2022-07-15, 17:59
Medlem
Jag ska flytta till Danmark. Måste sälja mitt hus, provade för 2 månader sedan gick inte. Folk är skraja. La mig 100.000 under marknadsvärde.

Nu kommer jag lägga mig ytterligare 200.000 för att verkligen få sålt det. MEN.

När tycker ni jag ska lägga ut det på Hemnet?

Antingen nu 1 augusti - Argument för är att det är mycket mycket färre bostäder ute. Jag konkurrerar med färre personer och dessutom så har förhoppningsvis dom nattsvarta rubrikerna i media avtagit lite. Nackdelen är att folk fortfarande kanske har semester? Folk är utomlands? Färre på visningar?

Eller lägger jag ut den 1 september eller senare - Konkurrerar ju med flera men sen samtidigt kanske folk köper mer bostäder på hösten? Kanske värsta paniken lagt sig?

Mäklaren behöver veta detta snart, typ nästa vecka och jag vet fan inte vad som är klokast. Hushelvetet måste väck. Är det bättre ut på hemnet 1 augusti eller 1 september?

Kåken är i en förort till Stockholm om det spelar någon roll.
Citera
2022-07-15, 18:01
Medlem
Om du inte använder lägenheten som primärt boende finns ingen vits med att vänta.
Sälj medans du kan.
Citera
2022-07-15, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Om du inte använder lägenheten som primärt boende finns ingen vits med att vänta.
Sälj medans du kan.

Sälja ska jag.
Men ska jag lägga ut annonsen 1 augusti eller 1 september?
Köper folk lägenhet lika mycket så här mitt i sommaren? Tänker att många kanske är utomlands, på Gotland och Öland e.t.c.
Vet inte riktigt om många väntar med att köpa på hösten eller finns det en marknad?

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/

Enligt denna säljs det dubbelt så många lägenheter i september som i augusti därav.
Citera
2022-07-15, 18:06
Medlem
Det är långt till första September, under rådande läge. Skulle naturligtvis sätta ut den omedelbart.
Citera
2022-07-15, 18:14
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Det är inte "därav" det säljs ett visst antal.
Lägg ut det, funkar det inte, lägg ut det igen.

Hur fan ska vi veta detta, ingen kan sia om framtiden. Lägg ut.
Citera
2022-07-15, 18:17
Medlem
Eftersom boräntorna verkar vara på väg uppåt är det nog bäst att sälja så snabbt som möjligt. Säljer du nu i sommartider kan det vara smart att möblera, dekorera och lyfta fram altan/uteplats/balkong. Många som köper nu gör det med en längtan efter att ha det trivsamt utomhus.
Citera
2022-07-15, 18:21
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Har du bestämt dig för att sälja så gör det så fort som möjligt.
Citera
2022-07-15, 18:45
Medlem
insvepts avatar
Det ser inte ljust ut för säljare framöver.
Tror inte på en vändning inom ett år, kan tvärtom snarare bli en rejäl sättning.

Sälj snarast och lägg dig under efterfrågskurvan. Du lyckades inte förra gången, nu är det senare och du tror att du kan locka någon med 200' "under marknadsvärde"? Kanske går, kanske hamnar du efter kurvan. Beror helt på vilken prisklass vi pratar om.
Citera
2022-07-15, 19:54
Medlem
Sälj nu, kanske köper det då jag letar hus i Stockholm och det är få ute.
Citera
2022-07-15, 22:19
Medlem
Schwimmwestes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
La mig 100.000 under marknadsvärde.

Hur definierar du marknadsvärde egentligen?
Citera
2022-07-15, 22:34
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Jag ska flytta till Danmark. Måste sälja mitt hus, provade för 2 månader sedan gick inte. Folk är skraja. La mig 100.000 under marknadsvärde.

När tycker ni jag ska lägga ut det på Hemnet?

Antingen nu 1 augusti - Argument för är att det är mycket mycket färre bostäder ute. Jag konkurrerar med färre personer och dessutom så har förhoppningsvis dom nattsvarta rubrikerna i media avtagit lite. Nackdelen är att folk fortfarande kanske har semester? Folk är utomlands? Färre på visningar?

Eller lägger jag ut den 1 september eller senare - Konkurrerar ju med flera men sen samtidigt kanske folk köper mer bostäder på hösten? Kanske värsta paniken lagt sig?

Mäklaren behöver veta detta snart, typ nästa vecka och jag vet fan inte vad som är klokast. Hushelvetet måste väck. Är det bättre ut på hemnet 1 augusti eller 1 september?

Kåken är i en förort till Stockholm om det spelar någon roll.

Måste du sälja? Kommer kanske finnas en hel del som vill hyra istället för att köpa.
Citera
2022-07-15, 22:41
Avslutad
Skulle nog lägga ut det runt 20 augusti på visning. Ser en del objekt som inte lyckats säljas i juni, början av juli. De har fått nya visningstider från ca 15 Augusti. Antagligen för att mäklarna säger det är inte lönt innan dess. Men visst lägger du 1 augusti visning, så kan du få mindre konkurrens. Att lägga ut för tätt är dock inte bra. Betydligt bättre dra bort sitt osålda objekt och återkomma minst 3 mån senare. Då verkar bostaden inte lika svårsåld eftersom det kommer mer spekulanter som ej såg objektet första gången.
Senast redigerad av lone star 2022-07-15 kl. 22:45.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in