Citat:
Ursprungligen postat av
Drozd
Vore intressant att höra hur "snacket går" just nu i de politiska rövarkulorna i Washington, Kiev, Bryssel och Kreml (må fan ta dem alla). UAF tycks ju ägna sig åt fördröjande strid och ordnad reträtt, alla utlovade Wunderwaffen från NATO till trots (HIMARS osv).
Den stora frågan är väl om ryssen kommer att nöja sig med "bara" Krim, Donbas och Charkiv innan rest-Ukrainas ledning kommer till förhandlingsbordet? I så fall är kriget snart slut. Kör Kiev vidare på USA:s linje som bondeoffer i proxykriget lär nog Odessa och Svartahavskusten bli ryska också tids nog. Till hösten/vintern typ.
En sak är säker - ju längre kriget fortgår desto svårare kommer det bli för Duracellkaninen Zelenskyj att vinna gehör för alla sanslösa krav om vapenleveranser, finansiellt stöd och sanktioner. När inflationen skenar globalt och Tyskland och Italien står utan energi till vintern börjar nog entusiasmen falna rejält.
Att UAF ägnar sig åt taktiskt motstånd längs fronten beror väl på att man inväntar det här massiva folkuppbådet om närmare miljonen snabbutbildade män och kvinnor utan stridserfarenhet som ska ledas fram till positionerna i augusti. Jag bävar.
Har svårt att tänka mig att den rest-ukrainska ledningen förhandlar om någonting alls, faktiskt. Läget är detsamma för dem som för ryssarna — Putin sa förra veckan att en förhandlingslösning är möjlig, men att det blir svårare och svårare för dem att acceptera något ju längre tid det tar. Jag är inte övertygad om att Ryssland har den slagkraft som krävs i nuläget för att driva kriget så värst mycket längre in i rest-Ukraina, men om man trappar upp och tar i med hårdhandskarna... så kanske. Och i Kiev sitter folk och håller ett öga på Zelensky så att han inte gör en Rudolf Hess.