Resultat: Global svält hotar. Bör vi mäkla fred? Även om det innebär att Ryssland vinner?
Ja det räcker nu. Zelinsky bör kasta in handduken.
45,11%
332 röster
Nej. En blygsam mängd ihjälsvultna barn är ett godtagbart pris för Ukrainas frihet.
10,05%
74 röster
Nej. Men om mer än 500k barn svälter ihjäl så är jag beredd att ompröva min ståndpunkt.
4,76%
35 röster
Nej. Världen är överbefolkad. Win-win. Jag ser inget problem här.
40,08%
295 röster
2022-07-14, 10:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Om några år är globalismen död, vi alla får lägga 100% på sitt eget.
Från jordbrukssamhälle till industrisamhälle och snart tillbaka till jordbrukssamhälle igen.
Tur man har ett par tusen kvm gräsmatta att börja odla på samt jaktmöjligheter.
Lycka till alla andra

Lycka till. Jag är själv jordbrukare så jag vet vad du ger dig in på.
Citera
2022-07-14, 11:00
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Lycka till. Jag är själv jordbrukare så jag vet vad du ger dig in på.

Jag är ej jordbrukare men vi kommer nog tvingas till detta. Kommer bli svårt att hålla muslimer, somalier borta från odlingarna bara.
Man kanske ska försöka hitta något i Norrland snart efter bostadskrisen, billigt och större.
Citera
2022-07-14, 11:13
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Ukraina brukar ju ibland kallas för Rysslands kornbod.
Men då landet står för 8% av den globala spannmålsexporten så vore det kanske inte fel att säga att Ukraina agerar kornbod åt hela världen.

Det börjar nu trilla in rapporter om att flera vattenkraftsdammar i Ukraina har demolerats, vilket i sin tur har lett till att stora arealer av jordbruksmark har översvämmats.
https://www.washingtonpost.com/world/2022/03/09/ukraine-intentional-flooding/
https://www.businessinsider.com/ukraine-satellite-photos-show-flooding-near-kyiv-slow-russia-advance-2022-3?op=1&r=US&IR=T

Det spekuleras i att detta är en avsiktlig strategi från Ukraina, avsedd att försvåra framkomligheten för ryska stridsvagnar, sk "hydraulic warfare". Andra menar att det är ryssarna själva som har förstört dammarna. (Dock oklart varför de skulle vilja försvåra framkomligheten för sin egen framryckande armé.)

Vad som dock verkar stå klart är att den översvämmade jordbruksmarken inte kommer kunna användas för livsmedelsproduktion under lång tid, då det översta jordlagret "top soil" eroderats. Det talas om att det kommer dröja minst fem år innan marken kan bli odlingsbar igen.

Samtidigt så höjs fler röster som varnar för att en global livsmedelskris är under uppsegling.

Vad jag har förstått så kommer ingen hungersnöd drabba EU eller Sverige, även om vissa tror att matpriserna kan komma att dubblas till hösten. Jag vet inte om det stämmer.

Men länder som Somalia, Etiopien och Eritrea importerar 90% av sitt vete från Ryssland och Ukraina. Somalia står dessutom inför en livsmedelskris som det är, då missväxt väntas i årets skördar. Andra länder som nämns i sammanhanget är Afghanistan, Jemen, Nigeria, Syrien.
https://www.rescue.org/article/3-ways-ukraine-conflict-will-drive-hunger-other-crisis-zones

En annan artikel nämner även Gambia, Libanon, Moldavien, Djibouti, Tunisien och Pakistan som beroende av spannmål från Ukraina.
https://www.reuters.com/business/world-bank-says-ukraine-war-may-prompt-grain-shortages-poor-countries-2022-03-16/

Ryssland invaderade Ukraina. Det är faktum. Man kan ha olika åsikter om huruvida det fanns fog för det eller ej.
Oavsett vilket så kan vi inte styra över Rysslands agerande, då Putin såklart är en galen diktator och gör som han vill.

Men teoretiskt sett så kan vi medborgare i väst påverka våra egna nationers utrikespolitik, eftersom vi har rösträtt och formellt sett lever i demokratiska samhällen. Därmed kan man också säga att vi (utifrån en moralisk ståndpunkt) är ansvariga för konsekvenserna av våra länders agerande. Detta är alltså något som vi alla bör ta ställning till.

Så är det då rätt av oss att agera i syfte att förlänga kriget mellan Ryssland och Ukraina, om detta riskerar leda till att den globala svältkatastrof som nu är på väg att uppstå försvåras ytterligare?

Eller borde vi istället försöka förmå Zelensky att snarast möjligt nå en förhandlingslösning med Ryssland? Även om Ukrainas intressen genom detta sätts i andra hand?

Den salige Madeleine Albright svarade en gång i "60 minutes" på en fråga om sanktionerna mot Irak, huruvida de 500k barn som beräknas ha svultit ihjäl var värt priset. Hennes svar var:

Albright tvekade inte. Det hon ville uppnå (oklart vad) var väldigt viktigt. Det var värt priset.

Det vi vill uppnå är att sätta Putin på plats och att de tappra ukrainarna ska vinna sin frihet från Ryssland. Visst, det är begripligt. Men vilket pris är vi beredda att betala? Om priset räknas i ihjälsvultna barn någon annanstans i världen?

