2022-07-18, 16:56
Medlem
Kamelen.Harriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Titta här. Noll sak argument. Det är fel på Jordan.

Man förstår inte att vi i väst inom akademi och vetenskap har utarbetat ett system för att få fram sanningen. Kortfattat är det sant som vi kan iakta och mäta och som skulle ge samma resultat om vi gjorde om det.

Som akademiker är han oerhört försiktig med påståenden men det förstår man inte heller.

Jag har inte sett denna men jag har sett en tidigare där han lägger fram de fyra olika perspektiv som finns för konflikten. Inte hans egna subjektiva tyckande.

Även en häst kan lägga fram fakta.
Exempel på fakta är att Ryssland har 1000 kärnvapen.
Nej, man kan inte vinna mot en nation som har 1000 kärnvapen. Man behöver inte vara akademiker för att förstå det. Hur djävla korkad kan man bli?

"Jordan har inte kompetens för att uttala sig"? SÄger mer om dig än om jordan. För att du inte kan sovra i nyhetsflödet innebär det inte att andra inte kan.
Men då så
Vi ger Putler tillgång till Gotland så han får kontroll över Östersjön så han kan ta tillbaka Polen och baltstaterna.

Det har stigit Jordan åt huvudet. Nu flirtar han med muslimer också.
Det verkar som nåt gått sönder i huvudet hans.
Citera
2022-07-18, 16:58
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissfittan
Jordan Peterson är ju starkt ifrågasatt inom sitt eget område vad jag kan förstå så varför man skulle lyssna på honom när det gäller nånting som han inte alls är insatt i vet jag inte,

Han verkar ha gott om anhängare och hans analys kanske passar in ganska bra med vad de vill höra?

Vem ska man lyssna på i dessa frågor då? Journalister? Politiker? Geopolitiska experter? Eftersom ämnet inte är en exakt vetenskap och definitivt inte fri från partsinlägg är JP en lika god kandidat som någon annan man kan vaska fram.
Citera
2022-07-18, 17:03
Medlem
WrenchZeMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissfittan
Det var oundvikligt eftersom han är den han är och inte nån geopolitisk expert, Jordan petersons analys är som att bjuda in en rockstjärna till analys av världsläget, kul men meningslöst.

Han presenterar mer eller mindre bara den bild som Kreml vill föra fram och har inte speciellt mycket att tillföra själv.

Nu är det inte hans person som är topic utan det han sa, vad gör du ens på tråden när du uppenbarligen inte ens kan bemöda dig med att ta del av det? Finns 30 andra trådar där det gormas friskt om "rysstroll" och "ryska agenter", föreslår att du söker dig till ett av dem.
Citera
2022-07-18, 17:04
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ja när det gäller ämnen där han är kunnig i. Det finns 100tals kanske 1000 tals som är bättre lämpade att lyssna på när det gäller konflikten.

Detta är så långt ifrån objektiv, neutral vetenskap man kan komma med praktiskt taget obegränsad komplexitet. Man kan göra sämre än att lyssna till vad random intellektuell som man har förtroende för i andra frågor har att säga. Och med detta sagt håller jag inte ens med JP. Tycker bara han är värd att lyssna på.
Citera
2022-07-18, 17:07
Medlem
WrenchZeMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Hans lösning, att försöka hitta en deal med ryssarna, tror jag dels blir svår och dels är dålig. Problemet går inte iväg för att man slänger ett ben till Ryssland och sen fryser konflikten. Putin eller efterträdare kan återuppta kriget vilken dag som helst. Sen är det enormt kontraproduktivt att belöna aggression. Jag tror att alla policybeslut skall ses ur ett darwinistiskt perspektiv, dvs utifrån incitament för det ena eller det andra och inte utifrån ett perspektiv som inte tar hänsyn till vilket beteendet det belönar. T.ex. betala aldrig lösensumma för gisslan, inga undantag. Dålig lösning på det aktuella problemet eftersom gisslan troligtvis kommer att dö, men ändå en bättre lösning i längre perspektiv. Samma med detta kriget. Självklart är det kortsiktigt dyrare att fortsätta kriget än att söka fred men det senare är ingen långsiktig lösning.

