2022-07-15, 19:46
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Språkbruket är väl mer stötande än kriget? En spade ska kallas en spade. Ska mördandet bli mindre brutalt genom att kalla mördandet, avdagatagande eller dödande? Eller får dom "döda" ens nämnas för att språkbruket blir stötande?
Att söka förfina det brutala kriget i Ukraina genom att beskriva det med "fina" ord är att inte ta ställning så tala ur skägget så din åsikt inte dränks i fina ord.
Kriminella ersätts med ?
Tjyvar ersätts med ?
Våldtäcksmän ersätts med ?
Vidriga hatade arme ersätts med ?
Vilka ord anser Edgerton ger en bra beskrivning på det oerhörda lidande invasionen orsakar Ukrainska befokningen?

Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag föredrar analytiska alternativt roliga inlägg framför inlägg skrivna i affekt och ilska.

Kanske är det så att det är viktigare för dig hur formulerar dig än vad du skriver om.
.
UNICEF. (United Nations International Children Emergency Fund)
Mer än två barn om dagen har dödats under kriget i Ukraina
Den 3 juni har det gått 100 dagar sedan kriget i Ukraina startade. 100 dagar som har skapat förödelse för barn i Europa i en omfattning som inte setts sedan andra världskriget. Minst 262 barn har dödats, förmodligen långt fler. Det betyder att minst två barn om dagen har dödats under de 100 dagar som kriget har pågått.
Kriget är en katastrof för alla barn i Ukraina. Hundratals skolor och sjukhus har förstörts. Miljoner människor saknar rent vatten och el. På mindre än tre månader har två tredjedelar av alla barn i landet tvingats lämna sina hem, antingen till andra platser i Ukraina, eller på flykt till andra länder.

Barnens humanitära behov är enorma. 5,2 miljoner barn behöver akut hjälp för att överleva, få mat för dagen, kunna gå i skolan och få stöd att hantera svåra trauman.
https://blog.unicef.se/2022/06/02/mer-an-tva-barn-om-dagen-har-dodats-under-kriget-i-ukraina/
Vi har väl olika åsikter om vad som är roligt.
Jag föredrar dom som reagerar i affekt och ilska över vad som händer i Ukraina.
Citera
2022-07-15, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Den var icke såld, utan efterlämnad av retirerade ukrainska trupper och "förstörd"
Kievs version, va? Att de ser sig tvungna att gå ut med en sådan historia istället för att bara dementera och säga direkt: "Nej ingen HIMARS är försvunnen eller förlorad visar att en sådan här pjäs verkligen *har* kommit över till den ryska sidan - och att Kiev är medvetna om saken.
Citera
2022-07-15, 19:50
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Kievs version, va? Att de ser sig tvungna att gå ut med en sådan historia istället för att bara dementera och säga direkt: "Nej ingen HIMARS är försvunnen eller förlorad visar att en sådan här pjäs verkligen *har* kommit över till den ryska sidan - och att Kiev är medvetna om saken.
Varför vill ni så gärna ha en HIMARS? Ni är ju så överlägsna och har era genier till ingenjörer, varför har ni inte något som är bättre än HIMARS?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemvandaren
Hahaha, nä, och att låta det spridas på telegram är ju det yttersta beviset på ryssarnas oövervinnerliga kompetens då förstår jag.
Direkta bilder innebär mycket större risk för att det ska kkunna luskas fram sidoinfirmation - vem? var? vilket förband? osv - hos främmande spooks än om man bara slöpper en textupdate.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Det finns andra sätt att få fram det till vederbörande än med bilder i massmedia, din ignorant. Tror du på allvar att Pentagon eller diverse försvarsdepartement och arméledningar i väst (eller ens i Kiev) får sina underrättelser via twitter, telegram och dagstidningar? Att det är DÄRIFRÅN de själva hämtar sin kunskap om vad som sker ute vid fronten i Ukraina?

Herrejisses, det är verkligen dagisnivå här i tråden.

En sak är i alla fall säker. Ingen använder en trollande Telegram-kanal som Intel Slava Z eller dylikt som källa för något som är baserat på verkligheten. Inte ens ryssarna gör det.

