2022-07-14, 14:13
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Struntprat! Zelensky och de runt honom är de som var beredda till det..

Putler har redan beordrat och genomfört massmord, folkrättsbrott och utstuderade massvåldtäkter av kvinnor och barn. Detta är bara början om Ryssland får som dom vill.
Citera
2022-07-14, 14:13
Medlem
MakingteaattheBBCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Iran has officially refused to sell UAVs to the Kremlin: the next step is to ask North Korea for missiles​

Noppen från Iran underbart hahaha.
Utmärkt, goda nyheter att strypa tillgången på mordvapen till det inkräktande ryska mördarpacket.

Putin får väl vända sig till sin bästa kompis Kim jung- un

Vad finns det för källor för detta? Jag hoppas verkligen det stämmer.
Citera
2022-07-14, 14:14
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja, det är en övre tröskel för vad vissa nationer anser det värt. Ett annat referenscase är Iran-Irak. De gav upp efter cirka 500,000 döda (också jämförbara befolkningar) och förhandlade fram en fred. Där är tydligen stora skillnader i när ett land blir krigstrött. Det måste också spela extremt stor roll om man tror att man vinner eller inte.

Ja men Iran-Irak så invaderade Irak och Iran försvarade sig. I freden så återgick allt till de gamla gränserna. D.v.s. Iran gav inte upp förrän de gamla gränserna återupprättades. Så exemplet passar bättre in på Ukraina som varande i Irans position och fortsatte slåss i 8 år med enorma förluster men fick sina gamla gränser.
Citera
2022-07-14, 14:17
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja men Iran-Irak så invaderade Irak och Iran försvarade sig. I freden så återgick allt till de gamla gränserna. D.v.s. Iran gav inte upp förrän de gamla gränserna återupprättades. Så exemplet passar bättre in på Ukraina som varande i Irans position och fortsatte slåss i 8 år med enorma förluster men fick sina gamla gränser.

Ja det var också det jag menade, ursäkta om jag var otydlig. Iran hade f ö också svag internationell uppbackning.
Citera
2022-07-14, 14:18
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag menade snarast att det blir svårt att tvinga Ryssland att skriva på ett fredsavtal inkluderande krigsskadestånd. För Putins regim är det rimligen otänkbart.

Så ett tänkbart scenario är att krigshandlingarna upphör, Ryssland annekterar de delar de erövrat i sitt anfallskrig och väntar ut väst. Om så sker så tror jag de gör ytterligare ett gigantiskt misstag, för ingen kommer att häva sanktionerna de första 1-2 åren utan fredsavtal och det är där de stora kostnaderna för EU ligger. När rysk gas och olja väl fasats ut försvinner argumentet för att normalisera relationerna med Ryssland. De har ingenting annat vi vill ha.

Oavsett de ekonomiska konsekvenserna så har de skapat en arvfiende i sydväst som kommer att hata Ryssland i generationer. Serberna tjatar än idag om slaget vid Trasfälten som de förlorade för 600 år sedan. Det visar vad en konflikt kan göra för nationalkänslan, oavsett utgång. Vad jag har hört så har även etniska ryssar nu slutat tala ryska i Ukraina. Ingen vill stå på Kremls sida.

Jobbigt detta krig för ryssarna. Inte minsta knyst från Ukrainas sida om vilja till förhandlingar eller eld upphör. För det är ju så ryssarna tänker. De ska alltid vara i överläge och motparten ska komma krypande och be om fred. Så ser regelboken ut. Men nu kanske det blir ryssarna som av olika anledningar vill ha ett slut på kriget. Med eller utan Putin vid rodret. Inte helt otänkbart. Och att det blir något sorts fredsavtal ändå. Som kanske inte blir vad Ryssland tänkt sig eftersom man inte har någon direkt styrkeposition i förhandlingarna. Ja man kan spekulera.
Citera
2022-07-14, 14:20
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja det var också det jag menade, ursäkta om jag var otydlig. Iran hade f ö också svag internationell uppbackning.

Ja i det kriget tror jag ingen sida hade speciellt mycket stöd? Irak hade oljebaserad ekonomi som Ryssland idag, men det kanske Iran hade också?
Citera
2022-07-14, 14:20
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Om man skall dra den parallellen vidare så vore det mer som om Ryssland hade invaderat Donbas och nöjt sig med det. Iraks mål var såvitt jag minns att erövra kusten och oljefälten vid Eufrat och Tigris utlopp, inte att störta Irans regim eller erövra landet. Trots dessa begränsade mål pågick kriget alltså i 8 år.