Som vanligt tror jag att man oroar sig för mycket. Problem ja, men lösningarna kommer snabbt. Landvägar för mattransport är redan igång. Turkiet skall ledsaga ukrainska fartyg ut ur Svarta havet. Tyskland köper nu bara 15 % av sin olja från Ryssland och har startat upp sina kolkraftverk för att kompensera för förlorad gas. Detta på mindre än ett halvår. Det är en kamp mot tyrannen som vill gå till historien som Putin den förskräcklige och den måste vinnas.
Citera
2022-07-14, 11:48
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Nej
Citera
2022-07-14, 11:49
Medlem
I sann rysstroll-anda slänger TS upp en omröstning vinklad i dennes favör, där rysstrollet TS formulerar svaret TS vill se som något positivt och alla andra alternativ som dåliga. Haha! Vilken pajas.
Citera
2022-07-14, 11:58
Medlem
testpatrullens avatar
Jag förstår inte hur man kan beskylla Ukraina för att inte sluta fred på Rysslands villkor för att förhindra en hungerkatastrof när det inte är Ukrainas fel att situationen uppstått.
Oavsett på vilken sida man står kan man inte se det på något annat sätt än att det är Ryssland som invaderat Ukraina. Det är Ryssland som blockerar hamnarna och vattenvägarna. Det är Rysslands fel att inte exporterna kan gå iväg som de brukar.

De liv som förloras hamnar på Rysslands samvete, inte Ukrainas.
Citera
2022-07-14, 12:05
Medlem
Vem säger att ryssarna skulle lämna ifrån sig någon mat om det blir fred? Svält är ett effektivt vapen för att destabilisera EU.
Citera
2022-07-14, 12:08
Avslutad
Citat:
Jag är ej jordbrukare men vi kommer nog tvingas till detta. Kommer bli svårt att hålla muslimer, somalier borta från odlingarna bara.
Man kanske ska försöka hitta något i Norrland snart efter bostadskrisen, billigt och större.

Inte direkt lätt att odla i Norrland haha. Väldigt få moderna människor kommer lyckas odla i Sveriges klimat ifall det blir elbrist osv. Fanns en anledning till varför Sverige var så fattigt under jordbrukstiden, varför folk dog dom flugor, flydde till Amerika osv. Vårt klimat är inte direkt optimalt för odling.

Särskilt inte norra Sverige.
Citera
2022-07-14, 12:08
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Den klara vinnaren är Kina och det kan ju Ryssland tolerara men frågan är om USA kan det utan att det också leder till krig för det fallande imperiet.

USA har inga gränskonflikter med Kina. Ryssland har däremot i högsta grad pyrande gränskonflikter, i princip har Kina anspråk på hela gränsen mot Ryssland. Den ryska expansionen där räknas av kineserna som en del av de ojämlika fördragen från 1800-talet. När Kina har blivit tillräckligt starkt, och Ryssland tillräckligt svagt, kommer kineserna garanterat att försöka få tillbaka sina historiska områden. Men du menar kanske att Ryssland kan tolerera att bli av med lite mark i Asien, Ryssland är ju ändå så stort?
Citera
2022-07-14, 12:12
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
I sann rysstroll-anda slänger TS upp en omröstning vinklad i dennes favör, där rysstrollet TS formulerar svaret TS vill se som något positivt och alla andra alternativ som dåliga. Haha! Vilken pajas.

Tack för dina synpunkter.

Omröstningen är mest för skojs skull, även om ämnet såklart är allvarligt. Och kanske ville jag provocera lite också, vilket tydligen funkade på dig.

Men huvudsakliga syftet med tråden är såklart att väcka en diskussion om sakfrågan. Om du inte hittar ett alternativ i omröstningen som passar din ståndpunkt så varför då inte utveckla dina tankar i tråden, istället för att gnälla om saken?

Vad anser du tex om att (i skrivande stund) nästan 40% av de som svarade verkar tycka att global svält är en önskvärd sidoeffekt av kriget, om det leder till att jordens befolkning minskar.

Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Som vanligt tror jag att man oroar sig för mycket. Problem ja, men lösningarna kommer snabbt. Landvägar för mattransport är redan igång. Turkiet skall ledsaga ukrainska fartyg ut ur Svarta havet. Tyskland köper nu bara 15 % av sin olja från Ryssland och har startat upp sina kolkraftverk för att kompensera för förlorad gas. Detta på mindre än ett halvår. Det är en kamp mot tyrannen som vill gå till historien som Putin den förskräcklige och den måste vinnas.

Varför måste kampen vinnas? Vad skulle hända annars, tror du?
Är inget pris för högt?
Citera
2022-07-14, 12:26
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testpatrullen
Jag förstår inte hur man kan beskylla Ukraina för att inte sluta fred på Rysslands villkor för att förhindra en hungerkatastrof när det inte är Ukrainas fel att situationen uppstått.
Oavsett på vilken sida man står kan man inte se det på något annat sätt än att det är Ryssland som invaderat Ukraina. Det är Ryssland som blockerar hamnarna och vattenvägarna. Det är Rysslands fel att inte exporterna kan gå iväg som de brukar.

De liv som förloras hamnar på Rysslands samvete, inte Ukrainas.

I det här exemplet spelar det ju inte så stor roll. Antag att du är en världsledare (och då menar jag inte Putin). 500,000 barn kan leva eller dö och Ukraina kan vinna eller förlora kriget. Väljer du barnen eller ukraina-vinst? Vems fel det är spelar mindre roll för mig personligen. Det jag är nyfiken på är vad som verkar vara din position; 1) Utröna skuld, och om det inte är din sidas fel så 2) kan man offra 500,000 barn, för det är Putin som "gör det".
Citera
2022-07-14, 12:27
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Till?

Medelhavet eller nån annanstans där man inte behöver leva på potatis 🤣
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto