2022-07-16, 18:44
Medlem
Generalanderssons avatar
Tänkte att vi kunde ha en egen tråd där vi diskuterar under o överskattade förare i F1, både nutid och historiskt. Egentligen så finns det väl argument för att samtliga F1-förare genom historien är under och/eller överskattade, men det finns de som sticker ut.

En förare som jag alltid tyckte var underskattad i F1 var Nick Heidfeld. ”Quick Nick” var mästare i tyska Formel BMW, tyska F3, och i F3000 innan han fick sin F1 debut med Prost i år 2000. Heidfeld var nära på att vinna F3000 mästerskapet som rookie i 98, men förlorade titeln med knapp marginal till Montoya, i 99 så dominerade Heidfeld F3000. Heidfeld var även testförare för McLaren under de här åren, och han körde Le Mans i 1999 för Mercedes. I F1 så var Heidfeld ungefär på samma nivå som samtliga av hans stallkamrater, men han var aldrig ansedd att vara en ev toppförare. Efter mitt tycke, så är Heidfeld bland de mest underskattade förarna under 2000/10-talet.

När det gäller överskattade förare, så har jag aldrig helt förstått hypen kring Daniel Ricciardo. Missuppfatta mig inte, RIC har ju visat att han är mkt skicklig F1-förare. Men är han i samma klass som Verstappen, Hamilton, Leclerc eller Vettel (när han fortfarande var ngt)..? Mitt svar på det blir ett klart nej. Ricciardo var jämnbördig med Vergne i Toro Rosso 2012/13, och han var relativt jämnt mellan Ricciardo, Kvyat och Hulkenberg. Att RIC utklassade VET i RBR 2014, tror jag berodde mer på att Vettel hade svårheter med de nya regeländringarna som infördes det året, samt att han inte gillade RBRs 2014. Annars så blev Ricciardo utklassad av Verstappen, och nu av Norris. Har alltid tyckt att Ricciardo är mer överskattad än ngt annat.

Så vilka F1-förare, nutid eller historiskt, menar ni var/är över eller underskattade?
Citera
2022-07-16, 18:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Tänkte att vi kunde ha en egen tråd där vi diskuterar under o överskattade förare i F1, både nutid och historiskt. Egentligen så finns det väl argument för att samtliga F1-förare genom historien är under och/eller överskattade, men det finns de som sticker ut.

En förare som jag alltid tyckte var underskattad i F1 var Nick Heidfeld. ”Quick Nick” var mästare i tyska Formel BMW, tyska F3, och i F3000 innan han fick sin F1 debut med Prost i år 2000. Heidfeld var nära på att vinna F3000 mästerskapet som rookie i 98, men förlorade titeln med knapp marginal till Montoya, i 99 så dominerade Heidfeld F3000. Heidfeld var även testförare för McLaren under de här åren, och han körde Le Mans i 1999 för Mercedes. I F1 så var Heidfeld ungefär på samma nivå som samtliga av hans stallkamrater, men han var aldrig ansedd att vara en ev toppförare. Efter mitt tycke, så är Heidfeld bland de mest underskattade förarna under 2000/10-talet.

När det gäller överskattade förare, så har jag aldrig helt förstått hypen kring Daniel Ricciardo. Missuppfatta mig inte, RIC har ju visat att han är mkt skicklig F1-förare. Men är han i samma klass som Verstappen, Hamilton, Leclerc eller Vettel (när han fortfarande var ngt)..? Mitt svar på det blir ett klart nej. Ricciardo var jämnbördig med Vergne i Toro Rosso 2012/13, och han var relativt jämnt mellan Ricciardo, Kvyat och Hulkenberg. Att RIC utklassade VET i RBR 2014, tror jag berodde mer på att Vettel hade svårheter med de nya regeländringarna som infördes det året, samt att han inte gillade RBRs 2014. Annars så blev Ricciardo utklassad av Verstappen, och nu av Norris. Har alltid tyckt att Ricciardo är mer överskattad än ngt annat.

Så vilka F1-förare, nutid eller historiskt, menar ni var/är över eller underskattade?

Under : Mansell, båda Villenue, Kimi, Häkkinen. LeClerc, Piquet. Bräck. Lauda.

Över: Märkesförare som haft möjligheten att få ratta bilar som är perfekt tunade,

Lewis/Prost/Schumi/ Vettel/Verstappen.

Kenny Bräck hade vunnit 12 titlar om han fått köra den bilen Lewis hade.

Bäst genom tiderna är Senna och Jim Clark på delad förstaplats. Måste jag under pistolhot välja nån av dom två blir det Jim.

Racingvärlden kommer aldrig få se nåt liknande.
Senast redigerad av RandomSvenskDude 2022-07-16 kl. 19:24.
Citera
2022-07-16, 19:22
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomSvenskDude
Under : Mansell, båda Villenue, Kimi, Häkkinen. LeClerc, Piquet. Bräck. Lauda.

