Citat:
Ursprungligen postat av
revodneb
Ryssarnas inkompetens är total, kleptokratin har letat sig in överallt och skickar dem allt längre bak i tiden. Det är skrämmande när man tänker på det, men ryssarna skulle kunna ha det precis lika bra som vi i väst, istället skiter de på utedass och kör på grusvägar.
Ryssland är sedan urminnes tider notoriska när det kommer till historieförvrängning/revisionism. Det är ett land och en nation som kategoriskt vägrar ta itu med sin egen historia och har således ingen möjlighet eller intresse av att på riktigt lära sig av sina tidigare misstag. Det brukar alltid landa i hur de enligt egen utsago blivit förådda, missförstådda och/eller att man har utnyttjat deras "Goodwill". Det är aldrig på fullt allvar deras eget fel eller deras egna inkompetens som ses som möjliga orsaker till diverse eländen, och så fortsätter det. Vid skarp och välriktad kritik från utomstående eller som nu, sanktioner och vapenleveranser, kan man alltid repetera ordet "russofobi" vilket bekvämt flyttar över landets och i förlängningen civilbefolkningens ansvar och roll i Rysslands kroniska svårigheter med att uppföra sig trovärdigt och hållbart.
Ett enkelt men delvis talande exempel på Rysslands kollektiva offerkofta kan observeras i de numera ökända ryska turisterna som många av er säkert stött på eller hört om. Ryssar har sedan urminnes tider blivit itutade dag ut och dag in via statligt kontrollerad media hur omvärlden föraktar ryssar. "Föraktet" handlar givetvis om en blandning av"avundsjuka" och "russofobi". Kombinera detta med att ryssar relativt nyligen har börjat resa och fått mer pengar över och du får en innerst inne extremt osäker grupp individer, övertygade om deras lands rätt till storhet och "relevans" och en ännu starkare övertygelse om att ingen gillar dom så varför ens försöka bete sig.
Min slutkläm är att samma sorgliga mentalitet och meningslösa vilja att spela offer kan ses på Kremlnivå. Faktum är att det genomsyrar hela det ryska väsendet och kommer fortsätta göra sålänge Sovjets skugga vilar över det kollektiva medvetandet. Ryssar brukar ofta gilla nämna att Väst och omvärlden inte förstår sig på "den ryska mentaliteten" och lägger ansvaret på oss att klura ut det. Jag funderade länge på vad fan de menar. Nu tror jag mig ha kommit något på spåret.