Citat:
Det som utageras här sker ju inte i ett vakuum. Det påverkar ju samhället och samhällsklimatet i hög grad och inverkar på människors möjligheter att leva tillsammans och få integrationen att fungera. Ju fler rasistiskt tankar och åsikter som florerar här, desto fler florerar ute i samhället och ger den som försöker etablera sig en rejäl barriär. Det är synd att inte folk förstår att integration kräver en hel del av både majoritetssamhället och minoriteter.
Jag håller inte med dig. Tvärtemot finns det rätt mycket som talar för strukturell rasism både inom utbildning och arbetsliv. Hatstormen som drabbade läraren som uttalade sig om detta fall är ju ett bevis på att rasismen är stor, när man inte får uttrycka att hat och rasism inte är konstruktivt.
Jag tycker väldigt illa om när barn blir skadade och brutalt misshandlade och våldtagna. Men jag anser inte att rasistiskt hat gentemot förövaren leder till något positivt. Det hjälper inte flickan som ligger nedsövd på något sätt och det bidrar inte till att vi undviker fler liknande fall att spy ur sig rasistiskt hatpropaganda i nätforum, eller lägga ut adresser till personer i gm närhet.
Om pojken är 15-17 år idag och kom hit för sju år sen, alltså som 10 åring betvivlar jag att någon kontroll eller bakgrundscheck lyste röd redan då. Och hur avgör man någons ”goda avsikter”? Vem ska göra den bedömningen?
Jag håller inte med dig. Tvärtemot finns det rätt mycket som talar för strukturell rasism både inom utbildning och arbetsliv. Hatstormen som drabbade läraren som uttalade sig om detta fall är ju ett bevis på att rasismen är stor, när man inte får uttrycka att hat och rasism inte är konstruktivt.
Jag tycker väldigt illa om när barn blir skadade och brutalt misshandlade och våldtagna. Men jag anser inte att rasistiskt hat gentemot förövaren leder till något positivt. Det hjälper inte flickan som ligger nedsövd på något sätt och det bidrar inte till att vi undviker fler liknande fall att spy ur sig rasistiskt hatpropaganda i nätforum, eller lägga ut adresser till personer i gm närhet.
Om pojken är 15-17 år idag och kom hit för sju år sen, alltså som 10 åring betvivlar jag att någon kontroll eller bakgrundscheck lyste röd redan då. Och hur avgör man någons ”goda avsikter”? Vem ska göra den bedömningen?
Men här har vi ju en invandrare som har våldtagit ett svenskt barn. Då kan man konstatera att om han inte hade varit här, eller hans omgivning hade varnats om hans tidigare beteende, så hade hon inte blivit våldtagen, i alla fall inte där och då, av honom. Det är ju en observation, det är inte rasistiskt.
Men tycker du verkligen att det är bättre att sanningen inte berättas, för det kan vara dåligt för integrationen? Vad är viktigast, att undvika att någon stigmatiseras eller att undvika att någon blir våldtagen? Jag tror att man alltid måste utgå från sanningen och låta folk göra sin egen analys, även om sanningen ”riskerar” att göra människor negativt inställda till invandring.
Hur man kontrollerar folks avsikter. Man kan börja med att fråga, det är alltid nåt, och kräva giltigt ID. Har du varit i USA nån gång? De frågar alltid vad man ska göra där, var man ska bo och när man ska åka hem. Människor som har goda avsikter har inga problem med att visa pass eller berätta var de kommer ifrån och säga vad de har för planer i Sverige.