret låg eller där hon landade?
Har för mig att det till slut mättes där peruken landade.

Rena peruker som klistras fast på huden. De kan sitta påklistrade i månader. Hår och hårbotten möglar.
Citera
2022-07-19, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Rena peruker som klistras fast på huden. De kan sitta påklistrade i månader. Hår och hårbotten möglar.

Ja, alltså den här peruken lär inte ha varit fastklistrad eftersom den flög av.

Edit; här hittade jag https://www.hbl.fi/artikel/1d180390-edff-4c7b-8ed3-3bda4645a507
Citera
2022-07-19, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Om man nu tycker att Sverige inte borde skicka några turister så borde exempelvis Greta Ahlberg aldrig ha blivit uttagen. Men då kan man inte heller få några som överraskar (som Ahlberg gjorde).

Själv tycker jag att ingen av Lindholm, Wickström eller Ahlberg är turister, inte ens efter dagens resultat i maratonloppet.

Personligen tycker jag att varje nation bara skulle få ställa upp med 1 atlet i de grenar där det är final direkt, typ marathon och 10 km. Det är ju klart att har man 4 löpare med så kan ju flera spänna bågen och krascha och det blir ändå lyckat. Hade varit betydligt mer spännande att se på med 1 atlet/nation. Blir inte heller så mycket teamwork då. Brasilien eller Argentina får ju inte ställa upp med flera landslag i Fotbolls-VM. Jag var mest orolig för Wickströms hälsa när hon föll ihop efter målgång. Knappast hälsosam idrott.
Citera
2022-07-19, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Powell friades dessutom.
Inte helt väl? Sänkt straff dock (som då redan var avtjänat). Litar inte på någon sprinter längre. Det enda jag känner när jag ser Pryce och Kerley vinna är att det inte kommer infinna sig någon större chock om de åker fast.
---
Fy fan för skocirkusen. Låt en skotillverkare sponsra hela mästerskapet och tillhandahålla skor åt alla utövare där, blir ju klart mer rättvist. Warholm var en hycklare redan vid OS men nu är det alltså dags för nästa unika och lite bättre presterande sko.
Citera
2022-07-19, 01:05
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Personligen tycker jag att varje nation bara skulle få ställa upp med 1 atlet i de grenar där det är final direkt, typ marathon och 10 km. Det är ju klart att har man 4 löpare med så kan ju flera spänna bågen och krascha och det blir ändå lyckat. Hade varit betydligt mer spännande att se på med 1 atlet/nation. Blir inte heller så mycket teamwork då. Brasilien eller Argentina får ju inte ställa upp med flera landslag i Fotbolls-VM. Jag var mest orolig för Wickströms hälsa när hon föll ihop efter målgång. Knappast hälsosam idrott.

en kompis kunde hoppa jättelångt i högstadiet i längdhopp han är inte med i vm ändå tycker det är konstigt han har tränat en hel del ändå
Citera
2022-07-19, 01:07
Medlem
På tal om doping och Carl Lewis. I mitt fotbollslag (div 3) fanns en avdankad sprinter i ledarstaben (typ fysio/massör). Han snackade mycket och jag lyssnade bara med ett halvt öra men i vilket fall påstod han att Lewis sagt att man kommer inte under 10 sek på 100 utan doping. Kan detta stämma? Eller ville han framställa sig själv i bättre dager kanske...

Jag gillar mest att kolla kropparna. Spjutdamerna har de finaste kropparna tätt följt av korta häcken....

Hur små är egentligen de här marathon-människorna? De svenska löparna ser ju ut som jättar i jämförelse men jag antar att även de är nätta i kroppen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in