Däremot tycker ryssarna att ryska trollkanaler bra när de vill överösa väst med desinformation och lögner.
Citera
2022-07-15, 19:51
Medlem
Citat:
Video på den.
https://twitter.com/RALee85/status/1546945222738907137
Citera
2022-07-15, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Buhu! Om det är något jag faktiskt uppskattar med ukrainarna är att de inte gnäller. De är villiga att slåss till den sista ukrainaren. Världen är inte rättvis och du bär ansvar för vad du gör. Ukrainarna var väl medvetna om att de bodde granne med en stor elak björn. Trots denna vetskap avsatte de Viktor Yanukovych för att sedan rösta fram NATO-vänner som sparkade på björnen i åtta år.

Visst kan man skylla på USA som iscensatte färgrevolutionen 2014 men någonstans måste man ta ansvar för vad man gör. Vad trodde ukrainarna skulle hända? Det samma gäller svenskarna. Om svenskarna är så jävla dumma att de val efter val röstar på liberala fanatiker som bryr sig mer om amerikanska intressen än de genuint svenska får de också bära konsekvenserna av sina handlingar.

Om du inte försvarar dina intressen kommer någon att äta upp din lunch eller i värsta fall kommer en björn och äter upp dig. Det är något som ukrainarna nu får erfara i realtid. När Donbas är taget kommer ryssarna ge Zelenskyj och hans finansiärer i Washington DC ett erbjudande och säger de nej (vilket de kommer göra eftersom de inte bryr sig om ukrainska liv) kommer ryssarna kriga (om de måste) hela vägen till den polska gränsen. Världen är som sagt inte rättvis och i slutändan bär du själv ansvar för vad du gör och det gäller i synnerhet ukrainarna. Jag har dock respekt för ukrainarna eftersom är villiga att upplösa delar eller hela sitt nationella territorium för att inte tala om att de offrar sina liv i drivor för amerikanska intressens skull. Jag hade inte fattat ett sådant beslut själv eftersom jag tror på en försiktig utrikespolitik och diplomati men detta är den väg ukrainarna valt att vandra.

Jag föredrar analytiska alternativt roliga inlägg framför inlägg skrivna i affekt och ilska.

Tja, jag gör ju analyserna många år innan WSJ. Jag antar att jag ligger i framkant. Folk kunde räkna ut med rumpan att svensk invandringspolitik skulle gå åt helvete. Hur länge tog det innan frågan lyftes upp? Kritiken började 1965 och den lyftes upp 2015 med undantag för några år under det tidiga 1990-talet när Ny Demokrati satt i riksdagen.

Jag vet inte om jag skulle kalla västvärlden för nykoloniala eller det kanske är en korrekt beskrivning. Hela världen skall ju stöpas om till en USA-styrd pro-israelisk liberalt mähe-värld där folk inte skall ha rätt till ett ekonomiskt, socialt och kulturellt drägligt liv. Jag antar att fördelen med den spännande liberala världsordningen är vi kanske snart får rätten att ha ett könsneutralt pass där det står "hen"

Möjligt - men oljepriset har inte kollapsat och jag antar att Ryssland har planerat för den eventuella förändringen.

Verkligen?

https://www.timesofisrael.com/biden-applauds-historic-saudi-decision-allowing-israeli-flights-over-its-airspace/

Du tror inte att detta beslut fattades innan Biden blev president? Har du hört talas om Abraham Accords? Saudiarabien skrev inte under men var villiga att förhandla angående avtalets innehåll.

https://en.wikipedia.org/wiki/Abraham_Accords

Vidare verkar du inte känna till att Saudiarabien och Israel sedan länge har "hemliga" diplomatiska relationer och samarbeten. Jag förstår att Biden gärna vill hävda någon sorts framgång men detta är ingen framgång. Det är en PR-gest till den obelästa allmänheten.
Läs på !
Bidéns diplomatiska framgång skedde idag! , ( inte innan Biden blev president , totalt missuppfattat)

Att det ska vara så svårt att ge kredd till USA någon gång .
All denna bitterhet o gnäll på ”väst”, ( USA, EU,NATO) , och en ignorant ,överlägsen attityd , , typiskt att inte unna andra framgång ,utan istället försöka dra ner alla i sitt egna träsk , typiskt ryskt!
Citera
2022-07-15, 19:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Här har du bilder på byggnaden:

https://www.moonofalabama.org/13i/vhit4.jpg

Här är videon som de klipt bilden ur....

https://www.youtube.com/watch?v=SQndQ3c_ZlM&ab_channel=Itapirkanmaa2

Citat:
Alltså det primära målet.

