Citat:
Så du föreslår alltså en reformering av skollagen som möjliggör för paralellskolesystem? Så bra att vi är eniga om en reformering av skollagen, men vi är inte eniga om skolans uppdrag.
Jag ser gärna att vi fortsätter med det skolsystem vi har idag men att privata skolor regleras hårdare från lagstiftaren. Skollagen idag räcker inte och det är därför vi har de problem vi har.
Alternativet som du förespråkar med en totalt marknadsliberal skola där eleverna själva finansierar sin utbildning måste innebära rejäla skattesänkningar för alla (eftersom skattemedel inte längre går till skolan) och de pengarna ska gå till barnens utbildningsavgift.
Då skapar vi ett paralellskolesystem och maximerar valfriheten. Man får välja precis vilken skola som helst så länge man har råd. Ökat valfrihet. Minskad jämlikhet.
Det andra alternativet är att samtliga skolor drivs i statens regi på skattebetalarnas kostnad. Då minimerar vi valfriheten men ökar jämlikheten då alla har möjlighet att gå i en likadan skola. Vissa tycker det är en lösning och jag tycker det är en bättre lösning än ett paralellskolesystem.
Sista alternativet, som jag förespråkar: Vi behåller nuvarande skolsystem men inför tydligare lagar och reglerar det hårdare så inte Aktiebolag försöker spara pengar genom att fuska, inte hjälpa elever som behöver resurser m.m. eller aktivt försöker få dig billiga självågende elever som inte kostar skolan något. I övrigt tillåts de tillskansa sig skattemedel. Får de inte det faller hela syftet med att ha ett vinstdrivande företag (om man inte får göra vinst) och då kan vi lika gärna släppa tanken på fristående huvudmän. Samt att kommunen får kompensation.
Alla tre alternativen fungerar och har sina fördelar och nackdelar. Jag hade dock hellre sett en statlig skola än en totalt liberal marknadsskola med ett paralellskolesystem. Skolan måste vara för alla. Är den inte det får vi reglera hårdare eller ta bort friskolan. Jag röstar på det tidigare.
Jag ser gärna att vi fortsätter med det skolsystem vi har idag men att privata skolor regleras hårdare från lagstiftaren. Skollagen idag räcker inte och det är därför vi har de problem vi har.
Alternativet som du förespråkar med en totalt marknadsliberal skola där eleverna själva finansierar sin utbildning måste innebära rejäla skattesänkningar för alla (eftersom skattemedel inte längre går till skolan) och de pengarna ska gå till barnens utbildningsavgift.
Då skapar vi ett paralellskolesystem och maximerar valfriheten. Man får välja precis vilken skola som helst så länge man har råd. Ökat valfrihet. Minskad jämlikhet.
Det andra alternativet är att samtliga skolor drivs i statens regi på skattebetalarnas kostnad. Då minimerar vi valfriheten men ökar jämlikheten då alla har möjlighet att gå i en likadan skola. Vissa tycker det är en lösning och jag tycker det är en bättre lösning än ett paralellskolesystem.
Sista alternativet, som jag förespråkar: Vi behåller nuvarande skolsystem men inför tydligare lagar och reglerar det hårdare så inte Aktiebolag försöker spara pengar genom att fuska, inte hjälpa elever som behöver resurser m.m. eller aktivt försöker få dig billiga självågende elever som inte kostar skolan något. I övrigt tillåts de tillskansa sig skattemedel. Får de inte det faller hela syftet med att ha ett vinstdrivande företag (om man inte får göra vinst) och då kan vi lika gärna släppa tanken på fristående huvudmän. Samt att kommunen får kompensation.
Alla tre alternativen fungerar och har sina fördelar och nackdelar. Jag hade dock hellre sett en statlig skola än en totalt liberal marknadsskola med ett paralellskolesystem. Skolan måste vara för alla. Är den inte det får vi reglera hårdare eller ta bort friskolan. Jag röstar på det tidigare.
Okej, jag känner att vi behöver definiera lite ståndpunkter innan vi kan gå vidare att diskutera med dig:
Först: Vad menar du med en statlig skola? Hur vill du att staten skall driva en skola? Beskriv konkret vad du anser är en statlig skola.
För, vi har fullt statligt drivna skolor idag och de har väldiga problem. Men deras problem syns inte lika enkelt då staten driver inte ens hundra skolenheter.
Du pratar om ett parallellskolesystem: Vad menar du när du skriver en parallell skola? Beskriv vad du anser är en parallellskola.
För vi har idag ett parallellskolesystem, oavsett vad politikerna kallar det. Vi har skoformer som löper parallellt i horisontalt led. Idag går särskolan, specialskolan, SIS och sameskolan parallellt med normalskolan. Sedan har vi två dolda parallellsystem där Waldorf har sitt eget och sedan har de "internationella" sitt eget.
Jag skulle vilja ha ett parallellsystem där vi har Specialskolan som en skolform, däri har vi hörsel-syn i en gren, utvecklingsstörning (särskola) i en gren, resursskola (för NPF etc) i en gren, dessa tre grenar inom samma skolform. Sedan vill jag ha till en linje för nyanlända och för elever som kommer till Sverige sent utan tidigare svensk utbildning som är i sin egen skolform. Sedan har vi de andra vi har.
Jag vill definitivt inte ha en marknadsstyrd skola, jag är mot marknadiseringen. Men jag är bildad nog i ämnet att jag vet att vi idag inte kan ändra marknadiseringen av skolan. Vi kan heller inte begränsa den. För de krafter som håller i detta skolväsen är för starka och skolväsendet blir väldigt trögflytande. Samhället vill ha den ordning vi har idag, där utbildningsväsendet syftar till att reglera denna ordning. Vi får helt enkelt försöka göra det bästa i situationen.