2022-07-16, 18:14
Medlem
Handknutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UncleBenssnopp
Undrar vad den där rottisen har varit med om..

Ja. Fy fan. Det är svårt att ta in. Genomvidrigt.
Citera
2022-07-16, 18:15
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeachBob
Som novis på juridik då ställer man sig frågan. Vad händer om jag skickar mail till någon och påpekar att den personen du bor granne med är en dömd pedofil så akta dina barn. Är det då förtal, fick för mig att det bör vara en större spridning om det skall räknas som förtal. Vad händer om jag skickar en länk till någon om en person som finns på Dumpen. Dumpen har utgivningsbevis och räknas som media precis som en tidning. Är det då också förtal. Berätta gärna vad du menar med den fetmarkerade texten. Det tror jag många skulle uppskatta.

Det görs en bedömning som är individuell fall till fall, det är mao omöjligt att i den här frågan sia om utgången. Däremot är det ett faktum att lagen stramades upp för några år sedan till dagens totalt vettlösa status. Flera brottsoffer har fällts för att ha spridit varnande information om sina dömda gärningsmän. Förtalsanmälan mot KDs partiledare berodde på att partiledaren påpekade faktumet att stugfarbrorns advokat var dömd. Enda rättvisan i det fallet är att KD röstade för Sveriges unikt galna förtalslag. Ska man sprida information om (dömda) brottslingar och allsköns galningar så måste man göra det anonymt.
Citera
2022-07-16, 18:16
Medlem
Citat:
Som novis på juridik då ställer man sig frågan. Vad händer om jag skickar mail till någon och påpekar att den personen du bor granne med är en dömd pedofil så akta dina barn. Är det då förtal, fick för mig att det bör vara en större spridning om det skall räknas som förtal. Vad händer om jag skickar en länk till någon om en person som finns på Dumpen. Dumpen har utgivningsbevis och räknas som media precis som en tidning. Är det då också förtal.
Det är ganska luddigt men det blir ganska osannolikt att du skulle bli dömd i ett sånt fall då du kan hävda att det varit i syfta att skydda barnen, du kan också hävda att personen frågat om personen, om det är sant och det finns skälig grund så ska du inte dömas för förtal.
Hur stor spridningen är spelar väl egentligen ingen roll för själva förtalet vad jag vet, det räcker med en person, men risken för att det klassas som grovt blir ju större om du spridit uppgifterna på stor skala.

Också luddigt hur det blir om du länkar till dumpen, att bara länka till dumpen utan att peka ut någon specifik person kan väl inte bli förtal. Om du identifierar personen så blir det ju en fråga om varför du skickat den informationen.

Grundregeln är ju att det ska finnas någon sorts intresse och syfte för att dela informationen som inte handlar om att skada personen.
Citera
2022-07-16, 18:38
Medlem
BeachBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Det är ganska luddigt men det blir ganska osannolikt att du skulle bli dömd i ett sånt fall då du kan hävda att det varit i syfta att skydda barnen, du kan också hävda att personen frågat om personen, om det är sant och det finns skälig grund så ska du inte dömas för förtal.
Hur stor spridningen är spelar väl egentligen ingen roll för själva förtalet vad jag vet, det räcker med en person, men risken för att det klassas som grovt blir ju större om du spridit uppgifterna på stor skala.

Också luddigt hur det blir om du länkar till dumpen, att bara länka till dumpen utan att peka ut någon specifik person kan väl inte bli förtal. Om du identifierar personen så blir det ju en fråga om varför du skickat den informationen.

