2021-11-24, 11:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Precis, gäller bara att hålla skandaler borta. Tror styckmordet har begränsad effekt om än dålig PR (vad lokalpolitiker gör brukar inte påverka så mycket) men att han EU parlamentarikern är en taffsare på fyllan (och dessutom ser ut som en) är mindre lyckat och skrämmer framförallt bort kvinnor som är de partier behöver.

Tyvärr har jag en känsla av att David Baas och Expo har något sparat som de är redo att dra upp under valrörelsen eller om SD börjar öka. Något som involverar en riksdagsledamot eller någon i partistyrelsen. Så har de gjort varje val. Så gäller för SD att vara förberedda.

Ja de har alltid något på lager, det enda vi kan hoppas på är att gammelmedia blir allt svagare på att driva det. Allt fler följer alternativa medier. SVT är SDs största hot för de kommer alltid att haka på Expo. Expressen och Aftonbladet är mer klick-beroende och måste ta upp invandrarvåldet och andra problem. DN och SvD är allt mer marginaliserade och läses bara av rabiata SD-hatare som ändå inte går att vinna över till SD.
Citera
2021-11-24, 13:33
Medlem
barkenarots avatar
Jag kanske borde hålla käften eftersom jag inte fattar vad som händer, men jag är dålig på det så here gås:

Åkesson satt i en intervju på Riks för en vecka sen och sa ungefär att SD-Kd-M inte behövde kompromissa för att få ihop budgeten, för de var ganska överens.
Men deras väljare är knappast överens. Det finns ju då risk att väljare missnöjesröstar på L, LPo och i synnerhet AfS för att de vill ha mer genomslag för sin röst. I samma sändning avslutade Åkesson med att antyda att väljarna med sina röster avgör om SD ska vara med i regerngen eller inte. Men väljarna vill nog hällre rösta om sakpolitik.

Det konservativa blocket riktar sig mycket till kristna, och kanske i viss mån muslimer. Även där finns en naturlig splittring där man kan samarbeta om mycket men vissa frågor är infekterade. Har det gjorts en uppdelning så partierna representerar olika sekter?

Podcasten Sista Måltiden har koppling till MED och Romersk Katolicism. Om nu MED har snöat in på Romerskt, och SD ställer sig ortogonala till EU, vill behålla välfärdssystemen och i övrigt har en politik som liknar MEDs, borde MED rimligen uppgå i SD så de rösterna inte slösas på 4%-spärren, eller kanske i Kd om de går i romersk riktning?

Annars, eller i vilket fall, blir frågan om vaccinpass svår att tas med.

En tanke är också att det är fler än jag som inte hänger med riktigt i svensk politik, så konsekvensen av ett strategiskt vägval kommer ofta ett eller två riksdagsval senare. Att jag är intresserad av SD nu beror alltså på den politik de förde inför valet 2018, men är det samma SD idag?
Senast redigerad av barkenarot 2021-11-24 kl. 13:36.
Citera
2021-11-24, 17:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Precis, gäller bara att hålla skandaler borta. Tror styckmordet har begränsad effekt om än dålig PR (vad lokalpolitiker gör brukar inte påverka så mycket) men att han EU parlamentarikern är en taffsare på fyllan (och dessutom ser ut som en) är mindre lyckat och skrämmer framförallt bort kvinnor som är de partier behöver.

Tyvärr har jag en känsla av att David Baas och Expo har något sparat som de är redo att dra upp under valrörelsen eller om SD börjar öka. Något som involverar en riksdagsledamot eller någon i partistyrelsen. Så har de gjort varje val. Så gäller för SD att vara förberedda.

