Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Exakt. Ryssland har inte gjort något åt saken, och det är Ryssland som kan eskalera nu (jag tänker inte direkt kärnvapen...). Om nu inte USA får kalla fötter. De har ju varit ganska måna om att inte trampa ryssarna på tårna för mycket. Töjt lite på gränserna, testat dem, bit för bit. Men, som sagt: Ryssland har också sagt tidigare att de är medvetna om vad som försiggår. I så måtto var Putins varning i talet inför invasionen ett tomt hot.
Hittills har ju inte Putin eskalerat genom att blanda in fler länder än Vitryssland som var med från början. Han har inte heller tagit till massförstörelsevapen. Men det kan ju inte uteslutas. Framför allt om Putin ser en förlust i Ukraina som ett hot mot den egna makten i Ryssland så kan han väl göra något drastiskt. Det är det viktigaste för Putin.
Jag tycker mig dock se mer terrorbombningar av civila med stora medeldistansrobotar och andra vapen. Det är också en eskalering. Filtreringsläger och deportation av en massa människor på ockuperat område kan också ses som en eskalering. Men det sistnämnda gör ju att Ukraina aldrig kommer ge sig för då blir man mördad eller deporterad. Det gäller ju alla som varit i militären, är etniska ukrainare, har fel tatueringar eller är det minsta negativa mot Ryssland. 80 % av den Ukrainska befolkningen kommer utplånas om de ger sig, så det kommer ju aldrig att ske.