Över: Märkesförare som haft möjligheten att få ratta bilar som är perfekt tunade,

Lewis/Prost/Schumi/ Vettel/Verstappen.

Bäst genom tiderna är Senna och Jim Clark på delad förstaplats. Måste jag med pistolhot välja nån av dom två blir det Jim.

Racingvärlden kommer aldrig få se nåt liknande.
Kan du utveckla lite varför du menar som du gör? Hur kan du tex mena att Mansell är underskattad, eller att Prost, Schumi och Hamilton är överskattade? Och Kenny Bräck tävlade aldrig i F1.
Citera
2022-07-16, 19:32
Bannlyst
Citat:
Kan du utveckla lite varför du menar som du gör? Hur kan du tex mena att Mansell är underskattad, eller att Prost, Schumi och Hamilton är överskattade? Och Kenny Bräck tävlade aldrig i F1.

Handlar så klart om F1 politik och reglementen och pengar.

Hela F1 cirkusen är bundet till Silverstone/Slough området 10 mil nordost om London.

Mclaren har sån fruktansvärd makt inom F1 så inget rår på dom i längden.

Jean Todt och Schumi lyckades några år...Redbull dito. Men mest som tillfälliga stopp i Mclarens dominans.

Sen är det så klart subjektivt vilka jag har på min pro lista.

Förare jag helt enkelt älskar pga dom var renegades och inga mainstream förare.

Kenny hade dödat allt med rätt hjul.

Sen handlar det mycket om att Renault och Honda har valt att ha mycket mindre att säga till om än vad dom hade mellan 83-96.

Mercedes har utnyttjat detta maximalt.
Senast redigerad av RandomSvenskDude 2022-07-16 kl. 19:42.
Citera
2022-07-16, 19:52
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Handlar så klart om F1 politik och reglementen och pengar.

Hela F1 cirkusen är bundet till Silverstone/Slough området 10 mil nordost om London.

Mclaren har sån fruktansvärd makt inom F1 så inget rår på dom i längden.

Jean Todt och Schumi lyckades några år...Redbull dito. Men mest som tillfälliga stopp i Mclarens dominans.

Sen är det så klart subjektivt vilka jag har på min pro lista.

Förare jag helt enkelt älskar pga dom var renegades och inga mainstream förare.

Kenny hade dödat allt med rätt hjul.

Sen handlar det mycket om att Renault och Honda har valt att ha mycket mindre att säga till om än vad dom hade mellan 83-96.

Mercedes har utnyttjat detta maximalt.

Du fortsätter tjata om Bräck. Bräck har aldrig kört ett enda F1-race, så hur fan kan han vara en F1-förare?
Citera
2022-07-16, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Du fortsätter tjata om Bräck. Bräck har aldrig kört ett enda F1-race, så hur fan kan han vara en F1-förare?

Bräck hade dansat Lambada med Lewis.
Citera
2022-07-16, 20:54
Medlem
Nedomanskys avatar
Citat:

Det är ju inget vi kan veta något om, bättre vi håller oss till de som faktiskt kör eller har kört F1..

Har nyligen börjat följa F1 igen, efter ett uppehåll på ca 10 år, har egentligen ingen favorit, vet bara att jag inte gillar Ferrari, men det beror nog på att jag inte äter spagetti...

Jackie Stewart var inte helt oäven på sin tid...
Citera
2022-07-17, 00:41
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nedomansky
Det är ju inget vi kan veta något om, bättre vi håller oss till de som faktiskt kör eller har kört F1..

Har nyligen börjat följa F1 igen, efter ett uppehåll på ca 10 år, har egentligen ingen favorit, vet bara att jag inte gillar Ferrari, men det beror nog på att jag inte äter spagetti...

Jackie Stewart var inte helt oäven på sin tid...
Kul att du har hittat tillbaka till F1 igen Men är det några förare som du anser är eller var under/överskattade? Isåfall, vilka och varför?
Citera
2022-07-17, 00:50
Medlem
Nedomanskys avatar
Citat:
Kul att du har hittat tillbaka till F1 igen Men är det några förare som du anser är eller var under/överskattade? Isåfall, vilka och varför?

Är inte tillräckligt insatt ännu, har tidigare bara tittat väldigt sporadiskt.. men vinner man mästerskap så är man förmodligen varken över eller underskattad...

Sedan är det ju en materialsport, det är nog mer bilen som spelar roll för prestationerna, tror förarna är hyfsat likvärdiga när de är på topp..
Citera
2022-07-17, 20:25
Medlem
Citat:

Hamilton har aldrig någonsin presterat med en bil som inte har varit på gränsen till illegal. Han kom in i cirkusen på precis samma villkor som MSC och TSU, som junis (han var inte ens junis, han var prepubertal) med pappas kreditkort. Han har aldrig någonsin visat hur man vinner ett lopp utan en bil som är på snudd på illegal. Men sedan har han bara kört med ett stall (eller ja, två men dessa två var syskon). Tittar du på de mer rutinerade förarna har de vunnit VM och lopp med i stort sätt alla stall på fältet och de har suttit i alla sorters bilar.

