2022-07-14, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Det är inte vårdcentralen det är fel på - det är patienterna.
Ofoget att lista om sig är oftast (alltid) psyk-relaterat.
Jobbar på en VC, så jag vet.
Jobbiga anhöriga helt utan verklighetsförankring är också något vi slår oss i pannan för.
Själv listad på samma VC sedan 20 år.
Nemas problemas.

Sök till akuten istället, ni som tror att primärvården är ett ställe där man transplanterar hjärtan.

Är ett lotteri med hyrläkare. Får ibland riktiga stolpskott då byter jag vc. Har en del kunskap i medicin och vissa ger fan råd som man borde anmäla. Vet inte vart dom fått sin utbildning ifrån . det har blivit något systemfel
Citera
2022-07-14, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFVN1531
Vet inte, helt sjukt! hur kan man ens komma på att införa en sån här sjuk lag som kommer att skapa allvarliga problem för folk.
Vilka problem skapar det? Det är, antar jag, en konsekvense av att kostar regionen pengar att administrera samt det faktum att du sen några år kan söka vård på vilken vc som helst oavsett vart du är listad?? Men vad missar jag?
Citera
2022-07-14, 22:34
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Det fria vårdvalet kvarstår väl, så vad blir skillnaden egentligen?
Detta, man kan väl boka tid var som helst ändå, och skita i det där med att skriva sig på något ställe?
Citera
2022-07-14, 22:41
Medlem
fleshrippers avatar
Om man behöver byta vårdcentral oftare än två gånger om året så är sitter felet i huvudet.
Citera
2022-07-14, 22:49
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Det fria vårdvalet kvarstår väl, så vad blir skillnaden egentligen?

Fritt vårdval ja men utredningsfall brukar kräva listning för att kunna hantera helheten rätt.
Citera
2022-07-15, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OhNoTheHumanity
Vilka problem skapar det? Det är, antar jag, en konsekvense av att kostar regionen pengar att administrera samt det faktum att du sen några år kan söka vård på vilken vc som helst oavsett vart du är listad?? Men vad missar jag?

Alla kräver listning även fast dom inte får det.
Citera
2022-07-15, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Fritt vårdval ja men utredningsfall brukar kräva listning för att kunna hantera helheten rätt.

Egentligen får man inte kräva listning överhuvudtaget.
Citera
2022-07-15, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Detta, man kan väl boka tid var som helst ändå, och skita i det där med att skriva sig på något ställe?

nej alla bryter mot lagen genom att kräva listning
Citera
2022-07-15, 06:35
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Är väl helt rätt att man inte ska kunna byta VC var och varannan dag bara för att man inte fått svaret man vill från läkaren.
Men i samma veva bör det också bli lag på att läkare inte får byta jobb hela tiden.

Gör vården statlig igen och man kommer få bort mycket av problemen då det inte kommer löna sig för läkare att byta jobb varje vecka.
Citera
2022-07-15, 08:35
Medlem
fiskmasen99s avatar
Under en period när jag bodde på två ställen, ungefär 2 månader åt gången, var jag tvungen varje gång att byta vårdcentral då de krävde att man var listad.
Detta kommer bli problematiskt framöver om man max får byta två gånger.
Citera
2022-07-15, 09:07
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFVN1531
Egentligen får man inte kräva listning överhuvudtaget.

Nej det är rätt.

Det göra inte heller.

Man har rätt att söka vård fritt.

Men om man söker och ringer en måndag morgon och vill ha narkotiska preparat utskrivna och remisser och provtagningar för allt möjligt så informeras man om att vända sig till sin listade vårdcentral där man är kändboch det tycker jag är rätt och riktigt.

Det finns många patienter som listar om sig många många gånger och får igenom samma utredningar på alla ställen utan att det leder någon vart.

Så en begränsning är bra. Men 2 per år låter hårt.
Citera
2022-07-15, 09:38
Medlem
Det handlar om pengar.
Automatiserade datorsystem som gör jobbet var inte nog, det ska sparas in några kronor till så att dom som korrumperar bort pengarna inte ska behöva få mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in