2022-07-18, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Det stod tidigare i tråden att det var zigenare, men nu pratas det om att familjen kommer från Kazakstan. Vilket gäller?

Enligt Expressen är de från Kazakstan
Citera
2022-07-18, 21:15
Medlem
stillsodarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Det stod tidigare i tråden att det var zigenare, men nu pratas det om att familjen kommer från Kazakstan. Vilket gäller?
Tro inte allt du läser i tråden. Läs här, läs media... Bilda dig en egen uppfattning. Media rapporterar iaf att de är en mamma som kom från Kazakstan med sin dotter(nub15 år) , som nu är misstänkt för mordet på sin lillebror, som blev 10 år.
Citera
2022-07-18, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puckypent
Har kikat igenom listor och de enda familjerna på adressen som snarlikt stämmer in på de uppgifter att man har en dotter runt 15 (har kollat flickor födda 06-08) och en son runt 10 (kollade pojkar födda 11-13) är 2 familjer:

1 - familj från Afghanistan med en dotter född 08-03 och son född 09-08
2 - familj från Kazakstan med dotter född 06-11 och barn född 10-09 vars fyra sista är 0000 så skulle kunna vara en son.

Så nr.2 passar in på expressens beskrivning. Sonen har inga 4 sista nummer vilket borde betyda att han kom till Sverige efter mamman och dottern och därmed inte hunnit få medborgarskap ännu? Minns inte listorna jag kollade men tror inte pappan är i Sverige eller om han är det och inte heller är medborgare ännu.
Citera
2022-07-18, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xcape
Kan nån vänlig själ sammanfatta tråden?

Finns absolut ingenting att sammanfatta. Tråden är full av ot och annat löst skit. Det enda relevanta som framkommit är det som Expressen skrivit- att familjen kommit från Kazakstan 2013.
Citera
2022-07-18, 21:35
Medlem
kingkongfitnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Familjen kom ifrån Kazakstan inte afrikanskt land som högertrollen på twitter skrev. Han skrev en mörkhyad tjej med slöja. De är vita/asiatiskt i Kazakstan.

https://www.expressen.se/nyheter/uppgifter-grannen--forsokte-radda-pojken/
70 % islamskt i Kazakstan, stolpe ut feministdåre
Citera
2022-07-18, 21:38
Medlem
Kallamakaronens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trollgubben
Se till att den potentialla mördaren inte kan skada det yngre barnet med alla möjliga medel? Denna 15-åring borde självfallet ha varit under konstant övervakning - alternativt inlåst - precis som det 13-åriga monstret i Skellefteå.

Japp. Exakt så.
Citera
2022-07-18, 21:41
Medlem
stillsodarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillebill
Varför människor som skadar andra skall finnas i vårt land? Tja du - vilket land ska de vara i då? Finns det ett land någonstans - som vi andra inte vet om - där alla dessa kan bo? Är det ett stort land? Får alla plats? Och hur får vi dem att stanna där? Har svenskar ett särskilt ställe där i det där landet eller är det blandat? Och du - hur gör man med administrationen i detta land? För du kan väl ändå inte vara så korkad att du faktiskt tror att svenskar inte kan vara "onda" eller "störda"? En sista fråga: Finns det plats för rasister där också? För det skulle sannerligen behövas ett eget land för dem!
Frågan är ju inte var man ska göra av dessa. Utan mer att vi inte skulle ha tagit hit dem. Många, med dig antar jag, säger att hon borde ha tagits omhand av BUP eller liknande, och skyller på dem. Men vad ni inte verkar tänka på är att de Hade haft möjlighet att ta hand om det. Om de inte hade varit så överbelastade. Det finns svenska barn att ta hand om, utrikes komna att ta hand om, och de apatiska barnen som media så glatt skrev om för några år sen. Det är bara så att vi Kan inte ta in fler än vi mäktar med. Magda-regeringen släpper in hur som helst utan att kolla kostnaden. Inte bara kostnaden i rena kronor, men de måste kolla på kostnaden i samhället också.
Citera
2022-07-18, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whyman
Som du kanske märkt extra tydligt de senaste veckorna så är svenska sociala myndigheter värdelösa och vingklippta. Gotland, Skellefteå och Vällingby. Den Socialdemokratiska andan är stark på kontoren.

Jag hoppas dessa händelser leder till att sociala myndigheter får makt att agera i fall där uppenbar risk för andras hälsa förekommer. Att dom utbildas i att våga rapportera problemen. Tyvärr tvivlar jag, i Socialdemokraternas Sverige.

