2022-07-17, 17:37
Medlem
Hamsterbolls avatar
Är det någon pressträff annonserad? Känns ju som något extremt när det är så tyst. Jag gissar på hämndmotiv. Politiskt sprängstoff innan valet.
Citera
2022-07-17, 17:38
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Du har rätt. Den gripne är en flicka. Bo är en pojke.

Vet du mer?
Citera
2022-07-17, 17:39
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Flickan är död. Folk, även ungdomar och barn, har tappat vettet. Så pass att man mördar varandra. Läskigt.

I blatteland är det väl inget uppseendeväckande.
Citera
2022-07-17, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Är det någon pressträff annonserad? Känns ju som något extremt när det är så tyst. Jag gissar på hämndmotiv. Politiskt sprängstoff innan valet.

Va? Du tycker inte att det är tillräckligt extremt med barn som mördar ett annat barn?
Citera
Medlem
Det handlar om barn under 18 år så det kan nog vara läge att ligga lite lågt. Polisen lämnar uppgifter när det är lämpligt. Du ska vara född 2006 eller tidigare för att finnas i register som är offentliga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll

Det är precis därför vi varken kommer se en presskonferens eller mycket mer om detta i traditionell media tror jag. Vi hade inte hört mer om Skellefteå fallet heller om allmänheten inte visat så stort intresse. Det tror jag inte man kommer göra här.
Citera
2022-07-17, 17:42
Medlem
Evil_Santas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Planen
Blir det soc med tanke på ålder om hon döms för brottet? Fängelse blir det väl knappast.

Om brottet är allvarligt(i detta fall mord) och begicks när gärningsmannen är mellan 15-17 = Sluten ungdomsvård. Straffet avtjänas på så kallade SIS-hem.

Det finns vissa undantag, exempelvis om brottet begås mellan 15-17 men gärningsmannen vid tillfället för domen är över 21 år gammal. Då kan det i stället bli fängelse.
Senast redigerad av Evil_Santa 2022-07-17 kl. 17:44.
Citera
2022-07-17, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Förövare som är 15-17 år gamla (ibland äldre än så) döms normalt till ungdomstjänst eller ungdomsvård/sluten ungdomsvård. Det sistnämnda kan liknas vid ett ungdomsfängelse.

Den lag du förmodligen refererar till benämns LVU.

https://www.domstol.se/amnen/brott-och-straff/straff-och-pafoljder/pafoljder-for-unga/

LUL - lagen om unga lagöverträdare
LVU - lagen om vård av unga
Citera
2022-07-17, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Nej, lagen är LuL, men den gäller tydligen förövare UNDER 15 år som inte kan åtalas.

Nej LUL gäller även 15-17.
Citera
2022-07-17, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Du har rätt. Den gripne är en flicka. Bo är en pojke.

Källa?
Citera
2022-07-17, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Vad kan det här betyda? ...att någon vet att "mördaren" inte är mördare utan självförsvar, hur tolkar ni andra? 🤔
Skulle kunna vara så att den flickan som är gripen för mord har blivit tvingad att ta på sig skulden för att någon äldre ska slippa fängelse! Bara en tanke! liknande har hänt förut.
Citera
2022-07-17, 17:47
Medlem
platyzmas avatar
Är det Bey0nce eller A1ma som är MGM? Vem av dom hade barn på bild?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in