Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Ditt "felslut" är att det är två väldigt olika saker att "vinna" kriget och att avsluta det. Om du krossar Ukrainas ledning, så kan du få en kaotisk massa där alla hatar dig och du har "ingen" att sluta fred med. Det är inte schack där man vinner om man tar kungen.
"x" (som du kallar det) är att ett avslutande kräver därför en legal motpart. Zelensky är populär och en legal motpart i väst. När det inte blev någon statskupp i februari/mars trots att ryssarna stod utanför Kiev visade det att Ukrainas ledning har ett fast grepp om landet. Om Zelensky sluter fred med Putin, så kan inte USA stötta en ny statskupp i Ukraina och på så sätt fortsätta kriget.
Det är för mig helt uppenbart att ryssarna inte vill slå ihjäl Zelensky. Presidentpalatset är inte ens bombat än.
Sen är det en annan sak att ryssarna möjligen har tänkt fel. Vid en fred blir Ukrainas framtid oförutsäglig. Det är inte omöjligt att en icke USA-stöttad statskupp eller revolution äger rum. För fred hade det varit gött om Kolomoisky och ett par liknande figurer till dog först. Det är lätt att starta krig, men svårt att avsluta dem. Det är en av flera anledningar till att ryssen inte skulle ha invaderat.
Nej, x som jag frågade efter var alltså Rysslands ANLEDNING till att man offrat soldater, materiell etc TROTS att man, enligt de pro-ryska debattörerna, utan några som helst svårigheter hade kunnat nå alla sina mål. Man vill/behövde/ides tydligen bara inte.
Det jag är ute efter är det oro-ryska argumentet till varför man valt den vägen.
Själv skulle jag säga att det är skitsnack. Man har planerat uselt, man har en fullständigt inkompetent militär ledning som sitter fast i ett hierarkiarv och militärstrategiskt tänk från början av 1900-talet.
Man har inte kompetensen att utnyttja ens den redan nu ganska ålderdomliga teknik man lyckats kopiera.
Etc etc.
Edit; eller vänta. Du menar att anledningen är att man vill förhandla med just zelensky och inte någon annan legal motpart sen?