På den här nivån kan vi heller inte mäta titlar under Formula 3, för alla förare med superlicenser och definitivt alla som har kört en F1 bil har varit flerfaldiga mästare i flera olika klasser. Den enda som faktiskt inte har varit flerfaldig mästare i flera olika klasser är just Hamilton, då han kom in i F1 som barn.

(Ska vi strö ytterligare salt på såren är Hamilton den enda föraren på bra länge som har lyckats att bli varvad, inte en gång, utan tre gånger med en fungerande bil i ett av toppstallen)

Räcker detta?

Kenny Bräck testkörde i F1, men han tackade som du vet nej. Väldigt få svenskar har råd att upprätthålla en superlicens.
Citera
2022-07-17, 20:27
Medlem
Citat:

Bräck kan ju börja med att kvalificera sig till en superlicens. Sedan kan du börja bräka. Kan han inte ens ta en superlicens och underhålla den, ja då kan han heller inte kunna köra i någon Formula.

Citat:
Ursprungligen postat av Nedomansky
Är inte tillräckligt insatt ännu, har tidigare bara tittat väldigt sporadiskt.. men vinner man mästerskap så är man förmodligen varken över eller underskattad...

Sedan är det ju en materialsport, det är nog mer bilen som spelar roll för prestationerna, tror förarna är hyfsat likvärdiga när de är på topp..

Fast du kan skilja på förare och förare: Idag har du förare såsom Hamilton, Saintz, Lecrece som är "bra" för att de råkar sitta i en bil som fungerar för tillfället. Så fort de sitter i en lägre stående bil på fältet så blir de till och med varvade (som Hamilton).

Sedan har du mer erfarna förare på fältet som har suttit i precis alla stall och kört alla slags bilar. Dessa kanske inte har en bil som kan ligga på topp, men de har föraregenskaper som gör att de ligger där stabilt och nosar topstallen i baken och bara väntar på att någon skall göra ett misstag. Kolla regnsloppen och regnkvalen denna sässong. Där kan vi se att det ofta är erfarna förare som ligger på topp och dessa fab four som alltid är i toppen kan inte ens göra bra tider.

När Kimi körde på hans slutkarriär var han ofta och nosade i toppen och störde, med en bil som knappt kunde gå i gångfart. Även Riccardo och Alonso gör bra lopp, det även om de har bilar som inte ens är i närheten att tävla med Red Bull. Detta handlar om föraregenskaper och erfarenhet.

Den som har gjort bäst för sig är nog Russel, som är den enda förare någonsin som har fått hoppa in i någon annans säte och bil och köra ett helt lopp och dessutom ligga på topp 5.
Senast redigerad av Methos 2022-07-17 kl. 20:51.
Citera
2022-07-18, 21:01
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Hamilton har aldrig någonsin presterat med en bil som inte har varit på gränsen till illegal. Han kom in i cirkusen på precis samma villkor som MSC och TSU, som junis (han var inte ens junis, han var prepubertal) med pappas kreditkort. Han har aldrig någonsin visat hur man vinner ett lopp utan en bil som är på snudd på illegal. Men sedan har han bara kört med ett stall (eller ja, två men dessa två var syskon). Tittar du på de mer rutinerade förarna har de vunnit VM och lopp med i stort sätt alla stall på fältet och de har suttit i alla sorters bilar.

På den här nivån kan vi heller inte mäta titlar under Formula 3, för alla förare med superlicenser och definitivt alla som har kört en F1 bil har varit flerfaldiga mästare i flera olika klasser. Den enda som faktiskt inte har varit flerfaldig mästare i flera olika klasser är just Hamilton, då han kom in i F1 som barn.

(Ska vi strö ytterligare salt på såren är Hamilton den enda föraren på bra länge som har lyckats att bli varvad, inte en gång, utan tre gånger med en fungerande bil i ett av toppstallen)

Räcker detta?

Kenny Bräck testkörde i F1, men han tackade som du vet nej. Väldigt få svenskar har råd att upprätthålla en superlicens.
Hamilton var dock mkt nära på att vinna WDC-titeln som rookie i 2007, samtidigt som han utklassade Alonso i samma material (som den tiden regerande världsmästare 2x. Hamilton har pluss statistik över samtliga stallkamrater som han har haft i F1 (Alonso, Kovalainen, Button, Rosberg & Bottas). Jag är öht inte fan av Hamilton, men det går inte att underskatta honom.

Kenny Bräck har aldrig tävlat i F1, och han fick aldrig ett direkt erbjudande om att tävla i F1, så jag vet inte helt varför du (och vissa andra) drar upp Kenny här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in