2022-07-17, 22:27
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag såg denna nyss och trodde först att det bara var en bondgård som brann men det finns ju en explosion som startar hela förloppet. Ja man får se om det kommer fram nåt vettigt för det är ju 80 km inne på ryskt territorium.

Hmm, verkar vara större än en bondgård i alla fall.

Tror att det är samma händelse.

Citat:
In the Kursk region, eyewitnesses report shooting and explosions on the border with Ukraine.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1548763683278536709
Citera
2022-07-17, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Varför hatar du Sloviansks invånare så otroligt mycket
Många här i tråden ser utan vidare en vätebomb eller liknande mot Moskva plus valfritt antal andra ryska städer som en välgärning, och motiverar det i praktiken bara med sitt blinda rysshat plus påstådd kärlek till demokratin.

Kiev har i strategisk menng redan förlorat det här kriget, och västs ändlösa inskyfflande av vapen till Ukraina förlänger bara plågan och mal ner landet ytterligare, utan att kunna leda till något positivt eller något avgörande. Men Zelensky vägrar förhandla, han tänker: "the West has our back".

Om Slovjansks fall är priset för att väst äntligen ska backa och ge upp denna poänglösa kamp så är det bara att hoppas att staden snart faller. Och det lär den också göra.
Citera
2022-07-17, 22:28
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Det, eller så finns andra praktiska anledningar. Sannolikt är det allt. Ser inte bra ut på ytan att splittra befälsstrukturen för Brothers in arms. Men vad vet vi ?

Du har valt den mest spekulativa tolkningen av alla
Det har jag visserligen gjort, men det stämmer ju att det inte ser bra ut på ytan — därför frågar jag mig om det kan finnas inslag av en maktkamp i detta, eller åtminstone en strävan efter att konsolidera makten för den allra innersta kretsen kring Zelensky.

Har man länge litat på fel personer eller tror man att man inte kan lita på dem? Varför inte det, i så fall?

Eller: En scapegoat.
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Det finns en hel del paranoia på båda sidorna.
Zelensky sparkar folk. Putin lönnmördar.

Så har det hållit på ganska länge nu.
Så sant. Typiskt för många länder i det gamla östblocket, skulle jag tro.
Citera
2022-07-17, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Lmao.

Ska försöka komma ihåg detta när någon dåre länkar till den Twittraren.

Var det inte tidigt i kriget vid slaget om Mariupol som en hora hade gett tusentals Ryssar HIV? Horan av Mariupol..

Du är kanske inte värsta dåren här i tråden, men i.a.f. en av dom.
Citera
2022-07-17, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Många här i tråden ser utan vidare en vätebomb eller liknande mot Moskva plus valfritt antal andra ryska städer som en välgärning, och motiverar det i praktiken bara med sitt blinda rysshat plus påstådd kärlek till demokratin.

Kiev har i strategisk menng redan förlorat det här kriget, och västs ändlösa inskyfflande av vapen till Ukraina förlänger bara plågan och mal ner landet ytterligare, utan att kunna leda till något positivt eller något avgörande. Men Zelensky vägrar förhandla, han tänker: "the West has our back".

Om Slovjansks fall är priset för att väst äntligen ska backa och ge upp denna poänglösa kamp så är det bara att hoppas att staden snart faller. Och det lär den också göra.

Han frågade varför DU hatar dem. Inte varför eller om andra vill bomba Moskva.

Så igen, varför hatar du stadens medborgare?
Citera
2022-07-17, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Hur vet du det?

Det angavs ju att han tjänstgjorde i Azov som ingår i Nationalgardet.
Per definition är ingen som är en del av Ukrainas försvarsstyrkor en legosoldat.
Citera
2022-07-17, 22:38
Medlem
Sqrbankens avatar
Sociala medier med ukrainsk slagsida tycks i gemen hinta om en ankommande stöt mot Kherson. "Känsla" jag får av att läsa mellan raderna, inte mer sofistikerad analys än så men heller inte mitt huvudfokus med inlägget. Har man sedan en längre tid stått pall mot våg efter våg av brutala ryska offensiver så är det säkert lätt att bli fulla i fan och vilja gå till motangrepp, exempelvis Kherson. Är det planen i närtid så ger det mig en dålig magkänsla dessvärre.

Ukrainska "större" motoffensiver i syd/sydöst har väll knappast varit några större framgångar hittills (?) och i detta nu är vad jag förstått av rapporter från bägge ringhörnor Kherson väldigt befäst. Nog har jag inte koll på alla leksaker som rullat in över gränsen senaste tiden som ukrainarna tillskillnad mot tidigare saknade - vilket därmed skulle göra en eventuell ny omfattande motoffensiv i närtid rimlig(are) - men jao. "Gör inget dumt nu", är väll vad allt jag skrivit egentligen kokar ner till.
Citera
2022-07-17, 22:39
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X

... Som Putinist så måste du förstå att de flesta hatar Putin. Enkelt budskap. Den typen av dubbelmoral du presenterar i dina inlägg gång på gång är ingen match för vilken upplyst demokrat som helst att demontera som falska dikotomier i kvadrat. Tror faktiskt inte att du ens vet vilken risk Putin tar för sitt Ryssland och sin egen befolkning. Fram tills dess ska vi banka i lite vett och etikett på den lille mongolhövdingen. Sorry, men ditt propagandakrig är förlorat. Det finns ingen återvändo. Låt oss glädjas åt de verkliga hjältarna i detta unkna krig. Och spöa ryssen hela dagen lång !
Citera
2022-07-17, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, verkar vara större än en bondgård i alla fall.

Tror att det är samma händelse.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1548763683278536709

Det har ju förekommit rapporter tidigare, bl a i SVT, om att ukrainska sabotagepatruller opererar på den ryska sidan.

Förhoppningsvis är det militära mål dom angriper.
Citera
2022-07-17, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
... Som Putinist så måste du förstå att de flesta hatar Putin. Enkelt budskap. Den typen av dubbelmoral du presenterar i dina inlägg gång på gång är ingen match för vilken upplyst demokrat som helst att demontera som falska dikotomier i kvadrat. Tror faktiskt inte att du ens vet vilken risk Putin tar för sitt Ryssland och sin egen befolkning. Fram tills dess ska vi banka i lite vett och etikett på den lille mongolhövdingen. Sorry, men ditt propagandakrig är förlorat. Det finns ingen återvändo. Låt oss glädjas åt de verkliga hjältarna i detta unkna krig. Och spöa ryssen hela dagen lång !
Jag vet att många här i tråden som är starkt för Zelensky också älskar Trump och hans rörelse, en del av er är t o m öppna rasister m m. Det handlar inte om att försvara demokratin, för eller emot Zelensky styrs ingalunda av ifall man är för eller emot demokrati.
Citera
2022-07-17, 22:47
Medlem
Sgt.Blands avatar
För en gångs skull gör Röda Armén ett bra drag. Man har börjat utrymma Krim på fartyg haha. Fast man får nog flytta de längre än så för att undvika att bli sänkta.

https://twitter.com/TpyxaNews/status/1548767990811852803
Citera
2022-07-17, 22:48
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svejerboa
Zelenskyj utser Ukrainas förrädare till ny åklagare
https://www.president.gov.ua/documents/5012022-43329

Simonenko Aleksej Yurevich

[i]Conscious actions aimed at destroying the law enforcement system of Ukraine by discrediting it and undermining its credibility.

Nyreggat med 3 inlägg, länkar till rysk nyhetsbyrå.....hmmmmmmmm. Vad kan det betyda månntro

Går det sååå dåligt för grisarna nu ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in