2022-07-15, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det största folkmordet i efterkrigshistorien var på angripare. Tutsierna var angriparna i Rwanda. Deras milis gick till angrepp. Men det gick inte som de tänkte. Det slutade med 500,000 döda civila tutsier.

Jävligt OT men jag kan inte låta dig komma undan med sån skit. Du uttrycker dig som en komplett galen historierevisionist helt enkelt och all form av möjlig respekt för din hyfsat neutrala position är som bortblåst. Självklart kan inte Tutsierna ses som angripare i Rwandas långa historia av inbördeskrig. Det är mycket mer komplicerat än så.
Citera
2022-07-15, 11:14
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Så tror jag inte man kan resonera, det är ju en sorts symbios där USAs doktrin kommer påverka den ryska och vice versa. "Mutual assured destruction (MAD)" inbegriper ju två sidor och kan inte vara ensidig. Hypotetiskt för att ställa det på sin spets, tänk om en sida gör en doktrin som säger: "Vi kommer slå först med kärnvapen för total utplåning av fienden helt utan föraning och när fienden minst anar det, det är enda sättet att vinna ett kärnvapenkrig". Då kommer den andra sidan tvingas till en liknande doktrin för att hoppas på att utplåna den andra innan den anfaller. Då finns ingen avskräckningsfunktion längre utan det gäller att bara slå till först.

Jo, om Putin inte följer Rysslands doktrin så får han (kanske) sina egna militärer mot sig. Allt det ni säger är också sant, men Rysslands legala framework är också en del av säkerhetsmekanismen.
Citera
2022-07-15, 11:17
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddim
Jävligt OT men jag kan inte låta dig komma undan med sån skit. Du uttrycker dig som en komplett galen historierevisionist helt enkelt och all form av möjlig respekt för din hyfsat neutrala position är som bortblåst. Självklart kan inte Tutsierna ses som angripare i Rwandas långa historia av inbördeskrig. Det är mycket mer komplicerat än så.

Ok, länka då. Jag har bara läst wikipedia, jag är ingen rwanda-expert. Jag lär mig gärna när jag har fel.
Citera
2022-07-15, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VladTheImpotent
Förmodligen, om fler västländer följer efter så händer det nog snart något på marken.

Kan mycket väl bli så att USA med några vänner går in i Ukraina snart.
Citera
2022-07-15, 11:18
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Alla dessa turer, och det samtidigt som en annons på youtube om hur man ska agera vid en kärnvapenexplosion dök upp (i USA), får en helt klart att undra.
Ja, det låter ju inte så jävla bra, för att vara ärlig.

Det är alltid lika bekymmersamt när saker och ting befinner sig på ryktesstadiet. Nu börjar jag fundera igen på den serbiske presidenten och hans kryptiska utsaga. Foliehatt på: USA och Ryssland har kanske kontakt i hemlighet och är på det klara med vad Ryssland vill efter slaget i Donbass — det kan vara något som USA/Ukraina aldrig accepterar. Därför hukar man sig redan nu.
Citera
2022-07-15, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ok, länka då. Jag har bara läst wikipedia, jag är ingen rwanda-expert. Jag lär mig gärna när jag har fel.

Jaha då är det väl så att du skrivit fel helt enkelt. Läs wikin igen!
Citera
2022-07-15, 11:21
Medlem
Reimers avatar
Motståndsrörelsen i Kherson jobbar oavbrutet vidare, ockuppanterna ska inte få rast eller vila.

Citat:
New pamflets appeard in the streets of #Kherson aimed at the so-called referendum and forced 🇷🇺 passports being issued. Also they are announcing something big on #Kherson Night.

https://twitter.com/NLwartracker/status/1547863612168871936
Citera
2022-07-15, 11:23
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ukraina var Rysslands kornbod, nu kan det bli USA:s (västs) kornbod. Det är för tidigt att fira.

Ryssarna har svårt att bärga och stjäla skörden i Kherson eftersom dom redan plundrat maskinerna.

https://twitter.com/visegrad24/status/1547279868295086083?s=20&t=eWgxzWPFfQjqWpftj6R0kQ
Citera
2022-07-15, 11:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ryssarna har svårt att bärga och stjäla skörden i Kherson eftersom dom redan plundrat maskinerna.

https://twitter.com/visegrad24/status/1547279868295086083?s=20&t=eWgxzWPFfQjqWpftj6R0kQ

Ryssarnas inkompetens är total, kleptokratin har letat sig in överallt och skickar dem allt längre bak i tiden. Det är skrämmande när man tänker på det, men ryssarna skulle kunna ha det precis lika bra som vi i väst, istället skiter de på utedass och kör på grusvägar.
Citera
2022-07-15, 11:27
Medlem
VladTheImpotents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Kan mycket väl bli så att USA med några vänner går in i Ukraina snart.
Det tror jag inte, däremot har nog Ukraina byggt upp lager samt effektiv kapacitet från väst.
Hoppas bara de inte kör igång förtidigt!
Citera
2022-07-15, 11:27
Medlem
Opaques avatar
Det är bra tyst om Rysslands värsta folkbrott under kriget.

Det finns många källor som anger över miljonen tvångsdeporterade Ukrainare (In till Ryssland)

Blinkens variant : https://twitter.com/JackDetsch/status/1547278170675724288?s=20&t=lcMmiHSXYbmFtZdOV4JDMQ

Den officiella Ukrainska : https://twitter.com/OlenaHalushka/status/1547255017954021377?s=20&t=lcMmiHSXYbmFtZdOV4JDMQ

Era åsikter ?
Citera
2022-07-15, 11:29
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ja, det låter ju inte så jävla bra, för att vara ärlig.

Det är alltid lika bekymmersamt när saker och ting befinner sig på ryktesstadiet. Nu börjar jag fundera igen på den serbiske presidenten och hans kryptiska utsaga. Foliehatt på: USA och Ryssland har kanske kontakt i hemlighet och är på det klara med vad Ryssland vill efter slaget i Donbass — det kan vara något som USA/Ukraina aldrig accepterar. Därför hukar man sig redan nu.

Nån youtube-ryss som jag kikar till då och då som hade fått en skärminspelning från en amerikansk vän. Tydligen New York City Emergency etc. som producerat den, dessutom. 20 sekunder in i klippet.

https://youtu.be/DzqKA86kU5U
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in