2022-07-17, 00:23
Medlem
Enligt mig så är det självklara svaret JA eftersom att Sverige skickar ammunition till Ukraina som sedan använder dessa mot Ryssarna.

Vad säger ni, är Sverige i krig med Ryssland?

Om inte, förklara varför. Om svaret är Ja, hur tror ni detta kommer att utveckla sig?

Om jag skulle gå runt och fråga folk i olika svenska städer, vad tror ni att de skulle säga?
Citera
2022-07-17, 00:26
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Enligt mig så är det självklara svaret JA eftersom att Sverige skickar ammunition till Ukraina som sedan använder dessa mot Ryssarna.

Om inte, förklara varför. Om svaret är Ja, hur tror ni detta kommer att utveckla sig?

Om jag skulle gå runt och fråga folk i olika svenska städer, vad tror ni att de skulle säga?

Svaret är nej. Att skicka ammunition är inte en krigshandling i sig.
Citera
2022-07-17, 00:27
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Citat:

Då är du tämligen svagbegåvad. Att sälja material till ett land, innebär inte att man är i krig mot en barbarisk våldtäktshord, om det landet man säljer materialet till, väljer att bruka materialet i försvar mot sagda barbariska våldtäktshord.
Citera
2022-07-17, 00:29
Medlem
WJPs avatar
Citat:

Nej, Sverige är inte i krig med Ryssland.
Majoriteten skulle säga ge dig samma svar om du frågade folk runt om i Sverige.

Det börjar bli väldigt tröttsamt med användare som dig.
Skulle det vara Sverige som blev attackerat av Ryssland så är jag övertygad om att du skulle önska att alla länder stöttade oss.

När blev det en krigshandling att skicka material?
Senast redigerad av WJP 2022-07-17 kl. 00:31.
Citera
2022-07-17, 00:30
Medlem
Citat:

Framtiden känns oviss men tror Finland är mer utsatta tanke på landgränsen. Sen så är inte dom ryska soldaterna så motiverade och ha Putin ha förlorat väldigt många soldater i kriget. Kan nog ta många år tills dom byggt upp sin militär på nytt.

Det som skrämmer mest är risken för kärnvapenkrig i Europa. Minsta lilla felsteg åt något av hållen så sitter vi alla i skiten sen.
Citera
2022-07-17, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WJP
Nej, Sverige är inte i krig med Ryssland.
Majoriteten skulle säga ge dig samma svar om du frågade folk runt om i Sverige.

Det börjar bli väldigt tröttsamt med användare som dig.
Skulle det vara Sverige som blev attackerat av Ryssland så är jag övertygad om att du skulle önska att alla länder stöttade oss.

Då skulle alla länder som stöttar Sverige vara i krig/konflikt med Ryssland.
Knappast en neutral handling.
Citera
2022-07-17, 00:43
Medlem
SagaVestenBootss avatar
Svaret på din fråga är definitivt JA. Jag hävdar att alla länder som bidrar/har bidragit Ukraina med vapen och ammunition är delaktiga i detta proxykrig mot Ryssland.
Citera
2022-07-17, 00:44
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:

Enligt mig är det självklara svaret JA du är en idiot och NEJ vi är inte i krig med Ryssland. Då hade väl Putler bombat oss, eller? Om Sverige säljer vapen till Indien och Indien sedan väljer att använda dem mot exempelvis Pakistan, skulle vi då vara i krig mot Pakistan? Ditt resonemang är snurrigt.
Citera
2022-07-17, 00:47
Medlem
Nej, Sverige är inte i krig mot Ryssland. Är inte olagligt för svenskar att åka ner och kriga på Rysslands sida om man vill (så länge man ej begår krigsbrott såklart). Skulle Sverige vara i krig skulle det dock vara olagligt och förräderi.
Citera
2022-07-17, 00:48
Medlem
fittslems avatar
Citat:

Nej vi är inte i krig.

Att hjälpa ett annat land med lite vapen under pågående krig är inte en krigsförklaring. Offantligt värre saker gör andra länder hela tiden utan att få krigsförklaringar på sig till höger och vänster.

Låt oss leka med tanken.
Om nu Ryssland hade förklarat krig mot Nato och attackerat alla Nato-länder så hade vi tillhört då Sverige aldrig varit neutrala och varit så gott som med i Nato en lång tid tillbaka, bara inte på papper.
Så att vi skickar lite vapen nu spelar då isåfall ingen roll ändå.
Senast redigerad av fittslem 2022-07-17 kl. 00:52.
Citera
2022-07-17, 00:52
Medlem
Nej, lika litet som vi är eller har varit i krig med Turkiet (via diverse kurdiska rörelser).
Citera
2022-07-17, 00:55
Moderator
Strix m/94s avatar
Sverige är inte i krig med Ryssland. Sveriges rättliga ställning torde vara icke-krigförande på Ukrainas sida, dvs så som Sverige var under Finska vinterkriget 1939-40, men då på Finlands sida. Spanien var icke-krigförande på Axelmakternas sida under andra världskriget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in