2022-07-15, 14:38
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den.Onde
Golfen har tydligen insett det
"Det klassiska är att man har vit vilket motsvarar tävlingstee för herrar, gul som är den vanliga utslagsplatsen för herrar, blå som är tävlingstee för damer och sist röd som är den vanliga utslagsplatsen för damer och äldre herrar."
https://golfprylar.nu/info-artiklar/ovrigt-golf/tips-guider/vad-bestar-en-golfbana-av/

Plus att det skiljer på dam/herrklubbor.
" Damklubbor är kortare, lättare och har flexiblare skaft jämfört med herrklubbor. Normalt så är en damklubba en tum kortare motsvarande samma herrklubba. Skaftet i en damklubba består nästan alltid utav grafitskaft, för att göra klubban extra lätt."
https://www.golf-klubbor.se/golfset/golfset-dam/
Men det kanske beror på hatet mot damgolfen, vad vet jag?

Varför har du fetmarkerat meningen ovan? Det här handlar väl om elitidrott?
Citera
2022-07-15, 14:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Damfotboll för landslag har tre stora mästerskap: OS, VM och mästerskapet för respektive fotbollsförbund, exempelvis EM (UEFA). OS är det högst doterade mästerskapet. Motsvarande i den öppna disciplinen (där hittills bara män platsar) är bara två mästerskap eftersom OS är reglerat så bara tre spelare över 23 år tillåts spela. Det finns alltså en större mängd mästerskap att ge uppmärksamhet inom damfotbollen.

En annan löjlig detalj är att vissa landslag (exempelvis Brasilien) låter damerna ha tröjor med stjärnmarkering för de VM-guld som Brasiliens landslag tagit i den öppna klassen. Hur gör de om Brasiliens damer skulle vinna VM-guld, kletar de på en stjärna till för båda klasserna? Egentligen tycker jag att dessa stjärnmarkeringar är löjligare som sådana.
Citera
2022-07-15, 14:48
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Det finns ju rätt mycket runt omkring som gör en rätt trött på damfotbollen, som diskussioner om pengar, uppmärksamhet, politik osv.

Men gillar inte gnället på att spelet är dålig. Damidrott är sämre än herridrott. Bara att acceptera. Det är frivilligt att titta.

Personligen skulle jag gärna ha tid för att följa klubbfotbollen lite mer, framför allt Womens Super League, som jag tror kan bli rätt kul på sikt.

Ärligt talat känns det som att gnället/hatet mot damfotbollen är tio gånger värre än damfotbollens gnäll om ökad jämställdhet inom sporten. Det kan liknas vid att släppa napalm över ett brinnande hus, istället för att ringa brandkåren.
Citera
2022-07-15, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Znorken
Tittar endast på svenska landslaget i damfotboll, resten av matcherna i EM intresserar mig inte då jag har noll kunskap om spelarna i övriga landslag.

Fullt förståeligt, man får liksom scouta de utländska spelarna på egen hand, där får man inte mycket hjälp av svensk media..
Citera
2022-07-15, 15:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Ärligt talat känns det som att gnället/hatet mot damfotbollen är tio gånger värre än damfotbollens gnäll om ökad jämställdhet inom sporten. Det kan liknas vid att släppa napalm över ett brinnande hus, istället för att ringa brandkåren.

Nej, det är bara du som tagit ställning för damfotbollens gnäll och selektivt endast snappar upp allt som står i kontrast mot det.
Citera
2022-07-15, 15:25
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Vi lyckas då och då tråckla oss fram en bit i turneringarna, men det är knappast Sverige som leder utvecklingen.

På juniornivå finns det fortfarande en hel del att göra. Ser man till U19-EM, så har Spanien och Frankrike dominerat de senaste 10 åren och nationerna har även varit framgångsrika på U20-VM.

Men U20-VM 2016 sticker ut lite, då Nordkorea körde över alla stornationer och vann titeln. I gruppspelet 2-0 besegrade man Sverige (som var regerande mästare i U19-EM och hade spelare som Angeldahl, Blackstenius, Anvegård, Blomqvist och Rytting Kaneryd), samt tryckte dit Brasilien med 4-2.

