2022-07-15, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X

Finns inte så mycket att diskutera med en tomte som dig, känns det som.

Du kanske har noterat att jag inte låter det minsta uppjagad, stressad eller desperat trots alla dina och andras klyschiga påståenden i högt tonläge - snart kommer den stora motoffensiven, snart krossas Moskva, snart skiter Putin på sig, snart ska ryssförrädarna letas upp och hängas, osv.

Dina ord skulle kunna vara smekningar för mina trumhinnor och få mig att dreggla av välbehag, dit lugn skulle kunne få en stressig skitdag att bli bra och jag skulle vilja slappna av en vacker sommarkväll med att läsa dina fina inlägg medans jag smuttar på en whiskey när ungarna sover men hjärnan vill ha källor på påståenden, är det för mycket att begära? Med fortsätt smeka med din sköna tonaläge du.
Citera
2022-07-15, 07:45
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemvandaren
Jag vill verkligen höra en seriös sån anledning.

Teorin går alltså ut på att man hade hur lätt som helst kunnat avsluta och vinna kriget, som väst provocerat fram och man således egentligen inte vill ha.

Men istället för att göra det så offrar man sjuka mängder soldater, sjuka mängder materiel, fuckar möjligheten till vettig handel för lång tid. Gör sig själv till pest internationellt.

För att… x?

Vad kan x ens vara som rimligen väger upp?

Det låter ju, utan en seriös anledning, som ett skolgårds ”min papp kan hoppa 4m o höjdhopp, han vill bara inte just nu.”

Citat:
Ursprungligen postat av hemvandaren
Jag vill verkligen höra en seriös sån anledning.

Teorin går alltså ut på att man hade hur lätt som helst kunnat avsluta och vinna kriget, som väst provocerat fram och man således egentligen inte vill ha.

Men istället för att göra det så offrar man sjuka mängder soldater, sjuka mängder materiel, fuckar möjligheten till vettig handel för lång tid. Gör sig själv till pest internationellt.

För att… x?

Vad kan x ens vara som rimligen väger upp?

Det låter ju, utan en seriös anledning, som ett skolgårds ”min papp kan hoppa 4m o höjdhopp, han vill bara inte just nu.”

Ditt "felslut" är att det är två väldigt olika saker att "vinna" kriget och att avsluta det. Om du krossar Ukrainas ledning, så kan du få en kaotisk massa där alla hatar dig och du har "ingen" att sluta fred med. Det är inte schack där man vinner om man tar kungen.

"x" (som du kallar det) är att ett avslutande kräver därför en legal motpart. Zelensky är populär och en legal motpart i väst. När det inte blev någon statskupp i februari/mars trots att ryssarna stod utanför Kiev visade det att Ukrainas ledning har ett fast grepp om landet. Om Zelensky sluter fred med Putin, så kan inte USA stötta en ny statskupp i Ukraina och på så sätt fortsätta kriget.

Det är för mig helt uppenbart att ryssarna inte vill slå ihjäl Zelensky. Presidentpalatset är inte ens bombat än.

Sen är det en annan sak att ryssarna möjligen har tänkt fel. Vid en fred blir Ukrainas framtid oförutsäglig. Det är inte omöjligt att en icke USA-stöttad statskupp eller revolution äger rum. För fred hade det varit gött om Kolomoisky och ett par liknande figurer till dog först. Det är lätt att starta krig, men svårt att avsluta dem. Det är en av flera anledningar till att ryssen inte skulle ha invaderat.
Citera
2022-07-15, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Självklart är detta ett amerikanskt proxykrig, det har många redan insett - men du fattar ju överhuvud taget inte vad sådant innebär eller hur ett proxykrig fungerar i verkligheten.
Du har också missat vad proxykrig innebär.
Citera
2022-07-15, 07:55
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Fast Ukrainakriget får ju olje- och gaspriset att skjuta i höjden (till Kremls båtnad och EU:s förtret).

Titta på oljepriserna idag.

https://oilprice.com/oil-price-charts/

Aningen högre än i januari men inte mycket.
Citera
2022-07-15, 07:56
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Toppenbra att rysstrollet åkte på stryk

Detta är anledningen till att de som påstår sig stödja putin enbart existerar på internet, ingen vågar sig ut och prata i verkligheten bland folk som de törs göra bara på tex flashback.

Kriget är ju inte populärt i Kazakhstan.... Vanliga människor i Kazakhstan förstår ju att ryZZarna kan börja döda deras barn också när som helst.