Sen tror jag han underskattar hur instabilt Ryssland är. Nästa ledare kanske blir som Putin, eller inte. Det krävs talang och hänsynslöshet för att hålla ihop landet. Om en ledare med ett annat sinnelag eller kompetens efterträder kan det lika gärna resultera i fortsatt uppdelning som med Gorbatchev och problemet kan faktiskt försvinna eller minska.

Ok, personligen hade jag hellre sett en diplomatiskt lösning och fortsatta försök att överkomma hindren mellan Ryssland och väst med diplomatiska medel. Håller med andra ord inte med dig men vill ändå tacka för att du tog dig tid att sakligt formulera varför du tycker som du gör.
Citera
2022-07-18, 17:08
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Så, varför exakt skulle inte väst kunna vinna? Väst är totalt överlägsen militärt och kan förse Ukraina med alla de resurser som behövs och de gör det. Ryssland har i princip slut på sina modernare vapen och kan inte producera nya i någon nämnvärd takt. De kan inte använda kärnvapen då det skulle innebära att de riskerar svar från väst med samma medel. Du får gärna visa en teori som förklarar hur ett land med en ekonomi som är mindre än 1/20 av västs samlade ekonomi ska kunna vinna detta...
Herren på täppan är en herre bara så länge som andra erkänner det.

Världen utanför Väst, som länge var koloniserat eller fortfarande är neokoloniserat har tröttnat på Västs hegemoni, hotelser, utpressning, provokationer och krig. Det märks tydligt nu när Väst försöker få med dem i sanktionsbåten. De vill inte. De känner sig utnyttjade av Väst.

Väst kan inte ens förklara varför de skall sänka Ryssland. De bara beskyller Ryssland för en massa saker som de dels inte har att göra med, dels saknar de ofta bevis. Och att sänka ett annat land strider mot folkrätten. Att uppmuntra till att störta andra makthavare strider mot folkrätten. Många undrar med rätta vad Ryssland egentligen har gjort som förtjänar all denna fientlighet och allt hat.
Medan USA har gjort värre saker utan att få kritik överhuvudtaget.
Väldigt många reagerar på särbehandlingen av USA vad gäller internationell rätt.
De är så ohederliga att de låtsas som att det är Ukrainas frihet det handlar om.

Folk och makthavare ser också att Väst inte vill förhandla, de är helt låsta i sina positioner och väljer hellre konfrontationer.

Folk och makthavare ser att Ryssland skyddar civila, de följer folkrätten mycket bättre än Väst och de gör vad de säger att de gör. De hycklar inte.

Väst har slagit den fria handeln i spillror med alla sina sanktioner. Den princip som de har hållit så högt! Och de försöker tysta kritiska röster med förtal, karaktärsmord bland annat.

Ryssland och dess allierade Donetsk och Lugansk har vunnit väldigt mycket i kriget. De välkomnas av invånarna. Ukraina skämmer ut sig med ständiga krigsbrott inför sin egen befolkning. De vet sånt som resten av världen inte får veta på grund av censuren. Rapporteringen sköts av Kiev och i Väst kontrolleras inte ens uppgifterna. Inga utomstående journalister tillåts annat än i Donbass.

Det är alltså en rad faktorer som visar att Väst är på fallrepet. Man överger i desperation sina ideal, sin moral och heder. Inga offer verkar vara för stora, resonerar man.
Och då är man ju ute på hal is.
Citera
2022-07-18, 17:10
Medlem
Givetvis kan inte väst vinna ett kärnvapenkrig mot Ryssland och Ryssland inte vinna ett kärnvapenkrig mot väst. Ryssland är i krig med Ukraina fast man förnekar det i Kreml inte med väst och väst är inte i krig med Ryssland. Putin kan ju aldrig vinna mot väst i ett konventionellt krig och det vet han och passar sig säkert noga för att ens i tanken förklara krig.
Rysspacket klara ju inte ens av Ukraina tänk då USA och Nato.

En relativ okänd prorysk aktör brölar högt för att få uppmärksamhet inget annat.
Citera
2022-07-18, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Titta här. Noll sak argument. Det är fel på Jordan.

Man förstår inte att vi i väst inom akademi och vetenskap har utarbetat ett system för att få fram sanningen. Kortfattat är det sant som vi kan iakta och mäta och som skulle ge samma resultat om vi gjorde om det.