I finalspelet slog man sedan, i tur och ordning, Spanien med 3-2, USA med 2-1, samt Frankrike med 3-1 i finalen.

https://en.wikipedia.org/wiki/2016_FIFA_U-20_Women%27s_World_Cup

EDIT: Dock kan det nog vara svårt att verifiera tjejernas ålder i ett land som Nordkorea, så det är möjligt att man fuskar och använder sig av överåriga spelare i juniormästerskapen.
Senast redigerad av Stefan4 2022-07-15 kl. 15:48.
Citera
2022-07-15, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, det är bara du som tagit ställning för damfotbollens gnäll och selektivt endast snappar upp allt som står i kontrast mot det.
Fast det beror väl på var man läser.

I vanlig massmedia så är det väl inte så mkt kritik/hat mot damfotbollen? Snarare hype:as den mer, varvat med uttalanden om bristandande jämlikhet jmf fotboll etc.

Hat och onyanserad kritik är väl främst anonyma konton/individer på internet?
Citera
2022-07-15, 15:34
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:

Så du menar att du har läst mycket av det hat som riktats mot damfotbollen här på forumet och fortfarande anser att det står i proportion till spelarnas och ledarnas utspel i vissa frågor?

Då kommer vi nog tyvärr inte så mycket längre i den diskussionen.
Citera
2022-07-15, 15:35
Medlem
Citat:

Haha, finns det någonstans att ta vägen om man bara är intresserad av fotbollen, samt vill slippa gnäll från två olika håll
Senast redigerad av sportnorden12345 2022-07-15 kl. 15:53.
Citera
2022-07-15, 15:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Så du menar att du har läst mycket av det hat som riktats mot damfotbollen här på forumet och fortfarande anser att det står i proportion till spelarnas och ledarnas utspel i vissa frågor?

Då kommer vi nog tyvärr inte så mycket längre i den diskussionen.

Jag menar att Flashback är ett kapitel för sig och inte alls återspeglar hur det är i den bredare verkligheten. Det som är ett faktum är att det gnälls väldigt mycket om villkor från damlandslagets sida och att damfotboll överlag är väldigt politiskt med dragning åt vänster.

Personligen tycker jag att ersättningsnivån inom fotbollen är omänskligt hög. Det är emellertid inget jag kan göra något åt, men helt klart är ju att det skulle gå att dra ner nivån fem gånger och ändå skulle det vara bra betalt. Jag kan inte se att det finns någon rim och reson i att damfotbollen (i en könsavgränsad liga) ska göra anspråk på att få samma utkomst som de bästa spelarna i den öppna klassen fotboll. Det finns någon sorts paradoxal kommunistisk kapitalistisk tanke hos damfotbollen som ju definitivt inte tar utgångspunkt i ett marknadstänkande.

Naturligtvis har de som kritiserar en poäng i att damfotbollen inte lockar det intresse som motiverar samma och givetvis har de en poäng i att tekniken är väsentligt lägre. Sedan är det givetvis som alltid att även åsikter som har en eller annan poäng kan spåra ur och bli oseriösa. Troligen är det dock så att vissa medvetet skriver som de gör för att provocera och de lyckas de alldeles uppenbart med.
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-07-15 kl. 16:08.
Citera
2022-07-15, 16:21
Medlem
Citat:
Damfotboll för landslag har tre stora mästerskap: OS, VM och mästerskapet för respektive fotbollsförbund, exempelvis EM (UEFA). OS är det högst doterade mästerskapet. Motsvarande i den öppna disciplinen (där hittills bara män platsar) är bara två mästerskap eftersom OS är reglerat så bara tre spelare över 23 år tillåts spela. Det finns alltså en större mängd mästerskap att ge uppmärksamhet inom damfotbollen.

Det stämmer faktiskt inte.
4.1: "For FIFA men's competitions, only men are eligible to play. For FIFA women's competitions, only women are eligible to play."
Källa: https://digitalhub.fifa.com/m/3950e57162ea513d/original/ihf3yx6kw3insqt6r0i6-pdf.pdf
Citera
2022-07-15, 16:46
Medlem
Snabbalirarens avatar
Jag tycker att damfotbollen håller för låg kvalite för att det ska vara intressant. Om man då plussar på hela grejen med ” Vi ska minsann ha lika mycket som herrarna” blir det bara för mycket.

Nej, jag tittar hellre på V75 med kossor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in