Citat:
Jag gör faktiskt ungefär samma analys som du, men den militära konflikten — om det blir någon — lär utkämpas primärt mellan USA och Ryssland. Jag är tämligen övertygad om att västvärlden är beredda att gå hela vägen för att behålla sin dominans över ekonomin och världspolitiken som de har haft sen 2vk. Om det innebär att utkämpa ett krig mot Ryssland- vilket vi mer eller mindre redan gör- så kommer det att vara priset som västvärlden är beredd att betala. Exceptionalismen som råder bland västvärlden, med USA i spetsen tillåter inte en ny världsordning där Ryssland tillåts att dominera den eurasiatiska landmassan.
Så nej- jag ser inte en framtid där länder tillhörande västvärlden kommer att börja simpa för Ryssland.
Så nej- jag ser inte en framtid där länder tillhörande västvärlden kommer att börja simpa för Ryssland.
Som du skriver handlar det främst om att makteliten i västerländska koalitionen vill behålla greppet om ekonomin och världspolitiken. Ryssland har brutit sig loss. Ryssland har agerat på eget bevåg. Ryssland har blivit uteslutet.
Om västvärlden ändå viker ned sig, om USA inte pallar stå upp för sig och Ryssland segrar i Ukraina, då är det början på något nytt.
Jag varken tänker mig eller hoppas på att något karikatyrsmässigt diktatur-Ryssland lägger hela Europa under sig med våld. Jag tänker mig att världen blir mer dynamisk med den här rörelsen bort från alla de ansatser till global dominans inom snart sagt samtliga områden som utgår från ett antal länder, med USA i spetsen.
Också vårt Sverige ska bli självstyrande.