2022-07-16, 22:58
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Jag är tämligen övertygad om att västvärlden är beredda att gå hela vägen för att behålla sin dominans över ekonomin och världspolitiken som de har haft sen 2vk. Om det innebär att utkämpa ett krig mot Ryssland- vilket vi mer eller mindre redan gör- så kommer det att vara priset som västvärlden är beredd att betala. Exceptionalismen som råder bland västvärlden, med USA i spetsen tillåter inte en ny världsordning där Ryssland tillåts att dominera den eurasiatiska landmassan.

Så nej- jag ser inte en framtid där länder tillhörande västvärlden kommer att börja simpa för Ryssland.
Jag gör faktiskt ungefär samma analys som du, men den militära konflikten — om det blir någon — lär utkämpas primärt mellan USA och Ryssland.

Som du skriver handlar det främst om att makteliten i västerländska koalitionen vill behålla greppet om ekonomin och världspolitiken. Ryssland har brutit sig loss. Ryssland har agerat på eget bevåg. Ryssland har blivit uteslutet.
Om västvärlden ändå viker ned sig, om USA inte pallar stå upp för sig och Ryssland segrar i Ukraina, då är det början på något nytt.

Jag varken tänker mig eller hoppas på att något karikatyrsmässigt diktatur-Ryssland lägger hela Europa under sig med våld. Jag tänker mig att världen blir mer dynamisk med den här rörelsen bort från alla de ansatser till global dominans inom snart sagt samtliga områden som utgår från ett antal länder, med USA i spetsen.

Också vårt Sverige ska bli självstyrande.
Citera
2022-07-16, 23:00
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72

Eller hur?

Ryssland och Afrika kommer att utbyta råvaror med varandra. Ryzzk olja och gas mot afrikansk kobolt, bauxit och mangan.

Men.

Vem fan ska tillverka något av råvarorna?

Pissryzzarna har inga fabriker. Nån som sett en ryzk mobiltelefon? En ryzk laptop, eller stordator? Mer än i ryzka fantasier, då…

Vi skall väl inte överdriva Rysslands efterblivenhet (även om de är långt efter inom IT/datorer/processorer). De har ett rymdprogram, kan bygga kärnkraftverk, har en bilindustri, kan ta fram eget COVID-vaccin, har en stor agrarproduktion och inte minst en ganska avancerad rustningsindustri osv. Vapen är definitivt många afrikanska stater intresserade av.
Citera
2022-07-16, 23:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Du har inte heller nån länk till ett trovärdigt vittnesmål?

”Vittnesmål”?!?!

Är du helt sjuk i huvudet?

För alla normalbegåvade räcker det med videoklipp med ryska soldater som kör över ukrainska pensionärer med stridsvagn, blåser in en salva i vindrutan för att försäkra sig om att ”nazisterna” har dött, det är fullt tillräckligt med tusentals lik i massgravarna som ryssarna lämnat efter sig när de tvingats retirera - och 25 000 utredningar om krigsförbrytelser

Vad är det för jävla vittnesmål du kräver? Av dom som skjutits ihjäl och gruppvåldtagits av den ryska armén så att de dött av skadorna de tillfogats i sina underliv, när ryzzjävlarna tvingat in baseballträn och gevärskolvar?

Fy fan vad vidrig du är.
Citera
2022-07-16, 23:03
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Jag vill bara inflika en sak om Russia Today - om man laddar ner TOR-browsern brukar det gå att läsa på rt.com fortfarande (funkade inte tidigare).

Nedsläckandet av RT i EU visar f.ö. vad allt fagert tal om press- och yttrandefriheten egentligen är värt - nämligen inte ett piss!

Sen "vet" ju alla att man får 15 års fängelse i Ryssland om man kallar kriget i Ukraina för just ett "krig". Men kollar man RT (som alltså är Rysslands officiella internationella nyhetskanal) läser man "War in Ukraine" ett antal gånger redan på förstasidan. En ren propagandalögn m.a.o.
Dessutom har rt.com ett kommentarsfält till artiklarna som förefaller helt ocensurerat och där det kryllar av kommentarer om "Putler" osv. Jämför det med vår MSM där alla läsarkommentarer förhandsgranskas och hårdmodereras (om det överhuvudtaget går att kommentera).

"Västs" stinkande förljugenhet idag överträffar troligen Sovjettidens.
Jo, jag har ett program som heter Windscribe, som funkar som smidig på/av-VPN. Så jag kan också nå RT om jag vill. Men det är ofta man i sitt normala surfande (t.ex. twitter där allt från RT censureras i EU så när amerikaner skriver något om en nyhet och länkar så ser man bara varnings- och förbudsmeddelande - man ser inte ens vad nyheten handlar om) inte klickar för man inte orkar det extra "fixandet".

