2022-07-18, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg tror ikke på detaljene som ble kjent gjennom VG/nrk får opplyst-artiklene. Med mindre en navngitt representant for politi/påtalemyndigheten i senere artikler har bekreftet at analyser av AEs iPhone viser siste bevegelse 10:07, så tror jeg ikke at denne opplysningen er sann.

AEs iPhone var sentral i THs villedning, for å forfalske alibi- og livsbevis-samtalene 08:45-08:56 og 09:14-09:16. Pluss annen telefonaktivitet, beregnet på å skape inntrykk av at AE var i live.

Hvis TH hadde leid leiemordere for å bortføre/drepe AE, burde de også ha fått i oppdrag enten å ta med seg telefonen og ødelegge den, eller, å knuse telefonen i huset, ta med seg restene og kaste de.

Telefonaktiviteten er registrert av telefonoperatøren, så THs angivelige alibi ville ikke ha blitt svekket om den fysiske telefonen ble ødelagt etter 09:16, siste utgående aktivitet på telefonen. Politiet ville ha fått et tidspunkt og et sted der telefonen sist var aktiv, det ville faktisk kunne ha blitt tolket som spor etter at det hadde vært reelle GM i S4. TH har ikke hatt medhjelpere som kunne ha dratt til S4 ca 09:30 og ødelagt telefonen, og eventuelt fjernet den fra S4.

Det samme ville forøvrig en drept og etterlatt Tassen ha gitt, et spor av reelle GM. Men, i likhet med en død AE ville også en død Tassen kunne ha gitt indikasjoner på dødstidspunktet. AE måtte forsvinne for at levningene hennes ikke skulle gi indikasjoner når hun ble drept.

Og Tassen sparte livet fordi TH ikke har hatt medhjelpere som kunne ha dratt til S4 ca 09:30 og drept Tassen.

Men, da TH ikke har hatt medhjelpere, måtte AEs iPhone ligge igjen i S4.

Jeg tror at TH ikke var klar over hvor mye og hvor sikker informasjon om telefonens bevegelser innomhus i S4, politiet ville kunne få ut av den fysiske telefonen.

Jeg tror også at endel av svaret på hvorfor politiet opprettholder siktelsen mot TH, er at TH i sin uvitenhet har flyttet rundt på AEs telefon etter at han kom hjem ca 13:30.

Politiet har sagt at TH lyver om faktiske forhold forsvinningsdagen.
Tyder på at telefonen var viktig at politiet fikk tak i. Kan det være for å sikre ths alibi. Var han klar over helseappens funksjoner og at telefonbevegelsen som th mener er 9.30 ville sikre han et perfekt alibi.
Citera
2022-07-18, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jo, det är anmärkningsvärt. Att en försvarsadvokat inte lämnar ofördelaktiga upplysningar om sin huvudman är ju självklart, och således är det i normalfallet onödigt för huvudmannen att instruera att undvika sådant, och om så ändå har skett, är det likafullt egenartat att försvararen nämner det. Det här låter snarast som om Hagen och Holden har olika syn på hur försvaret ska läggas upp. En inte helt ovanlig anledning till en sådan konflikt är att försvararen är nöjd och glad med att få sin huvudman frikänd på grund av brist på bevis - mer än så är ju strängt taget inte h*ns uppgift - medan den misstänkte vill bli fullkomligt rentvådd med flygande fanor och klingande spel. En annan anledning till den typen av konflikt är att misstänkt och försvarare har olika syn på vilka element i bevisningen som är centrala. I det läget gör en misstänkt klokt i att endera byta försvarare eller foga sig i försvararens syn, men det kan ju vara så att just den här misstänkte är mycket van vid att få sin vilja fram.

Sedan kan det naturligtvis vara så att tidningen har utelämnat relevant kontext för uttalandet. Journalister är trots allt journalister.
Noe er tydeligvis i emning mellom sh og th. Mulig sh mener th er vl lite engasjert i å få vite hva som er skjedd med ektefellen, verken ved hjep av politi, media eller private etterforskere. Uklart siden tt mener det går strålende med forsvaret.
Citera
2022-07-18, 17:27
Medlem
Citat:
Ett beställningsmord faller under anstiftan till mord, som har samma straffomfång som mord - mellan tio års och livstids fängelse. Däremot är bevisläget ofta besvärligt. De två fall jag är medveten om där det har dömts för anstiftan till mord har det antingen rört sig om unga förövare som haft hela planläggningen sparad på sina mobiltelefoner (sturebyfallet) eller att den utförande mördaren ruttnat på anstifterskan och golat ner henne (Johanna Möller-fallet). Annars har den misstänkta anstiftaren klarat sig, ofta nog till och med från åtal.
Dersom det ikke er dokumentasjon for et drapsoppdrag er det vanskelig, men dersom th har fått kryptohjelp kan medhjelper få redusert straff om han bistår politiet. Må vel være ett eller annet som knytter th til oppdragstaker. Ru er siktet.
Citera
2022-07-18, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Ser jeg glemte en detalj her.

Hvis TH hadde leid leiemordere som skulle bortføre/drepe AE ca 09:30.

Hvordan kunne TH være sikker på at AE skulle gjøre en 3-sekunders oppringing til HHB1 09:06, sende sms til HHB1 09:10 og ringe en 92-sekunders samtale med TEH 09:14?

