Citat:
Ursprungligen postat av
BeachBob
Som novis på juridik då ställer man sig frågan. Vad händer om jag skickar mail till någon och påpekar att den personen du bor granne med är en dömd pedofil så akta dina barn. Är det då förtal, fick för mig att det bör vara en större spridning om det skall räknas som förtal. Vad händer om jag skickar en länk till någon om en person som finns på Dumpen. Dumpen har utgivningsbevis och räknas som media precis som en tidning. Är det då också förtal.
Det är ganska luddigt men det blir ganska osannolikt att du skulle bli dömd i ett sånt fall då du kan hävda att det varit i syfta att skydda barnen, du kan också hävda att personen frågat om personen, om det är sant och det finns skälig grund så ska du inte dömas för förtal.
Hur stor spridningen är spelar väl egentligen ingen roll för själva förtalet vad jag vet, det räcker med en person, men risken för att det klassas som grovt blir ju större om du spridit uppgifterna på stor skala.
Också luddigt hur det blir om du länkar till dumpen, att bara länka till dumpen utan att peka ut någon specifik person kan väl inte bli förtal. Om du identifierar personen så blir det ju en fråga om varför du skickat den informationen.
Grundregeln är ju att det ska finnas någon sorts intresse och syfte för att dela informationen som inte handlar om att skada personen.