2022-07-14, 20:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Du känner kanske till att Ryssland inte ens har mobiliserat och bara använder en bråkdel av sina resurser i operationen? Det som åstadkommits så här långt är en historisk framgång som kommer att ha resonans i historieböckerna under överskådlig tid.

Ryssland har den näst mäktigaste militären, inte i världen utan i Ukraina.
Citera
2022-07-14, 20:16
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Du känner kanske till att Ryssland inte ens har mobiliserat och bara använder en bråkdel av sina resurser i operationen? Det som åstadkommits så här långt är en historisk framgång som kommer att ha resonans i historieböckerna under överskådlig tid.

Eller hur, möjligtvis i ditt universum. I den riktiga världen har de gjort kända för att mörda barn och civila och våldta kvinnor.

Så att använda T-64 r är enligt dig ett genidrag? Du kan väl berätta för oss oinvigda hur mycket topp material mongolerna har kvar?

Du vet att vi pratar om Ukraina? Ert lilla grannland med sitt hemvärn? Tänk bara på vad NATO skulle föra med er lilla mongolarmé.

Jag gissar att du nu kommer antyda något med kärnvapen......
Citera
2022-07-14, 20:16
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
En talesperson för generalstaben Ukraina säger nu att Ukraina under EN VECKAS TID inte har förlorat en enda meter mark till Ryssland.

Det kan nog stämma. SVT:s statistik visar samma sak:

Kod:
Oförändrade områden : 129 610 km2
Nya ryska områden   :       0 km2
Ukraina återtagit   :      40 km2

https://www.svt.se/datajournalistik/kartor-om-kriget-i-ukraina/
Citera
2022-07-14, 20:17
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror den med längst räckvidd är en stor robot istället för många små, den har större sprängning men är som sagt bara en istället.

Aha. Så den liknar mer en Iskander (med lite kortare räckvidd) än 80km-HIMARs, om jag förstår dig rätt.
Citera
2022-07-14, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De har en paus för att återställa sina trupper och få in nya, men pausen är nog längre p.g.a. alla attacker mot ammunitionsförråd och ledningsplatser. Och så flyttar de trupper till Kherson nu. Hoppas Ukraina kan hålla uppe attackerna så att Ryssland inte kan bygga upp för en ny offensiv.

Även Ukraina tror jag förbereder en offensiv. Jag hoppas också att dom får fram mer vapen till samtliga fronter.
Citera
2022-07-14, 20:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag tror Hitler ler i sin himmel när han ser vad Putin, Lavrov, Medvedev och de andra tar sig för. På många sätt gör ju de samma sak som han en gång gjorde. Tar sig an hela världen för att de står där, och inte kan något annat.

Jag är rätt säker på att han storgråter.

När han ser den ”överlägsna” ryska stridsmakten misslyckas totalt med allt de företar sig, när han ser de ryzzka soldaterna springa omkring som skållade råttor som förtvivlat försöker komma undan drönarna, när han ser de unga ryzzka soldaterna kastas ut i delar, sönderbrända till oigenkännlighet, ur de värdelösa ryzzka stridsvagnarna.

När han tittar på det ryzzka helt värdelösa ledarskapet, som på alla nivåer upprepar tyskarnas misstag under WWII.
Citera
2022-07-14, 20:19
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Inga HIMARS har förstörts.

Det där var en rysk trollögn.

Rysstroll är bara korkade spridare av kremlpropaganda. Idioterna bör avrättas ngn gång för sina lögner. De spridit information tidigare att flera franska Caesar togs av orcher och är på väg till ngn vapenfabrik vid Uralbergen, där dessa skulle demonteras och undersökas.

Några bilder på detta? Nja, knappast. 90 % info som kommer fr Mordor och sprids här är lögner. Och 10 % är...ännu större lögner!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NatoKiller
Nu grälar zelensky och ukrainas militärledning, får se om zelensky överlever denna vecka

RUSSIA FIGHTS THE UKRAINIAN MILITARY. THE UKRAINIAN MILITARY FIGHTS ZELENSKY
Militären ville retirera i östfronten men dvärgen zelensky vägrade, vilket resulterade i massiva förluster för ukrainas militär och sen panikflykt.

https://southfront.org/the-ukrainian-military-fights-zelensky/

Godkväll, rysstroll. Det har nu gått över en vecka och Zelensky lever fortfarande. Snopet för dig.
Citera
Medlem
Citat:
Det beror på att ryskt artileri äter ukrainska soldater innan den kommande storoffensiven.

Men den ryska beskjutningen ser ut att ha minskat. Som jag tolkar tillgängliga kartor.
Citera
2022-07-14, 20:20
Medlem
Citat:
Jag har redan angivit källa. Titta på det senaste eller näst senaste avsnitten av nämnda källor.

The Duran är proryssar med direkta kopplingar till Kreml.

Du har ingen källa.
Citera
2022-07-14, 20:20
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Nej, en fjärdedel är utslagna även enligt västliga rapportörer som The Military Summary, The Duran och andra.

Enligt det amerikanska försvarsdepartementet så stämmer det inte:

Citat:
SENIOR DEFENSE OFFICIAL:

On the second question, yes. This will bring to a total of 12 HIMARS launchers units that the United States has provided to Ukraine, and the ones that have already been provided are fully accounted for, the Ukrainians are still using them in the fight.

I know there's been some Russian reports that they have destroyed Ukrainian HIMARS systems. That is not correct. The Ukrainians have those systems and are making use of them. And yes, with this package they will have 12.

https://www.defense.gov/News/Transcripts/Transcript/Article/3088129/senior-defense-official-holds-a-background-briefing/

Inga HIMARS har förstörts.
Citera
2022-07-14, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det kan nog stämma. SVT:s statistik visar samma sak:

Kod:
Oförändrade områden : 129 610 km2
Nya ryska områden   :       0 km2
Ukraina återtagit   :      40 km2

https://www.svt.se/datajournalistik/kartor-om-kriget-i-ukraina/