Det kunne han ikke ha vært helt 100% sikker på. Disse tre aktivitetene beviser angivelig at AE var i live etter at TH dro på jobb. Er med å gi TH alibi.

Hva om telefonaktiviteten ikke hadde skjedd? Da ville ikke TH ha hatt noe slags "bevis" for at AE var i live etter at han dro.

Mens en fysisk ødelagt telefon, eller en telefon som fysisk ble flyttet fra S4, ville ha kunne bevist at noen hadde fysisk vært til stede på åstedet i S4. Muligens ukjente GM. Eller muligens medhjelper(e).

Jeg er hellig overbevist om at AE ikke var i live på morgenen 31. oktober 2018.
kan bevegelsen på tlf være staget. Telefonen ble plassert på det faste bordet med et klart formål.
Citera
2022-07-18, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Jeg har tidligere skrevet at TH sannsynligvis kommer til å bytte forsvarer hvis han blir tiltalt.
Han mener vel at Holdens primæroppgave er å få siktelsen henlagt. Utspillene fra Holden om
at han var "100% sikker på henleggelse", siden justert til "håper på henleggelse", og nå
"instruert om å ikke uttale seg", kan gi inntrykk av at TH kanskje ikke er helt fornøyd med
forsvarerens innsats.
blir vel elden da. Han får alle frikjent.
Citera
2022-07-18, 18:45
Medlem
Citat:
Åtminstone svensk advokatsed förbjuder en försvarare att medvetet ljuga. Om en brottsling erkänner sitt brott för försvararen, men vidhåller inställningen att vara oskyldig gentemot rätten, ska försvararen frånträda sitt uppdrag. Hur ofta detta inte sker är naturligtvis svårt att bilda sig en uppfattning om.

Jeg vil tro at svensk og norsk lovgivning er nokså like på dette området, men, jeg vet ikke sikkert.

Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Jeg har tidligere skrevet at TH sannsynligvis kommer til å bytte forsvarer hvis han blir tiltalt.
Han mener vel at Holdens primæroppgave er å få siktelsen henlagt. Utspillene fra Holden om
at han var "100% sikker på henleggelse", siden justert til "håper på henleggelse", og nå
"instruert om å ikke uttale seg", kan gi inntrykk av at TH kanskje ikke er helt fornøyd med
forsvarerens innsats.

Det kan tyde på at TH er misfornøyd med Holden ja. Kan hende du har rett i at det vil komme et bytte av advokat.

Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Tyder på at telefonen var viktig at politiet fikk tak i. Kan det være for å sikre ths alibi. Var han klar over helseappens funksjoner og at telefonbevegelsen som th mener er 9.30 ville sikre han et perfekt alibi.

Er ikke sikker på det da. Jeg tror at Hagen ikke var klar over hvor nøyaktig tlf registerer bevegelse, og, at telefonbevegelsene ikke stemmer med Hagens øvrige forklaring.

Jeg tror det ville ha tjent dekkhistorien til TH om telefonen forsvant, eller ble ødelagt, etter 09:16. Da bevegelsene på tlf ble klarlagt, ble også dekkhistorien avslørt.

Jeg tror ikke det har vært noen fremmede GM i S4 i det hele tatt. Heller ikke medhjelpere.

Citat:
kan bevegelsen på tlf være staget. Telefonen ble plassert på det faste bordet med et klart formål.

Jeg synes det er vanskelig å si hva som er sant av informasjonen som har kommet frem i disse VG/nrk-har-fått-opplyst-artiklene.

Jeg er ikke sikker på at det har vært noen brå bevegelse på AEs iPhone.
Citera
2022-07-18, 20:15
Medlem
Citat:

Haha, alle som har JCE liker å tro det før saken starter værtfall EJ inkludert.
Citera
2022-07-18, 21:03
Medlem
Hva har skjedd med slettsnoken. Forduftet.
Citera
2022-07-18, 22:20
Medlem
Citat:

Det er lenge siden Elden har fått noen frikjent🤨
Citera
2022-07-18, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Du mener ordlyden i siktelsen trumfer et alibi som er 100%?

Din påstand om at TH har et 100% sikkert alibi i forhold til siktelsen om drap, eller medvirkning til drap, er i seg selv en meningsløs påstand. Hvis dette hadde medført riktighet, så ville siktelsen ha vært frafalt for lenge siden🧐
Citera
2022-07-18, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Medvirkning kan du mistenke hvem som helst for. Så det er ikke noe poeng.

Så du mener med andre ord at politiet og rettsvesenet kan sikte hvem som helst for medvirkning til drap uten å legge frem indisier og bevis for at dette er sannsynlig🧐 Vi snakker faktisk om politiet og rettsvesenet i Norge, ikke Nord Korea og Russland🤨
Citera
2022-07-18, 22:41
Medlem
Citat:

Jeg er også rimelig overbevist om at AEH ikke var i live om morgenen 31. oktober. Det er også mye som tyder på at det er en konflikt mellom TH og hans forsvarer, noe jeg også har hørt rykter om via mine kontakter. Dette er i utgangspunktet gode nyheter for oss som ønsker en rettferdig løsning på denne forferdelige saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in