2022-07-13, 08:55
Medlem
Smutzs avatar
Tjena alla monsterdiggare!

För er som är obekanta med Jim Cramer så är han en amerikansk axiegubbe med ett eget TV-program på CNBC som heter Mad Money där han analyserar marknaden och och säger åt folk vad de ska köpa och sälja. Han håsar och bäsar även frikostigt på twitter.

Varför är han då intressant? Jo, han har nämligen ofta spektakulärt tokfel. Hans tips har med regelbundenhet varit så dåliga att vissa investerar enligt inverse Cramer-strategin. Alltså att korta allt han hissar och köpa allt han dissar. Här kan man läsa mer om vilka bolag det rört sig om i år och hur det gått (artikel från i maj i år):
https://www.trackinsight.com/en/article/inverse-cramer-madness-modern-thematic-etfs

Här kan man följa spektaklet i realtid samt ibland få sig en rolig meme till livs:
https://twitter.com/cramertracker?s=21&t=l7gFNd-jgmcdLzSyiAQ0hg

Vem är då vår egen Jim Cramer?
Nu menar jag inte någon förtappad nobody på veckans aktietips eller facebooks aktieraketer utan om det finns någon mer profilerad svensk stockpicker där ute som ger riktigt kassa tips om Stockholmsbörsen?

Har ni några kandidater?
Citera
2022-07-13, 09:42
Medlem
Lagerkommandants avatar
Peter Malmqvist

En säker kontraindikator de senaste 20 åren.
"Aktieexpert" ofta anlitad av media för att kommentera rådande marknadsläge och framtid eller i efterhand förklara vad som hänt.
En given kandidat.
Senast redigerad av Lagerkommandant 2022-07-13 kl. 09:48.
Citera
2022-07-13, 12:20
Medlem
TheGoldBugs avatar
Finns gamla intervjuer med Cramer, han är smartare än man tror. Han får betalt för att vara en mupp på TV & snacka aktier. Hans bok ska vara rätt bra.
Citera
2022-07-13, 13:31
Medlem
happilappis avatar
Medierna. När det kommer artiklar om hur bra börsen går och att alla tjänar pengar, då ska man vara försiktig. När det kommer skräcknyheter, då ska man köpa.
Citera
2022-07-13, 14:06
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Peter Malmqvist

En säker kontraindikator de senaste 20 åren.
"Aktieexpert" ofta anlitad av media för att kommentera rådande marknadsläge och framtid eller i efterhand förklara vad som hänt.
En given kandidat.

Tack för den. Minns du något konkret exempel på när han varit särskilt ute och cyklat?

Citat:
Ursprungligen postat av TheGoldBug
Finns gamla intervjuer med Cramer, han är smartare än man tror. Han får betalt för att vara en mupp på TV & snacka aktier. Hans bok ska vara rätt bra.

Jag tror dig. Hade blivit en tråkig show om han varje vecka sagt ”månadsspara i en indexfond i 20 år”. Publiken vill ju ha raketuppgångar och totala kraschlandningar. Han har dessutom säkert mycket mer pengar på banken än alla som retar honom. Man kommer dock inte runt att hans tips under senaste tiden verkligen varit helt genomruttna.

Jag hörde att ekonomibyrån på SVT med Caroline Neurath fått kritik för att de håsat beyond meat och dylikt krafs istället för att fokusera på Nisse i hökarängens bekymmer.

Något som tittat?
Citera
2022-07-13, 18:18
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoldBug

Lite som finansvärldens Alex Jones då eller?
Citera
2022-07-14, 07:03
Medlem
CharlieWaffless avatar
Karl-Mikael Syding givetvis.
Citera
2022-07-14, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Tjena alla monsterdiggare!

För er som är obekanta med Jim Cramer så är han en amerikansk axiegubbe med ett eget TV-program på CNBC som heter Mad Money där han analyserar marknaden och och säger åt folk vad de ska köpa och sälja. Han håsar och bäsar även frikostigt på twitter.

Varför är han då intressant? Jo, han har nämligen ofta spektakulärt tokfel. Hans tips har med regelbundenhet varit så dåliga att vissa investerar enligt inverse Cramer-strategin. Alltså att korta allt han hissar och köpa allt han dissar. Här kan man läsa mer om vilka bolag det rört sig om i år och hur det gått (artikel från i maj i år):
https://www.trackinsight.com/en/article/inverse-cramer-madness-modern-thematic-etfs

Här kan man följa spektaklet i realtid samt ibland få sig en rolig meme till livs:
https://twitter.com/cramertracker?s=21&t=l7gFNd-jgmcdLzSyiAQ0hg

Vem är då vår egen Jim Cramer?
Nu menar jag inte någon förtappad nobody på veckans aktietips eller facebooks aktieraketer utan om det finns någon mer profilerad svensk stockpicker där ute som ger riktigt kassa tips om Stockholmsbörsen?

Har ni några kandidater?

Göran Greider
Citera
2022-07-14, 08:43
Medlem
Imnshos avatar
Utan tvekan boulevardpressen.

För några månader sedan körde Aftonbladet en artikelserie om hur man skulle placera på börsen, med speciell inriktning mot damer som "tog saken i egna händer".

Bra tajming där, och med viss hjälp av Mad Vlad.

När skoputsarna och taxichaffisarna börjar komma med aktietips, ja då är dags att gå kort.
Citera
2022-07-14, 10:08
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Tack för den. Minns du något konkret exempel på när han varit särskilt ute och cyklat?

Nu tar jag det fritt ur minnet och med tiden så kaske detaljerna bleknat men...
Under åren 2000-2010 så var han en riktig guldgruva att följa och gör tvärt om.
Efter det så tappade jag intresset lite och har därför dålig koll på hur han presterat.
Finns en yngre kvinna med samma efternamn (kanske en dotter?) som under en tid haft lite samma roll som Peter och med samma okänsla för trender. Kan vara värt att kolla upp.
Citera
2022-07-15, 03:26
Medlem
mr.Floppys avatar
Ingen högprofilerad kändis, men vi har ju en egen här på FB. Användaren gefundenes. Läs hans tråd (FB) Har förlorat alla pengar på börsen hur kan jag nu rädda min ekonomi/Red mod så förstår ni.

Och nu håller han såklart på Ryssland och är allmänt rysstrollig så då förstår ju alla hur det ska sluta.
Citera
2022-07-15, 11:15
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Peter Malmqvist
Den första jag kom att tänka på men som permabjörn har han ju fått rätt på sistone.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in