När det gäller väst och Sovjet tror jag vi är där Sovjet var när det var som värst. Det jag ofta hört från Sovjet är att propagandan var så extrem att ingen längre gick på den. Folk förstod att det bara var lögner och använde humor och ironi för att kunna kommunicera kring den. Så tycker jag det är i väst idag. Det är så förljuget att folk bara vet det. Alla förhåller sig till det. Jag pratar med ganska opolitiska människor och t.o.m. de förstår ändå att media bara ljuger. Lite paradoxalt kanske, men jag tycker situationen är bättre idag än för säg 10-20 år sedan när de var mer subtila. Då var jag inte säker på att de skulle förlora. Idag är jag det. De har ljugit så mycket i så många frågor att det är helt omöjligt för dem att någonsin återfå förtroendet. Nu handlar det inte så mycket om att "väcka" människor längre. Nu handlar det om att samlas och välta besten. Ett nog så svårt problem, men ändå ett problem ett steg längre fram, sas.
Citera
2022-07-16, 23:04
Medlem
Wakzlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du äcklas av ett land som försöker försvara sig. Är det korrekt uppfattat?

Ja, alltså verkligen så att jag får kväljningar och känner mig spyfärdig. Att de försöker försvara sig förändrar ingenting. Nazityskland försökte också försvara sig i Hürtgenskogen och på östfronten.
Citera
2022-07-16, 23:04
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
”Vittnesmål”?!?!

Är du helt sjuk i huvudet?

För alla normalbegåvade räcker det med videoklipp med ryska soldater som kör över ukrainska pensionärer med stridsvagn, blåser in en salva i vindrutan för att försäkra sig om att ”nazisterna” har dött, det är fullt tillräckligt med tusentals lik i massgravarna som ryssarna lämnat efter sig när de tvingats retirera - och 25 000 utredningar om krigsförbrytelser

Vad är det för jävla vittnesmål du kräver? Av dom som skjutits ihjäl och gruppvåldtagits av den ryska armén så att de dött av skadorna de tillfogats i sina underliv, när ryzzjävlarna tvingat in baseballträn och gevärskolvar?

Fy fan vad vidrig du är.
Jag tänker på nån av alla de ukrainare som suttit i fångeskap och sedan utväxlats. Har någon av dessa berättat om tortyr? Eller finns det andra bevis för tortyr? Dina känslomässiga utfall övertygar inte.
Citera
2022-07-16, 23:07
Bannlyst
Citat:
Jag vill bara inflika en sak om Russia Today - om man laddar ner TOR-browsern brukar det gå att läsa på rt.com fortfarande (funkade inte tidigare).

Nedsläckandet av RT i EU visar f.ö. vad allt fagert tal om press- och yttrandefriheten egentligen är värt - nämligen inte ett piss!

Sen "vet" ju alla att man får 15 års fängelse i Ryssland om man kallar kriget i Ukraina för just ett "krig". Men kollar man RT (som alltså är Rysslands officiella internationella nyhetskanal) läser man "War in Ukraine" ett antal gånger redan på förstasidan. En ren propagandalögn m.a.o.
Dessutom har rt.com ett kommentarsfält till artiklarna som förefaller helt ocensurerat och där det kryllar av kommentarer om "Putler" osv. Jämför det med vår MSM där alla läsarkommentarer förhandsgranskas och hårdmodereras (om det överhuvudtaget går att kommentera).

"Västs" stinkande förljugenhet idag överträffar troligen Sovjettidens.

Jaha. Du får 10 000kr av mig om du åker till Moskva, ställer sig mitt på röda torget med ett plakat där det står:

”Kriget i Ukraina är ett krig”

Du kan väl ta med dig nån som filmar det hela och lägger upp det på Youtube.

Det finns säkert fler i tråden som kan slanta upp ett par tusenlappar till.
Citera
2022-07-16, 23:07
Medlem
Wakzlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues
Det gör du nog redan va ?

Så du tror att alla svenskar stödjer tiggarna i Ukraina och vill ge bort 1000 år av självständighet till EU & NATO?

Ni sossar är bara för roliga, även om skrattet fastnar i halsen då ni faktiskt har makt över landet.
Citera
2022-07-16, 23:09
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Sluta. Du får inte längre uttrycka mer avvikande åsikter i väst än i Ryssland. I Ryssland sitter Strelkov och begår extremt landsskadliga handlingar dagligen. Ni Ukrainadårar älskar honom helt plötsligt. Och han sitter inte i Sibirien än, vad jag vet? I EU har de stängt av ALLA neutrala/Rysslandsvänliga kanaler. Jag kan inte komma åt Russia Today! I Sverige, en "demokrati". Överheten anser inte att jag klarar av att ta till mig den informationen. I Tyskland döms människor till långa fängelsestraff om de tar en Rysslandspositiv ställning. I många EU-länder är det förbjudet enligt lag att använda ryska symboler (Z, t.ex.).