Det verkar ju vara dåren på expressens enda arbetsuppgift så det är klart han sysslar med sådant inför valet. Hur som helst syns SD riktigt mycket, det bråkas om SD i varenda sändning och man slår varandra i huvudet med SD. Perfekt och det här är bara en försmak inför valrörelsen som kommer efter årsskiftet
Citera
2021-11-24, 19:28
Medlem
HejaFinlands avatar
SD fick igenom en budget de varit med och förhandlat om och de tvingade bort MP ur regeringen. Det måste vara SDs största prestation hittills. De har ju fällt en statsminister och röstat fram ett par oppositionsbudgetar men detta är större. Kommer Svensson se att SD faktiskt påverkar politiken nu?
Citera
2022-03-23, 11:55
Avslutad
Först pandemin och nu kriget påverkar ju opinionen som man kan se i mätningarna. Men båda har redan eller kommer klinga av med tiden. Därtill är det nog snarare vad makten och media vill se i kristider att det ska vara så som man rapporterar. Över tid kommer SD sannolikt hamna kring 20% vid valet i september i år 2022.
Citera
2022-04-23, 09:31
Avslutad
Över tid har ju pandemin och kriget gjort att alla partier utom S och M blivit mindre, vilket jag i och för sig tvivlar på om det stämmer. Det lär behöva kompenseras på en del partier närmare valet i september därmed.

Upploppen, ghettona, demografin, massinvandringens konsekvenser, skjutningarna med mera kommer utan tvekan att gynna Sverigedemokraterna som säkerligen har runt 20% igen just nu efter upploppen och detta lär fortsätta som en stor skandal där polisen är uppenbart politiserad av sossarna, rättsväsendet förfasas över händelserna och det lär leva kvar som en nyhet, därtill lär Rasmus Paludan fortsätta med sina demonstrationer på ett eller annat vis.

Därtill kommer skjutningarna och dödsskjutningarna slå präktiga rekord detta år, kanske redan till valdagen i september så alla får det slängt i ansiktet svart på vitt hur illa det är och hur mycket värre det hela tiden blir. S har misslyckats helt med invandringen, ghettona, kriminaliteten, lag och ordning, skjutningarna, sprängningarna, våldtäkterna, gruppvåldtäkterna osv osv.
Citera
2022-04-23, 14:35
Medlem
Jag skrev detta för någon vecka sen i hopp om att lära mig något då jag tycker mediestrategier är intressant oavsett företag/organisation. Men jag fick inga svar eller diskussion egentligen. Jag testar här då!

Jag följer inte svensk politik utöver vad gemen man ser i våra dagstidningar, lite radio samt TV. Ja det i åtanke när jag ställer mina frågor till er som är mer inbitna.

Har inte SD rent kommunikativt inom medierna minskat i utrymme kraftigt de sista två åren eller så?

Genom åren har man återkommande sett namn/bilder i medier från på personer som jag upplevde som kompetenta och genomtänkta svar. Samt en större bredd i sig bland synliga politiker. Sant?

Jag kan peka på flera namn jag inte sett på flera år, men efter en googling verkar alla vara kvar förutom Bieler.

Så den stora frågan blir då: Vad har hänt? Har de tappat kompetens på tjänstemannanivå och i övrigt bestämt att partiledaren ska synas i fler sammanhang där kanske gruppledare/partisekreterare/presschef tidigare hoppade in? Det är klart att det är rimligt att bygga ett starkt ledarnamn men då tappar man också i bredden och gemene man kommer få svårare att bedöma den breda kompetensen inom partiet. Eller brist på kompetens, för all del.

Det SD kanske är mest kända för hos oss som inte följer det vardagliga, och utöver partiledaren/invandringspolitiken, är ju att de haft en kompetent kommunikationsavdelning och en kompetent pressavdelning, och speciellt i relation till andra partier. Det vill säga negativ media vad det nu må vara har man alltid gett ett bra, kompetent och snabbt intryck de gånger jag tagit del av denna typ av narrativ. Jag menar har de inga seniorer kvar över alla dessa, vad et verkar iaf, juniorer?

Kan inte kännas tryggt för vare sig SD eller för deras väljare att se gått från klart uppåt efter valet 2018 till ett lägre resultat idag ön valresultatet då.

