2022-07-16, 11:53
Medlem
VoktorDodkas avatar
Stafetter är alltid kul att se. Hade inte USA satt in två 300-meterstjejer hade dom vunnit överlägset.
Citera
2022-07-16, 12:06
Medlem
Kul att det är igång men tråkigt att de lägger det på så otroligt dåliga sändningstider.
Citera
2022-07-16, 12:12
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Kul att det är igång men tråkigt att de lägger det på så otroligt dåliga sändningstider.

Ja vill man se eftersändningen av finalerna som är på nätterna så, då får man inte läsa medior innan kl 12 sen eller dylikt, alla vill inte vara uppe på nätterna eller har en möjlighet till detta.
Citera
2022-07-16, 12:26
Medlem
Tur att det gick bra för Karlström ! Annars kan man vitsa till det hela hur
mycket som helst. Ur flersidesreportage i DN häromdagen.

"Inför friidrotts-VM ... har Perseus Karlström däremot funnit ro och lyckats
vidare från sorgen ..."
"- Man blir varse om att allting kan väldigt fort, säger gångaren."
Citera
2022-07-16, 13:05
Medlem
Jaha, blivit att kolla på play nu på förmiddagen. Tänkte man kunde spola lite, men det blir väl 3 minuter jag hoppade över. Var alldeles för spännande svenskgrejer.

Som vanligt nuförtiden är det svenska tjejer som gör det, underbara finalplatser.
Vidar på 3000m hinder var en ny Mattias Claesson som jag misstänkte
Noterade att flera indier är på G, de har ju kvantiteten att utgå från och det räcker att en på 10 miljoner är en bra friidrottare så är det ett par hundra bara där.

Montler gjorde det imponerande, men vad i helvete har hänt med USAs längdhoppstradition? Owens, Boston och Lewis arv verkar misshandlas rejält, nån clown hoppade i keps till och med. Däremot är de tillbaka på 100m rejält där Kerley löpte stort. En nydopad Yohan Blake får försöka stoppa jänkarna, han hade nån ny feminin landsman som sidekick i det questet också.

Crousers kulstötning är i princip "poetry in motion" - ska bli en njutning att se han i finalen

För övrigt bra att Olsson tog ned Felix medaljskörd lite på jorden genom att poängtera allt gratis man får genom att springa i amerikanska stafettlag, lite som i simning. Nu fick hon ett brons till, som hon själv degraderade från guld med sin insats. Nån tok tyckte ju häromåret att hon var mer framgångsrik än Carl Lewis bara för att hon hade fler medaljer totalt sett.
Citera
2022-07-16, 13:24
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Tycker det är jävligt märkligt att kommentatorn på själva arenan börjar snacka precis innan startskotten på 100 meter. Är det någon sorts fördröjning? Man hör ju två startskott.

Först trodde jag att de ersatt "färdiga" med att skjuta ett extra skott Med tanke på alla andra dumheter, så varför inte. Extremt irriterande hur som helst. Ännu en sak som årets VM utmärker sig negativt på.
Citera
2022-07-16, 13:30
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Två svenska damer i en VM-final i kula, det är egentligen helt galet. Om man backar 5-7 år så hade man knappast trott att det var möjligt. Och inga inga tyskor eller polskor. Ja, inga från Östeuropa alls eller forna sovjetstater. Och det går inte att förklara med att nivån är låg (då man kan se en kraftig höjning av nivån sedan mitten 2010-talet).

Nu tillåts iofs inga ryskor och vitryskor att delta. Jag vet dock inte hur standarden är där och hur många som hade kunnat ta en finalplats om de varit med. Vad som hänt med Tyskland är nästan mer överraskande, det har ju varit en riktig stormakt i damkula under lång tid. Sverige-Tyskland 2-0, ja, det är galet.
Citera
2022-07-16, 13:39
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Noterade att flera indier är på G, de har ju kvantiteten att utgå från och det räcker att en på 10 miljoner är en bra friidrottare så är det ett par hundra bara där.

De surnade väl till efter att vi sågade Indien som (fri)idrottsland jäms med fotknölarna här för några månader sen och bestämde sig för att satsa. Klart att sånt snappas upp och vidarebefordras till lämplig myndighet. Flashback gör skillnad!

Citat:
Montler gjorde det imponerande, men vad i helvete har hänt med USAs längdhoppstradition? Owens, Boston och Lewis arv verkar misshandlas rejält, nån clown hoppade i keps till och med.