Så bara lägg ner det där med frihet och väst. Det är en förgången tid, och de enda som fortfarande är fria i väst är de med så dåligt fantasi, eller sådan ondska, att de i allt håller med den tyranniska eliten.

I väst has vissa privata ISP:er blockerat kanaler som spottar ut Rysspropaganda/är direkt kopplade till den tjuvaktiga, korrupta och totalitära ryska staten

Fixed it for ya
Citera
2022-07-16, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Det var även dylika tankegångar som Putin hade i ett tal ganska nyligen. Folket i väst kommer att resa sig mot sina makthavare beroende på den sänkning av levnadsstandarden sanktionerna innebär. Vi ser redan effekten, och då är inte ens vintern här ännu...

Bloggen Sonar21, som skrivs av en före detta CIA-anställd, delar åsikten att väst utvecklas mot att vara det nya Sovjetunionen, samtidigt som Ryssland uppvisar vissa likheter med ett framväxande USA. CIA och den amerikanska administrationen agerar som pubertala tonåringar och kompetensen är total i den här konflikten, skriver han. Dessutom är han totalt införstådd med att CIA ligger bakom mycket av den anti-ryska propagandan i västerländsk media.

Baggebo har dessutom helt rätt när hans skiver att dagens krigshetsande vänsterliberaler/neocons (sans foreskin) har starka kopplingar till USA:s kommunister efter WWII. Same shit, different name.

https://sonar21.com/

Larry alltså, han som jobbat på CIA i 3 eller 4 år för nu närmare 35år sedan? Också känd för att påstå att britterna spionerade på Trump trots five eyes avtalet utan bevis. Han påstod sig väl ha bevis för att John Kerry våldtagit vietnameser under det kriget och som bevis så hade han en youtube film som senare visade sig vara ihopklippt dåligt och udda med olika ord tagna ifrån olika sammanhang. Har vart känt pro Ryssland i flertalet år, vart med mycket i RT osv. Också känd för att säga att västs underrättelse tjänster alla är idioter etc. Är det han du för fram som en Messias när det kommer till fakta i ämnet?
Citera
Medlem
VladTheImpotents avatar
Citat:
Jo, jag har ett program som heter Windscribe, som funkar som smidig på/av-VPN. Så jag kan också nå RT om jag vill. Men det är ofta man i sitt normala surfande (t.ex. twitter där allt från RT censureras i EU så när amerikaner skriver något om en nyhet och länkar så ser man bara varnings- och förbudsmeddelande - man ser inte ens vad nyheten handlar om) inte klickar för man inte orkar det extra "fixandet".

När det gäller väst och Sovjet tror jag vi är där Sovjet var när det var som värst. Det jag ofta hört från Sovjet är att propagandan var så extrem att ingen längre gick på den. Folk förstod att det bara var lögner och använde humor och ironi för att kunna kommunicera kring den. Så tycker jag det är i väst idag. Det är så förljuget att folk bara vet det. Alla förhåller sig till det. Jag pratar med ganska opolitiska människor och t.o.m. de förstår ändå att media bara ljuger. Lite paradoxalt kanske, men jag tycker situationen är bättre idag än för säg 10-20 år sedan när de var mer subtila. Då var jag inte säker på att de skulle förlora. Idag är jag det. De har ljugit så mycket i så många frågor att det är helt omöjligt för dem att någonsin återfå förtroendet. Nu handlar det inte så mycket om att "väcka" människor längre. Nu handlar det om att samlas och välta besten. Ett nog så svårt problem, men ändå ett problem ett steg längre fram, sas.

Ser Du någon likhet?
Menar Du även att vi ska vara lyckliga för att Du finns och att Du propagerar för Rysslands vansinniga beteende att invadera Ukraina och följaktligen då också allas död, lidande och nöd detta orsakat?
Citera
Bannlyst
Citat:
Vi skall väl inte överdriva Rysslands efterblivenhet (även om de är långt efter inom IT/datorer/processorer). De har ett rymdprogram, kan bygga kärnkraftverk, har en bilindustri, kan ta fram eget COVID-vaccin, har en stor agrarproduktion och inte minst en ganska avancerad rustningsindustri osv. Vapen är definitivt många afrikanska stater intresserade av.

Ge mig ett endas exempel på ett ryskt kärnkraft utanför Ryzzland som byggts enligt plan, inom tid och inom budget.

Annars är det ju bara ytterligare ett pisspåstående från din sida.

Vilken bilindustri har Ryssland, värd namnet?

Nämn en enda rysk bil försedd med krockkuddar, ABS, automatisk filkörning och inbromsning är du snäll.

Annars är det ju bara ytterligare ett pisspåstående från din sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in