Although careful not to provoke Moscow, Kazakhstan’s leaders have signaled that they oppose the decision to invade Ukraine.
Kazakhstan’s leaders have calculated that Russia is likely to remain isolated diplomatically and economically for the indefinite future.
The same justifications Russia used to invade Ukraine could potentially be used to encroach on Kazakhstan’s territory.
Russia cannot count on Kazakhstan to help it circumvent Western sanctions.

https://thesoufancenter.org/intelbrief-2022-july-13/
Citera
2022-07-15, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Det kommer att vara en helt ny värld om några år. Man spottade ut kaffet när man läste morgontidningen att Sverige går med i NATO. Vi befinner oss i en helt ny värld.
Jag tror varken att Ukraina eller EU kommer finnas kvar om 5 år.
Världen kommer att återgå till nationalstater.
Polen kommer nog ta mer än bara ‘lite’ av Ukraina…

Polacker är extremt nationalistiska. Att vara ukrainsktalande minoritet i det landet kommer inte att bli kul. Deras tillvaro kommer sannolikt att få de rysktalande invånarnas tillvaro i Ukraina att framstå som rena Paradiset i jämförelse.

Och återgå till nationalstater? Polen är ju den stat i Europa som i dagsläget närmast särklassigt bäst motsvarar definitionen (till skillnad från det multietniska Ryssland). Och den vill du fylla med miljoner ukrainare? För mig framstår det mer som upplösning av nationalstaten, än återgång till densamma.

Eller har du någon annan idé om var man gör av tiotals miljoner ukrainare?
Senast redigerad av Auric 2022-07-15 kl. 08:03.
Citera
2022-07-15, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Ok , tack. Den är helt ny för denna konflikten den ja.

Påminner om flottans flagga. Vitt med blått kryss över, motsatsen till Scotland. Den har de använt sen 1712.
Citera
2022-07-15, 08:03
Medlem
donald12s avatar
Kazakstan vill nog inte dras ner i ryZZlands förfall

Kazakhstan Embassy in London illuminated in Ukrainian flag colors - media
15.07.2022 07:23
The Embassy of the Republic of Kazakhstan illuminated its building in the colors of the Ukrainian flag as a sign of support for Ukraine.
A corresponding photo of the Embassy front wall on Pall Mall in London was published by Guildhall, Ukrinform reports.

The move by Kazakhstan was another sign of deteriorating relations with Russia.
Citera
2022-07-15, 08:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Titta på oljepriserna idag.

https://oilprice.com/oil-price-charts/

Aningen högre än i januari men inte mycket.
Ja, och det beror på?

Ni kan vara lugna. Oljepriser väntas nå rekordlåga nivåer framöver med ned till $60/fatet.

That'll teash Putin!

De enda tråkiga med det är att det kommer att vara en effekt av en väntad djup recession i väst i så fall.
Citera
2022-07-15, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ditt "felslut" är att det är två väldigt olika saker att "vinna" kriget och att avsluta det. Om du krossar Ukrainas ledning, så kan du få en kaotisk massa där alla hatar dig och du har "ingen" att sluta fred med. Det är inte schack där man vinner om man tar kungen.

"x" (som du kallar det) är att ett avslutande kräver därför en legal motpart. Zelensky är populär och en legal motpart i väst. När det inte blev någon statskupp i februari/mars trots att ryssarna stod utanför Kiev visade det att Ukrainas ledning har ett fast grepp om landet. Om Zelensky sluter fred med Putin, så kan inte USA stötta en ny statskupp i Ukraina och på så sätt fortsätta kriget.

Det är för mig helt uppenbart att ryssarna inte vill slå ihjäl Zelensky. Presidentpalatset är inte ens bombat än.

Sen är det en annan sak att ryssarna möjligen har tänkt fel. Vid en fred blir Ukrainas framtid oförutsäglig. Det är inte omöjligt att en icke USA-stöttad statskupp eller revolution äger rum. För fred hade det varit gött om Kolomoisky och ett par liknande figurer till dog först. Det är lätt att starta krig, men svårt att avsluta dem. Det är en av flera anledningar till att ryssen inte skulle ha invaderat.

Nej, x som jag frågade efter var alltså Rysslands ANLEDNING till att man offrat soldater, materiell etc TROTS att man, enligt de pro-ryska debattörerna, utan några som helst svårigheter hade kunnat nå alla sina mål. Man vill/behövde/ides tydligen bara inte.

Det jag är ute efter är det oro-ryska argumentet till varför man valt den vägen.

Själv skulle jag säga att det är skitsnack. Man har planerat uselt, man har en fullständigt inkompetent militär ledning som sitter fast i ett hierarkiarv och militärstrategiskt tänk från början av 1900-talet.

Man har inte kompetensen att utnyttja ens den redan nu ganska ålderdomliga teknik man lyckats kopiera.

Etc etc.

Edit; eller vänta. Du menar att anledningen är att man vill förhandla med just zelensky och inte någon annan legal motpart sen?
Senast redigerad av hemvandaren 2022-07-15 kl. 08:15.
Citera
2022-07-15, 08:09
Bannlyst
10 ytterligare kryssningsmissiler mot Nikolaev på morgonen.

Vad finns där egentligen?
Citera
2022-07-15, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
10 ytterligare kryssningsmissiler mot Nikolaev på morgonen.

Vad finns där egentligen?
Biovapenlabb?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in