2022-07-14, 16:02
Medlem
Väldigt få yrken påverkas av om jorden skulle vara plan eller runt.

Jorden är så pass plan att man aldrig behöver räkna med någon som helst krökning vid tex brobyggen, eftersom byggtoleranser på såna långa avstånd inte är höga nog att påverkas (även om flat earthers hävdar det, så motsäger jag det starkt).
Senast redigerad av raggarsvin90 2022-07-14 kl. 16:08.
Citera
2022-07-14, 16:14
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin90
Väldigt få yrken påverkas av om jorden skulle vara plan eller runt. Jorden är så pass plan att man aldrig behöver räkna med någon som helst krökning vid tex brobyggen, eftersom byggtoleranser på såna långa avstånd inte är höga nog att påverkas (även om flat earthers säger det, så motsäger jag det starkt).

Nja. Vi har navigatörer på fartyg och flygplan med långa resvägar. Astronomer, obviously, lantmätare, polarforskare ( allrahelst vid sydpolen då), alla som bygger fyrtorn, paraboltekniker etc etc.

Var är visselblåsarna?

Verrazzano-Narrows-bron är ett exempel där jordens välvning i högsta grad påverkade konstruktionen.
Utbyggnaden av Londons tunnelbana 1980 är ett annat exempel.

Där hittade du bara på nåt som visade sig var helt fel.
Citera
2022-07-14, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Nädå, Men du måste upp riktigt högt
Här följer James May med en U2 https://youtu.be/w-COlil4tos

Krökningen av horisonten är skenbar och beror på ett fisköga-objektiv. Samma sak med Felix Baumgartner som var betydligt högre upp(nästan dubbelt så högt jämfört med en U2:a) när han slog världsrekord i skydiving. Man såg en krökning av horisonten från en kamera, men inne i "gondolen" fanns en andra kamera som visade en alldeles rak horisont!
Citera
2022-07-14, 16:48
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Krökningen av horisonten är skenbar och beror på ett fisköga-objektiv. Samma sak med Felix Baumgartner som var betydligt högre upp(nästan dubbelt så högt jämfört med en U2:a) när han slog världsrekord i skydiving. Man såg en krökning av horisonten från en kamera, men inne i "gondolen" fanns en andra kamera som visade en alldeles rak horisont!

Nej. James May kunde tydligt se kurvaturen med egna ögon. Ljuger James May.

Här en Mig https://youtu.be/4XEy2jh7Z-o
Senast redigerad av trickydick 2022-07-14 kl. 16:58.
Citera
2022-07-14, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
En fråga man verkligen kan ställa sig angående rymdfarten "space exploration" etc: Vad har vi egentligen lärt oss?

Det finns exempelvis filmer och seriealbum pre-1969 som visar precis hur det ser ut på månen. Neil Armstrong tillförde i stort sett ingenting i förhållande till Tintin. Eller?
Det fanns kraftfulla teleskop redan före 1970, så vi visste att månen är rund och att det finns berg och kratrar där. Du kan som sagt kolla detta själv, om du vill. Är det inte ni som tycker att det är misstänkt att vi inte åker till månen igen?
Citera
2022-07-14, 17:17
Medlem
Citat:
Matte: Har du sett exakt samma, så är det min video du har sett förut med. INGEN annan har sett samtliga symboler och visat vad de föreställer. Jag vill i så fall att du visar det, alternativt tiger.

Nu minns jag det. Det var ingen mindre än Bob Knodel (du vet han med gyrokompassen och 15 graders drift) Han presenterade ungefär samma sak på en plattjordskonferens i Kanada, och jag tror att han var ute tidigare än du. Förmodligen andra också. Jag har sett flera för länge sedan, men jag minns inte när.
Citera
2022-07-14, 17:17
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Jorden är så pass plan att man aldrig behöver räkna med någon som helst krökning vid tex brobyggen, eftersom byggtoleranser på såna långa avstånd inte är höga nog att påverkas (även om flat earthers hävdar det, så motsäger jag det starkt).

Det är tvärtom, ingenjörer tar jordens krökning med i beräkningar när de bygger på stor skala.

Konstruktioner som partikelacceleratorer är exempelvis närmare jordens mittpunkt i mitten av dem, om de är byggda som raka konstruktioner.

Den här t.ex.

https://en.wikipedia.org/wiki/SLAC_National_Accelerator_Laboratory
Citera
2022-07-14, 17:18
Medlem
Citat:

Man behöver räkna med jordens form när man reser och navigerar, avstånd och riktningar är inte samma på en platt jord som på en sfärisk.

Så om jorden är platt skulle vi inte kunna resa av den enkla anledningen att det saknas kunskap om hur den platta jorden ser ut och hur man navigerar. På en platt jord finns ingen karta och ännu mindre några fungerande navigationssystem.

Men eftersom vi reser omkring ganska flitigt och lyckas hitta både hit och dit så tycker jag det lutar åt att våra kartor och navigationssystem faktiskt fungerar.
Citera
2022-07-14, 17:23
Medlem
Citat:

Nej, men de som drabbas är verkligen drabbade. Menar komma ihåg att jag nämnde flygruterna på södra halvklotet. Det skulle ha varit katastrofalt om de var tvungna att navigera efter en plattjordkarta. Håller du med eller..?

Jorden är såpass plan??? Har du äntligen fått reda på att jorden är rund?
Citera
2022-07-14, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Nej, men de som drabbas är verkligen drabbade. Menar komma ihåg att jag nämnde flygruterna på södra halvklotet. Det skulle ha varit katastrofalt om de var tvungna att navigera efter en plattjordkarta. Håller du med eller..?

Jorden är såpass plan??? Har du äntligen fått reda på att jorden är rund?

Gäller inte bara rutterna på södra halvklotet utan alla rutter.

Ett modernt passagerarplan, även ett plan som bara flyger inom Europa, har kartor som bygger på WGS84. De skulle helt enkelt inte tillåtas att flyga om WGS84 inte stämde överens med verkligheten.
Citera
2022-07-14, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Gäller inte bara rutterna på södra halvklotet utan alla rutter.

Ett modernt passagerarplan, även ett plan som bara flyger inom Europa, har kartor som bygger på WGS84. De skulle helt enkelt inte tillåtas att flyga om WGS84 inte stämde överens med verkligheten.
Självklart har du helt rätt. Jag använder södra halvklotet, för där blir det så vansinnigt fel.
Citera
2022-07-14, 18:11
Medlem
Intressant att det går skrönor om att Michaelson-Morley experimentet replikerades av det amerikanska flygvapnet 1986.
Publicerades tydligen i tidningen Nature men som sedermera togs bort.

De utförde detta experiment med mycket bättre utrustning och fann att etern existerar samt övriga data stämde överens med MM. Dvs ingen rotation av jorden.

Detta diskuteras även i denna filmen 3 min in https://youtu.be/glAeHLoC49Q

Håller på att gräva i detta så får se om mer fakta finns.
Senast redigerad av Black-Ivan 2022-07-14 kl. 18:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in