Som akademiker är han oerhört försiktig med påståenden men det förstår man inte heller.

Jag har inte sett denna men jag har sett en tidigare där han lägger fram de fyra olika perspektiv som finns för konflikten. Inte hans egna subjektiva tyckande.

Även en häst kan lägga fram fakta.
Exempel på fakta är att Ryssland har 1000 kärnvapen.
Nej, man kan inte vinna mot en nation som har 1000 kärnvapen. Man behöver inte vara akademiker för att förstå det. Hur djävla korkad kan man bli?

"Jordan har inte kompetens för att uttala sig"? SÄger mer om dig än om jordan. För att du inte kan sovra i nyhetsflödet innebär det inte att andra inte kan.

Fortfarande bättre att lyssna på folk som kan utrikespolitik. Jag är inte påläst. Jordan Peterson är inte påläst. Du är förmodligen inte påläst. Det kommer bli en massa opålästa argument som skjuts runt. Så, bry dig inte om vad Jordan Peterson säger., utan lyssna på nån som kan sin skit.
Citera
2022-07-18, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Vem ska man lyssna på i dessa frågor då? Journalister? Politiker? Geopolitiska experter? Eftersom ämnet inte är en exakt vetenskap och definitivt inte fri från partsinlägg är JP en lika god kandidat som någon annan man kan vaska fram.
Det är naturligtvis ok att lyssna på Jordan Peterson men jag noterar att hans anhängare tenderar att vara enkelspåriga och kanske inte lyssnar på någon annan än honom.

Problemet är att han upprepar bara det ryska narrativet och tillför ingenting själv, varför han lånar ut sitt namn till det vet man inte.

Jag har själv inte läst så många analyser men föreslår att du tillexempel läser peter pomerantsevs artikel från nyligen,

Du måste tyvärr tänka själv och fråga dig vem som är avsändaren
Citera
2022-07-18, 17:16
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Känns lite som Kina kör en divide and conquer på Väst.

Kina har befolkningen, men väst har den mesta utav naturtillgångarna. Så bakom kulisserna så eldar Kineser på ett krig mellan Nato och ryssland. Efter det, så är Kina nr 1 och Europa helt borta.

Tycker att människor som hatar så mycket att de vill starta krig med ryssarna bör läsa lite historia. Romarna körde ju denna taktik på så gott som varje front. Drev upp hatet mellan stammar och fick sedan ena stammen på sin sida, därefter när den ena stammen var borta, tog romarna hand om denna.

Tycker mig se samma sak om Kina. Handlar både med Nato och Ryssarna och i kulisserna så eldar de på hatet. De vill se krig. Därefter så har de världsherravälde.
Citera
2022-07-18, 17:16
Medlem
Kryper inte Andersons tankar fram mer och mer om detta krig, allmänt sett och hört?; alltså Anderson ger luft åt en växande opinion som väger över en del av ansvaret också på Väst - Nato och EU, enkannerligen Finansen i USA ?

Till och med svenska Public services P1 - den mest sossekontrollerade, alltså Statsägda, Folkets media som finns i det demokratiska Väst - hade ett inslag i morse från östra Ukraina där folk på gatan fick ge röst åt katastrofen från olika perspektiv.

Det kanske inte var så bra med Zelensky, hördes outtalat men likväl distinkt från andra sidan i Ukraina, som för första gången fick komma till tals i Sveriges Radio.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2022-07-18 kl. 17:27.
Citera
2022-07-18, 17:17
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nongming
Fortfarande bättre att lyssna på folk som kan utrikespolitik. Jag är inte påläst. Jordan Peterson är inte påläst. Du är förmodligen inte påläst. Det kommer bli en massa opålästa argument som skjuts runt. Så, bry dig inte om vad Jordan Peterson säger., utan lyssna på nån som kan sin skit.

Det går inte att hitta pålitlig expertis i ett så här laddat och brett ämne. Det är helt lönlöst. Jag lyssnar även på Steven Kotlin och George Friedman och de är "experter" men det är lite som att vara expert på livet. Ämnet är för brett. Men de är intressanta. JP är även han värd att lyssna på och han är definitivt påläst i allmänhet och även inom historia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in