Grundregeln är ju att det ska finnas någon sorts intresse och syfte för att dela informationen som inte handlar om att skada personen.
Då kan alltså polisen begära ut IP-adressen på den som skickar ett mail. Då det räcker med bötesbrott i straffskalan för att polisen ska ha rätt att spåra och få ut viss information om en IP-adress.
Citera
2022-07-16, 18:39
Medlem
BeachBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Det görs en bedömning som är individuell fall till fall, det är mao omöjligt att i den här frågan sia om utgången. Däremot är det ett faktum att lagen stramades upp för några år sedan till dagens totalt vettlösa status. Flera brottsoffer har fällts för att ha spridit varnande information om sina dömda gärningsmän. Förtalsanmälan mot KDs partiledare berodde på att partiledaren påpekade faktumet att stugfarbrorns advokat var dömd. Enda rättvisan i det fallet är att KD röstade för Sveriges unikt galna förtalslag. Ska man sprida information om (dömda) brottslingar och allsköns galningar så måste man göra det anonymt.
Då måste man helt klart skicka anonymt och med en bra VPN.
Citera
2022-07-16, 18:42
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Då måste man helt klart skicka anonymt och med en bra VPN.
Man kan ju skriva ut det man vill ha spritt och skicka i ett riktigt brev till den man vill berätta för
Citera
2022-07-16, 19:00
Medlem
BeachBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Man kan ju skriva ut det man vill ha spritt och skicka i ett riktigt brev till den man vill berätta för
Den möjligheten håller också på att försvinna. Posten har börjat införa digitala frimärke. Då kan dom spåra vem som köpt dom koderna. Så inom snar framtid försvinner vanliga frimärke och endast digitala frimärke finns.
https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/brev-och-paket/portokoder
Senast redigerad av BeachBob 2022-07-16 kl. 19:54.
Citera
2022-07-17, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Det normala förfarandet för gäddor som åker dit är att stänga/radera alla sociala media. Att inte #119 har gjort det tolkar jag som att han fortfarande sitter inlåst.

Edit: 395 vänner and counting

392..
Citera
2022-07-17, 00:38
Medlem
Sveppss avatar
Jag känner mig så illa till mods efter denna gädda, är det någon här som kanske har lite insyn i hur saker och ting fungerar….jag tänker på det han skrev om vällingen.

Tror ni polisen lägger tid på att spåra mamman och kolla hur det står till med barnet? Han sa att de var KK bara…men troligtvis har han inte hunnit radera något eftersom han togs på plats. Jag kan inte förstå hur man kan tycka att det är upphetsande, det där han skrev. Snälla någon, hade det varit min kompis så hade jag golat ner honom/henne.
Citera
2022-07-17, 01:57
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Jag känner mig så illa till mods efter denna gädda, är det någon här som kanske har lite insyn i hur saker och ting fungerar….jag tänker på det han skrev om vällingen.

Tror ni polisen lägger tid på att spåra mamman och kolla hur det står till med barnet? Han sa att de var KK bara…men troligtvis har han inte hunnit radera något eftersom han togs på plats. Jag kan inte förstå hur man kan tycka att det är upphetsande, det där han skrev. Snälla någon, hade det varit min kompis så hade jag golat ner honom/henne.
Om man inte hittar något konkret så kommer man sannolikt att använda Ockhams rakkniv. Det kan finnas en mamma som matar sitt barn med kiss och dessutom berättar det för andra, men det kan också vara så att personen fantiserar. Vilket tror du är mest troligt?
Citera
2022-07-17, 02:04
Medlem
meadowbrooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasson0411
Jag har hittat sista gäddan, men inte hans Facebook. Mottager tacksamt ett pm med länk eller liknande 🙏🙏🙏.

Du har för få inlägg för att kunna ta emot pm.

Har du hittat insta? Annars har du ledtråd inlägg #26729. Där skriver har ut sitt fullständiga namn och heter samma på facebook.
Annars söker du bara på hans namn + den ort han bor på. Orten är geotaggad i hans senaste instabild.

Vidrig kille.
Citera
2022-07-17, 02:31
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Om man inte hittar något konkret så kommer man sannolikt att använda Ockhams rakkniv. Det kan finnas en mamma som matar sitt barn med kiss och dessutom berättar det för andra, men det kan också vara så att personen fantiserar. Vilket tror du är mest troligt?

Jag vet inte vad jag tror, har svårt att sätta mig in i fantasier och verklighet eftersom jag har andra gränser och fantiserar varken om välling eller små barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in