P.S de anklagas för att vara putinvänliga. Jag kan inte bedöma det så jag saknar insyn eller ens följt deras utrikespolitik. Men jag kan konstatera att kriget i Ukraina är ett bra tillfälle att jobba ut en ny bild om sig själva i och med att se alltid kritiserar de som kallar den för putinister.

Ser framemot lite inspel från er insatta!
Citera
2022-07-14, 15:21
Avslutad
Det vidriga brottet som drabbade flickan i Skellefteå som nära mördades av en afrikan lär göra många människor arga. Särskilt när media och vänstern som vanligt verkar mest engagerade runt honom, att han ska skyddas och ha det bra, att han inte ska straffas, att han ska vara kvar i Sverige osv.
Citera
2022-07-14, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Det vidriga brottet som drabbade flickan i Skellefteå som nära mördades av en afrikan lär göra många människor arga. Särskilt när media och vänstern som vanligt verkar mest engagerade runt honom, att han ska skyddas och ha det bra, att han inte ska straffas, att han ska vara kvar i Sverige osv.

Jag tror tyvärr inte att folk tänker så mycket på sånt nuförtiden. De tycker ju att det är hemskt som skett, men det har väl inte kommit ut allmänt vilket ursprung gärningsmannen har. Det är sådant som fortfarande är hysch hysch. Allrahelst som han är ett barn. Skäggbarn kanske.
Det är så mycket annat hemskt och osäkert i vår tid och eventuella framtid, så folk tycker nog det är tryggast att rösta på gamla S. Man vågar inte prova nytt. Även om SD är mer verklighetsnära än M och kanske S. S har inte den vardagsnära reella folkkntakten som SD har. S ser mest till att trygga sin egen tillvaro.

Nej, så en liten flickas fördärv pga en hitflyttad neger får nog inte folk att rösta på SD.
Citera
2022-08-04, 14:48
Avslutad
- Ett enormt kommande gigantiskt rekord gällande dödsskjutningar.
- Polisens prognos på 75 dödsskjutningar i år.
- Skellefteå-flickan och medias hycklande behandling av den nyheten.
- En rad skjutna och mördade barn i gängkriminalitetens spår.
- Elbrist, elkris, enorma kostnader för el, bensin och nu framför allt på mat.
- Uppenbart ljugande och hycklande sosseministrar.

Osv osv.

Allt detta talar starkt för Sverigedemokraterna då SD haft rätt hela tiden, andra kopierar men ljuger och menar det inte ens och allt detta syns väldigt tydligt nu för väljarna och svenska folket. Det är Sverigedemokraterna som är på väg uppåt och är det enda alternativet om man vill vända utvecklingen på alla dessa nödvändiga områden, bara SD har politiken för det och bara SD har haft rätt hela tiden angående alla dessa frågor som förstör vårt land genom massinvandring och påföljande destruktiv masskriminalitet.
Citera
2022-08-05, 10:32
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Varför har SD slutat växa?

Det gick ju så bra mellan 2000-2018. Nu verkar dom knappt nå upp till valresultatet 2018.
Citera
2022-08-06, 05:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
Varför har SD slutat växa?

Det gick ju så bra mellan 2000-2018. Nu verkar dom knappt nå upp till valresultatet 2018.

Tidigare har det ju uppenbart berott på pandemin och andra händelser som gynnat regeringspartiet, men det ser nu ut att äntligen ha vänt sedan ett par månader och SD växer igen kraftigt just i detta nu. I mätningarna framöver kommer vi antagligen se en nivå runt 18% som mycket väl kan vara eller bli 19-20% i valresultatet den 11 september. Jag tror på 18-20% i valresultat för SD och med omständigheterna är det ett starkt valresultat och en fortsatt kraftig tillväxt, dels i siffror i valresultatet men SD växer även på andra sätt så som medlemsmässigt och gällande bra representanter med mera hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in