För Ukraina är det nationens överlevnad som står på spel. Då är några 10,000-tal döda ingenting i en historisk kontext. De 30-40 ggr mindre Sverige förlorade ungefär så mycket vid Poltava, om man räknar med krigsfångarna, och fortsatte ändå kriga i 10 år till.
Citera
2022-07-14, 14:22
Medlem
Taggads avatar
Putins bästis Kim jung-un "erkänner" folkrättsbrotten i ukraina. Vad fan ska man med Iran till när man har Nord korea
Utbrytarrepubliker i Ukraina erkänns av Nordkorea
De ryskstödda utbrytarrepublikerna Donetsk och Luhansk har formellt erkänts av Nordkorea. Det rapporterar AP, med hänvisning till den statliga nyhetsbyrån KCNA.

Erkännandet har lämnats över till den ryska ambassadören i Pyongyang, och Nordkorea blir därmed det tredje landet att erkänna utbrytarrepublikerna efter Syrien och Ryssland.
https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e
--------------------------------------------------------------
The North's Foreign Minister Choe Son-hui sent letters to her counterparts in the Donetsk People's Republic and the Luhansk People's Republic the previous day and recognized the entities, the official Korean Central News Agency (KCNA) said. Russia and Syria have already backed their independence.

"In the letters, she informed them that the DPRK government decided to recognize the independence of the People's Republic of Donetsk and the People's Republic of Lugansk and expressed the will to develop the state-to-state relations with those countries in the idea of independence, peace and friendship," it said in an English-language article. DPRK stands for the North's official name, the Democratic People's Republic of Korea.

Earlier, Ukraine announced it severed diplomatic ties with North Korea over the move to recognize the separatist regions.

The North has recently stressed its close ties with Russia despite international condemnation of its invasion of Ukraine. Pyongyang has previously blamed the Ukraine crisis on the "hegemonic policy" of the United States and the West.
https://m-en.yna.co.kr/view/AEN20220714001000325
Den sista och fetade raden är en direkt blåkopia från Pyongyang av Nazikommunisterna i tråden.
Senast redigerad av Taggad 2022-07-14 kl. 14:29.
Citera
2022-07-14, 14:23
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ja i det kriget tror jag ingen sida hade speciellt mycket stöd? Irak hade oljebaserad ekonomi som Ryssland idag, men det kanske Iran hade också?

Det var ett konstigt krig. Både USA och Sovjet stödde aggressorn, men ändå vann inte Irak. menmen, det är offtopic.
Citera
2022-07-14, 14:24
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Jobbigt detta krig för ryssarna. Inte minsta knyst från Ukrainas sida om vilja till förhandlingar eller eld upphör. För det är ju så ryssarna tänker. De ska alltid vara i överläge och motparten ska komma krypande och be om fred. Så ser regelboken ut. Men nu kanske det blir ryssarna som av olika anledningar vill ha ett slut på kriget. Med eller utan Putin vid rodret. Inte helt otänkbart. Och att det blir något sorts fredsavtal ändå. Som kanske inte blir vad Ryssland tänkt sig eftersom man inte har någon direkt styrkeposition i förhandlingarna. Ja man kan spekulera.
Jag påstår att det är uteslutet att Putin går med på en fred med endera krigsskadestånd eller reträtt från Donbas (Kherson oblast kan väl gå). Och då är Ukraina knappast intresserade.

Vi i väst kan hålla Ukraina under armarna i åratal. Betänk att USA spenderade ca 100 G$ årligen i Afghanistan, mer än Rysslands militärbudget i fredstid, och det var inte ens en politisk diskussion om det. Det som kommer att svida är bortfallet av gas i vinter, med det är ett plåster de flesta fattar måste rivas bort, ju förr desto bättre. Priset på energi kan statsmakterna också påverka genom att sänka de drakoniska skatter som ligger på diesel och bensin.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-07-14 kl. 14:26.
Citera
2022-07-14, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Har du varit där?

De flesta i de östra delarna av Ukraina har ryskt ursprung och många har släktingar i Ryssland.

Väldigt många ryssar i Ukraina vill hellre höra till väst än till öst.
Citera
2022-07-14, 14:28
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag påstår att det är uteslutet att Putin går med på en fred med endera krigsskadestånd eller reträtt från Donbas (Kherson oblast kan väl gå). Och då är Ukraina knappast intresserade. Vi i väst kan hålla Ukraina under armarna i åratal. Betänk att USA spenderade ca 100 G$ årligen i Afghanistan, mer än Rysslands militärbudget i fredstid, och det var inte ens en politisk diskussion om det.
Ja det är uteslutet, det finns inte i Putins världsbild, han kan inte se sig besegrad.
Han skiter i hur många ryssar han behöver offra, det har landet aldrig brytt sig om ändå.
Jag tror han vägrar överge Kherson också och alla övriga erövrade områden, då får stackars ryssarna slåss till sista man för hans ego.
Det ända som möjligtvis gör honom nervös är risken för en statskupp om man inte kommer någonstans i konflikten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in