Civila ja. det är därför man benämner det som terrorbombning.

Proryskt Twitter men här är en dödsruna:

AZ 🛰🌏🌍🌎
@AZmilitary1
The results of the missile strike of the Armed Forces of the Russian Federation on the House of Officers in Vinnitsa begin to emerge

Obituaries on the dead soldiers began to slowly leak into the Ukrainian media. 👇👇👇
https://twitter.com/AZmilitary1/status/1547972203433537537?s=20&t=pMQx86LU_wmYyUtl-5nJhQ

[/quote]

SÅ om du nu lägger ihop 1+1,
(1) rysstroll är källan + (1) Ingen källa anges =

Citat:
Sedan diskuterade vi i tråden igår varför helt plötsligt USA:s ambassad i Kiev lägger ut en alert. Det skedde någon timme efter attacken. Med tanke på att ryssarna hävdar att utländska representanter närvarande kan man kanske göra en koppling. Det är ju inte så att de öser ut sådana varningar:
Security Alert – Missile Threat Awareness
Home | News & Events | Security Alert – Missile Threat Awareness
163

Event: The security situation throughout Ukraine continues to be violent and unpredictable due to ongoing military attacks by Russia, with active fighting in country and uncertain safety conditions. The U.S. Embassy urges U.S. citizens not to enter Ukraine and those in Ukraine to depart immediately using privately available ground transportation options if it is safe to do so. Avoid large gatherings and organized events as they may serve as Russian military targets anywhere in Ukraine, including its western regions.

By U.S. Embassy Kyiv | 14 July, 2022 | Topics: Alert
https://ua.usembassy.gov/security-alert-missile-threat-awareness/

Det förstår jag , men du behöver ju först hitta en solid grund att spekulera utifrån.
Men troligtvis så räknar man med ytterligare terrorbomningar från ryssens sida, långt från militära mål och frontlinjer.

Citat:
Och det är ytterst sorgligt att civila dör vid attacker vilket det har gjort här. Men så är det och det är en av anledningarna att jag skulle vilja se Kiev tillbaka till förhandlingsbordet och totalstopp för nya vapenleveranser från väst till Ukraina.

Det är förmodligen målet för ryssen,
1. deras förmåga till manöverkrigsföring kolapsade
2. deras förmåga att med arteleri smula sönder och avancera kollapsar utan trygg logestik (och det finns ju inte sen Himars började arbeta)
3.terrorbombning

Citat:
Krig är bajs!

Jo, men det är inte "krig" när man avsiktligt angriper civila i syfte att nå en militär seger, det är terror.
Ett par veckor av handlingsförlamade ryssar som terrorbombar civila kommer innebära ytterligare generationer av ryssar som får leva med konsekvenserna.
Citera
2022-07-15, 19:54
Medlem
Citat:
Den var icke såld, utan efterlämnad av retirerade ukrainska trupper och "förstörd"

Det finns inga bilder på någon förstörd HIMARS. Det som du har sett är förmodligen en Oshkosh MTV då fronten är annorlunda, dock snarlik.
Citera
2022-07-15, 19:57
Medlem
raskenss avatar
Rykten men ack så ljuvligt om dom får in 300km varianten av HIMARS. Anar det är en tidsfråga innan det sker.

https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1547894138636423172?t=KC726JCTSmh9a6pj8R16zw&s=19
Citera
2022-07-15, 19:58
Medlem
Citat:
Video på den.
https://twitter.com/RALee85/status/1546945222738907137
Fel pjäs, fel datum.
Citera
2022-07-15, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dodri
Det finns inga bilder på någon förstörd HIMARS. Det som du har sett är förmodligen en Oshkosh MTV då fronten är annorlunda, dock snarlik.
Vem har sagt det är en HIMARS.
Det är den här m777 haubitsen som ni har trott är en HIMARS
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in