2022-07-16, 00:43
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
En stor f.d. vännation och allierad till Ryssland som tack vare USA:s intrigerande blivit en dödsfiende.

Bättre vänner kan man inte vara.

Citat:
Men efter Josef Stalins makttillträde 1924 krossades den ukrainska nationalismen genom massgripanden och avrättningar av intellektuella och religiösa ledare. Jordbruket, baserat på tusentals privata gårdar, kollektiviserades under brutala former. Storbönder, "kulaker", stämplades som "folkets fiender", berövades sina ägor och deporterades till Sibirien.

1932–1933 konfiskerade Sovjetstaten i princip hela den ukrainska skörden för att dels föda den ryska befolkningen, dels exportera vete för att få pengar till att bland annat bygga upp krigsmakten. Det ukrainska kommunistpartiet utsattes för politiska utrensningar efter att ha vädjat till Moskva om mildare metoder.

Totalt beräknas mellan sex och sju miljoner ukrainare ha dött av svält. Utsvältningen av Ukraina avbröts 1934 när Stalin ansåg att målet att utplåna den självägande bondeklassen var uppnått.

https://www.ui.se/landguiden/konflikter/ukraina2/fordjupning/
Citera
2022-07-16, 00:45
Medlem
Sgt.Blands avatar
Senaste veckan så har flera missiler fallerat för Röda Armén. Två rapporterade igår och nu två till idag. De går som häxpipor typ. Kan vara de S300 som är modifierade för att träffa landmål kanske?

https://twitter.com/ThomasMutschler/status/1548061346419249154
Citera
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Vet ej vad skälet är. Men jag vet att ryssar kan bygga sina egna drönare. Kanske har Iran ett mer avancerat drönarprogram än Ryssland, eller har många fler drönare i sin arsenal?

Kan tänka mig att det råder brist på mycket i den ryska militären just nu. Det prioriteras säkert ganska friskt över vad som skall tillverkas först, vad som är mest akut att få fram till fronten.

Att köpa drönare eller annan material från andra länder är ett alternativ för inte belasta den egna industrin.
Nej ryssar behöver hjälp för att bygga drönare och man har fått hjälp av israel (forpost) och tydligen är Orion en kopia av en iransk reverse enering av en amerikansk drönare som man inte kan massproducera utan hjälp av sandalfolken i öknen.
Patetiskt.
Skrattretande.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Vad ska omvärlden göra när Ryssland har kärnvapen? Och krigsbrott är ju redan begånget så de har ju liksom inget att förlora direkt...

Om man tror att Ryssland väljer att förinta sitt land och sitt folk med att använda kärnvapen är man inte med i matchen.
Citera
2022-07-16, 00:46
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Varför tror du det? Vad skulle dessa vassa raketer bidra med mer än vad Ukraina redan fått?

Jag avsåg ammunition med lång räckvidd. Tydligen kan HIMARS skjuta raketer med 300 km räckvidd och stor precision. Får UAF såna angriper de mål långt in i Ryssland och då lär det här kriget eskalera utom kontroll (läs kärnvapenkrig).
Citera
2022-07-16, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Exakt. Den ryska imperialismen och förtrycket av Ukraina går tillbaks långt mycket längre än Stalin dessutom. Ukraina har aldrig varit en "vännation" till Ryssland, inte heller är dom något broderfolk.

Vem fan vill vara en "broder" med någon som förtryckt dig i hundratals år och dödat miljoner och åter miljoner av dina landsmän i olika etniska rensningar genom historien?
Citera
2022-07-16, 00:48
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
En stor f.d. vännation och allierad till Ryssland som tack vare USA:s intrigerande blivit en dödsfiende.
Jaha så hordomor var orkestrerat av USA?
Intressant.

Citat:
Jag avsåg ammunition med lång räckvidd. Tydligen kan HIMARS skjuta raketer med 300 km räckvidd och stor precision. Får UAF såna angriper de mål långt in i Ryssland och då lär det här kriget eskalera utom kontroll (läs kärnvapenkrig).

Jag är ganska övertygad om att Rysslands ledning inte är lika säkra som dig på att de kan klara av trycka på knappen utan att USA ser vad de gör och att det ryska självmordet i så fall bara blir ensidigt.

En ska är säker och det är att vid ett kärnvapenkrig så är det slut med Ryssland för all framtid.
Senast redigerad av Slackoff 2022-07-16 kl. 00:51.
Citera
2022-07-16, 00:50
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:

Jo men varför skulle Ukraina vilja träffa mål i Russland? De försvarar sig mot Ivan, inte för krig mot honom.
Citera
2022-07-16, 00:50
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Om man tror att Ryssland väljer att förinta sitt land och sitt folk med att använda kärnvapen är man inte med i matchen.
I så fall hade väst agerat för längesedan militärt om man inte brydde sig om kärnvapenhotet.

Uppenbarligen gör inte väst det. Så Ryssland verkar kunna göra vad fan som helst med sina raketer och robotar.
Citera
2022-07-16, 00:54
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Jo men varför skulle Ukraina vilja träffa mål i Russland? De försvarar sig mot Ivan, inte för krig mot honom.
UAF har redan slagit till flera gånger på ryskt territorium. Finns ju trupper, vapen etc där som är intressant att slå ut. Inget konstigt med det. Pentagon uppmuntrar det också ju. Anses vara legitima mål.
Citera
2022-07-16, 00:57
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Det är motsägelsefullt att Ukraina och Ryssland varit nära allierade med tanke på Stalins terror, men så är det (eller snarare var det fram till 2014). Lika motsägelsefullt som att UK idag är USA:s närmsta allierade trots att amerikanerna stred till döds under nationalhjälten Washingtons befäl mot Storbritanninen i Amerikanska frihetskriget (med lite hjälp från fransmännen). Men det är nog OffT här.
Citera
2022-07-16, 00:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
I så fall hade väst agerat för längesedan militärt om man inte brydde sig om kärnvapenhotet.

Uppenbarligen gör inte väst det. Så Ryssland verkar kunna göra vad fan som helst med sina raketer och robotar.

Inte vad som helst, men det är beklämmande att väst fegar sig överhuvudtaget. Jag levde mina 20 första år under kalla kriget, och jag är beredd att dö i ett kärnvapenkrig om det är för att sätta stopp för Rysslands vidrigheter, men de västliga ledarna är tydligen inte så modiga, trots att de till skillnad från mig har bunkrar att skydda sig i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in