Om han hade haft en klassisk gubbkeps hade jag fått en helt annan respekt. En överdimensionerad, bakvänd basebollkeps är ju bara töntigt och ovärdigt.

Citat:
För övrigt bra att Olsson tog ned Felix medaljskörd lite på jorden genom att poängtera allt gratis man får genom att springa i amerikanska stafettlag, lite som i simning. Nu fick hon ett brons till, som hon själv degraderade från guld med sin insats. Nån tok tyckte ju häromåret att hon var mer framgångsrik än Carl Lewis bara för att hon hade fler medaljer totalt sett.

Tommy Åström som kommenterade OS för Kanal 5 förra året hade nån fixering vid Felix där han gång på gång tjatade om att hon var "tidernas främsta friidrottare". Vi hade en liten debatt om det här där vissa försvarade det påståendet men för mig är det obegripligt.
Citera
2022-07-16, 14:13
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Nu tillåts iofs inga ryskor och vitryskor att delta. Jag vet dock inte hur standarden är där och hur många som hade kunnat ta en finalplats om de varit med. Vad som hänt med Tyskland är nästan mer överraskande, det har ju varit en riktig stormakt i damkula under lång tid. Sverige-Tyskland 2-0, ja, det är galet.

Vitryssland har Dubitskaya men den ryska nivån i damkula har inte imponerat under den senaste tiden (vilket är märkligt). Så här ser det ryska årsbästat ut sedan 2015:

2022 Snezhana Trofimets 17.94
2021 Alyona Gordedeyeva 17.66
2020 Yevgeniya Solovyova* 17.24
2019 Anna Avdeyeva* 18.48
2018 Alyona Gordedeyeva 18.52
2017 Alyona Gordedeyeva 18.06
2016 Irina Tarasova 18.78
2015 Irina Tarasova 18.53

Ingen över 19 meter och de tre senaste åren ingen över 18 meter.
Citera
2022-07-16, 14:24
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Vidar Johansson var en stor missräkning för mig. I fjol, till OS, fick han jaga kvalstrid ända in till sista dagen och förberedelserna var knappast optimala. I år slapp han detta, var inkvalad på fjolårstiden, och kunde förbereda sig på ett helt annat sätt. Och ändå, fjorton sekunder från årsbästa i ett lopp som gick under perfekta förhållanden. Svensk manlig medel/lång har inte alls utvecklats på det sätt man hoppades för något år sedan. Och flertalet sk.hopp lyckades av olika orsaker inte kvala in till VM.
Axelina och Grete var annars första dagens positiva överraskningar. Klara personliga rekord när det gällde som mest. Roos och Montler som väntat till final, även om det blev lite svårare än väntat. Roos måste upp en del om hon skall gå in bland topp-åtta. Montler har däremot stor chans till medalj.
I kväll kval för Maja Nilsson och inledande heat för Carl Bengtström. Och i natt kul- och längdfinalerna. Plus Hanna i semi, utan finalchans, men ett nytt pers vore fint.

Även Lisa Gunnarsson hade ju, med facit i hand, en god chans att nå stavfinalen - men misslyckades. Jag tycker att hon såg rädd ut på ansatsbanan inför hoppen. Om det sedan beror på att hon var tagen av stundens allvar, eller om det bottnade i ren desperation över att hoppningen inte fungerade, låter jag vara osagt. Men Lisa har oavsett en hel del att lära av Montler, gällande att hålla nerverna i styr i en tävlingssituation. Lite mental coachning vore nog på sin plats inför kommande mästerskap.
Citera
2022-07-16, 14:40
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:

Belarusiskan Aliona Dubitskaya är tolva på världsårsbästalistan med sina 19.21, så hon hade utgjort ett rejält hot mot Axelinas finalplats.

Det har dock gått sex år sedan någon annan ryska eller belarusiska senast stötte 18.50.
Citera
2022-07-16, 14:56
Medlem
Citat:
Först trodde jag att de ersatt "färdiga" med att skjuta ett extra skott Med tanke på alla andra dumheter, så varför inte. Extremt irriterande hur som helst. Ännu en sak som årets VM utmärker sig negativt på.

Trodde också det var något sådant först. Det verkar extremt oprofessionellt arrangerat allting. Man ser inte hur långt de tävlande hoppar, kastar kula etc pga sanden eller konstiga skuggor. USA ska ju vara ett så fantastiskt friidrottsland och borde vara bäst i världen på tv-producerad sport så man trodde inte det skulle vara såhär jävla dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in