På Gotland styr borgarna över de kommunala frågorna. I Stockholm styr M och MP.
Skellefteå S och V.
Citera
2022-07-18, 22:11
Medlem
Cameleonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Kan tvångsapatin orsakat de psykiska problemen hos flickan?
Finns det uppgift om hur länge denna flicka varit apatisk?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Asyls%C3%B6kande_med_apatiska_barn
"Barnpsykiatern Sanam Gharaee påpekar 2019 dels att även svenska barn som ej är flyktingar kan drabbas, dels att det ofta finns autistiska drag hos barnen"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/lakarna-bytte-taktik-med-apatiska-barnen-de-bad-om-att-fa-ga-hem-inom-en-timme
"Separerades från föräldrar – blev frisk på en timme"

Kan man skylla på föräldrarna isåfall?
Mamman måste vara GY.
Yuldasheva är vanligast i Uzbekistan, men kan säkert finnas i Kazakstan också.
Jag reagerade på att flickan varit sk ”apatiskt barn” och tror man måste gräva i detta mer.
Många apatiska barn sägs ha blivit intvingade i detta för att rädda sin familj från utvisning / få asyl. Om flickan tvingats spela apatisk kan det förklara hennes situation och mående.
Citera
2022-07-18, 22:33
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chariter
Vill tipsa dig att läsa eller lyssna på (tex BookBeat) Cathy Glass böcker om svåra barn med självskadebeteende etc. Hon är fosterhemsmamma och hennes beskrivningar av beteendet hos tragiska barn hon mött och eventuella orsaker är väldigt intressant. Fick mig att inse hur fruktansvärt svårt det måste vara för familjehem i många fall.

Jaha, tack för tipset i alla fall, men de flesta familjehem går ju oftast på den "psykologin", att allt är bioföräldrarnas fel, dålig uppväxtmiljö. Även adopterades dåliga psykiska mående förklaras med bioföräldrarnas "vanvård" de första typ 2 veckorna av barnets levnad, eller bioföräldrarnas gener.

Jag är ganska övertygad om att det är en typ kemisk förändring i dessa barn. Men sedan finns det säkerligen personer som har mer naturlig talang för att uppfostra dem, det tror jag absolut.

Men tack för tipset .
Citera
2022-07-18, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balderis
På Gotland styr borgarna över de kommunala frågorna. I Stockholm styr M och MP.
Skellefteå S och V.

Citat:
Ursprungligen postat av Frifrysaren
Tänk om människor istället för att anta saker kollade upp varför det ser ut som det gör. Problemen inom psykiatrin och äldreomsorgen går tillbaka till 90-talsreformerna. Vem drev igenom dessa? Vilka har fortsatt driva för nedmontering och privatisering? Det är så enkelt att ta reda på fakta. Samma med polisen. Det är alltid sossarna, men vad gjorde Alliansen med polisen när de styrde? På vilken sikt har stora politiska beslut påverkan - dagen efter eller år efter? Ta reda på lite fakta så skulle vårt land se mycket bättre ut.

Jag kritiserar svenska myndigheter och att politikerna inte gett dom rätt resurser och makt. Ni yrar om psyk. Som flitig användare av psykvården sedan 90-talet kan jag konstatera att den i åtminstone mitt fall blivit tusen gånger bättre sedan privatiseringen. Tack vare det och hårdare regler för sjukskrivna är jag idag inte fast i det myndighetsberoende Socialdemokraterna försökte och sånär lyckades vagga in mig i. Reformerna som borgarna fick igenom gjorde så att jag kom bort från bidrag och kunde få en helt vanlig heltidsanställning.

Vilka som styr i de olika kommunerna är inte relevant när det handlar om vilken makt myndigheter ska få ha.

Ofta är Socialen tidiga med att se problem. Men dom kan eller vågar inget göra. Det är självklart ett politiskt problem som Socialdemokraterna haft nästan 8 år på sig att lösa.

Ett liv hade inte behövt gå förlorat i helgen om politikerna satt Sverige först istället för Sverigebilden.
Citera
2022-07-18, 22:39
Medlem
Mjälls avatar
Trådar om invandrares brott: Det ska alltid komma några puckon som tror att två fel gör ett rätt, och inte fattar att det, åtminstone hypotetiskt, går att välja om man ska ta emot enorma mängder random människor från sämre länder med sämre kulturer och mer problembeteenden.

Det blir mer pinsamt ju längre man förnekar. Enorma mängder energi går åt till er monumentala ignorans. Barn dör av det här. Pengar rinner iväg konstant. Vi får det sämre för ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in